Hej, har en Peugeot 406 00a som jag ska bygga bas låda i, men hur drar jag lättast strömkablarna från motorutrymmet till bas lådan i bak?
Vad för stereo skulle jag behöva för att orka driva basen och som passar bra i en 406?
Såvida du inte kör aktiv bas så finns det, inte mig veterligen, någon stereo som orkar driva en bas.
Du är tvungen att köra slutsteg.
IOM det så kan du köra med vilken stereo som helst som har en lågnivåutgång. Vill man köra mer än bara baslådan via förstärkare så är det att ta steget upp till en stereo med dubbla lågnivå. Det går att splitta en enkel utgång med men jag ser inte nyttan med det när stereon inte är inköpt ännu. Priserna är så pass låga idag att man kan köpa en med både dubbla och trippla utgångar utan att det skenar alldeles.
Om du inte är audiofil så väljer du eftermarknadsstereo efter hur den är att använda om du frågar mig. Köp ett välkänt märke dock, har testat budget från Lidl och liknande. Man blir bara förbannad på glapp och knappar som inte funkar.
Om man måste ta blicken från vägen i en halvminut för att hitta volymknappen, eject till cd eller något annat så är stereon kass.
Jag har byggt ett antal "budgetanläggningar" med väldigt goda resultat ljudmässigt som inte kostat så blodigt ändå. Med "budget" avser jag:
En huvudenhet i mellanklass, ett bra framsystem (oftast kitsystem med delningsfilter men även några med koaxialer), ett tvåkanalssteg som man kör bryggat till baslådan. Nypris för allt kring 8-8500:- kanske ner mot 6500:- eller billigare om man handlar på rea. De jag byggt har spelat skjortan av alla originalsystem, oavsett märke i grillen på bilen.
Huvudenhet: Personligen så gillar jag Pioneer. Har kört både Sony, Alpine, kenwood m fl och alltid kommit tillbaka till Pioneer.
Framsystem: Har kört Infinity i 2 eller 3 egna bilar och monterat några åt kompisar. Vissa tycker de är lite vassa i diskanten men jag gillar dem för de spelar "ärligt" i min smak.
Slutsteg och basar... Här tycker jag att det blir väldigt individuellt. Jag gillar snabba, snärtiga 10" men samtidigt kan 12" eller större ge en sådan härlig avgrundsbas. Allt beror på vad man lyssnar på för tillfället.
Jag vidhåller, köp av känt märke. Snåla inte för mycket på slutsteget, det gör skillnad, iaf om man har en tungdriven bas. Istället för att man hör ett dunk (ex från en puka i ett trumset) så hör man bara ett muller.
Lycka till med ljudbygget...
(//Lappen Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
Slut steg har jag, jag var lite inne på Pioneer, och ville ha lite tips om något bra alternativ som dom hade. Basen jag har är en 10, och steget ska klara denna, men har ju inte lågnivå kabel på stereon.
Mitt största problem är hur jag ska dra kablarna i 406 an, har 2.0 L motorn, men finns det några "bra hål" i torpedvägen eller måste jag göra egna för kablarna?
Är det någon som hittat några "bra hål" i torpedväggen? Har själv letat som hastigast på min 406 -02 utan resultat. Man tycker ju att det borde finnas någon gummiplugg som man kan lossa och använda.
Det är alltså hur man bör dra strömkabeln från batteriet till bagageluckan där jag vill ha slutsteget som även jag undrar över.
Jag har borrat ett hål bredvid luftfiltret till kupen och satt en gummi propp genom genomföringen, se bara till att du inte borrar i elektroniken som sitter ovanför passagerarens fötter.
Detta är den enda lösningen jag har gjort/sett på 406'an vet dock inte om dom nyare har några andra genomförings möjligheter
Peder_306Dimma wrote:I min 306a så drog jag via innerskärmen sen in via dörren under mattan bak på 405an blev det via kabelstammen som är på högersida torped.
Det är relativt lätt när man väl hittat den. Jag har V6an så jag tvivlar på att någon har större problem att få igenom den. Du kommer åt andra sidan ovanifrån bredvid bromsservoklockan.
Pluggen är rätt tilltagen, jag drog igenom robotslangen från motorrummet tilsammans med 21-kvadratskabeln.