Knarrade fram-/bakvagn 307:a

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
RealElwood

Knarrade fram-/bakvagn 307:a

Post by RealElwood »

Min 307 -02 verkar börja bli gammal. Nu knarrar det från framvagnen varje gång som man kör ner från en kant, knarret följs av en liknande i bak när bakhjulen rullar ner.

Bilen har med åren hamnat 30mm lägre i bak än fram.

Är det dags att byta fjädring på den, fjädrarna är hela och bilen känns inte svampig. Kan fjädrar/dämpare ge upphov eller är det bussningar som knarrar?
rulebreaker

Post by rulebreaker »

har samma problem med min 307 -01, knarret händer bara ibland, däremot har jag det otrevliga klonket i framvagnen, så igår beställde jag 2 st kränghämmar stag från england för 240kr med frakt. Återrapporterar med bilder på hur enkelt det är att byta (ska vara väldigt enkelt) och om det resulterat i bra resultat.

Bakvagnen "hänger" också mycket lägre än fronten. Typ 10-12cm fram mellan hjul och husen, och typ 5-6cm back, så jag siktar på att klämma in ett coilover kit nu till sommaren med lite säkning också.

Kostnad för kalaset? Räknar med runt 5-6.000kr med mekhjälp.

/Matte
307 XT 1.6 -01
Rostig 9000i -88

Post by Rostig 9000i -88 »

Har samma fenomen, väntar med spänning på era resultat!!
Peugeot 307 xs 2,0 -01
Team_Hink_Racing
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Team_Hink_Racing »

rulebreaker wrote:Bakvagnen "hänger" också mycket lägre än fronten. Typ 10-12cm fram mellan hjul och husen, och typ 5-6cm back, så jag siktar på att klämma in ett coilover kit nu till sommaren med lite säkning också.
/Matte

Man kan inte mäta så, hjulhusen i fram är större/högre för att hjulet ska kunna svänga ut ur skärmkanten. I bak spelar det ingen roll.
Mät tex mot tröskelkanten om den är rak.
Ang stagen så är det ett bra pris från UK, dom gamla kan sitta så det går runt i leden, då brukar jag ta fram vinkelslipen då det spar tid, har man muttermaskin kan man slippa detta.Vid montering är det inga problem
RealElwood

Post by RealElwood »

I mitt fall mätte jag från marken 700mm fram och 670mm bak. Sist jag var på Peugeothandlaren så gick jag ut i beg. hallen och kollade på de 307:or som stod där och där mätte jag 700mm fram och bak.

Vad kan ge upphov till knarret i bakvagn, för det är inte så ofta det låter i framvagnen. Där är spindelleder och styrleder bytta redan, samt kränghämmaren är klämd med extra cykelslang i fästena.
Team_Hink_Racing
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Team_Hink_Racing »

RealElwood wrote:I mitt fall mätte jag från marken 700mm fram och 670mm bak. Sist jag var på Peugeothandlaren så gick jag ut i beg. hallen och kollade på de 307:or som stod där och där mätte jag 700mm fram och bak.
:lol: :lol: Ska inte köpa, bara mäta :lol:

Angående knarret.
Kolla hur fjädrarna ser ut i bak, kan det var en bussning? Testa att smörja det du kan tro ger friktion och därmed ljud?!
Kanske ligger det en såndär gummi säte för fjädern som gett sig av?
rulebreaker

Post by rulebreaker »

Team_Hink_Racing wrote:
rulebreaker wrote:Bakvagnen "hänger" också mycket lägre än fronten. Typ 10-12cm fram mellan hjul och husen, och typ 5-6cm back, så jag siktar på att klämma in ett coilover kit nu till sommaren med lite säkning också.
/Matte

Man kan inte mäta så, hjulhusen i fram är större/högre för att hjulet ska kunna svänga ut ur skärmkanten. I bak spelar det ingen roll.
Mät tex mot tröskelkanten om den är rak.

Ah, så klart att jag inte tänkte så långt, men jag har också jämfört med andra 307or och dom ser relativt jämna ut i avstånden medans min lutar "bakåt" mest hela tiden.

Bakvagnen sjunker dessutom ner ca. 5cm när någon sätter sig i framsätet medans fram knappt sjunker alls, så gutt feeling är att bakdämparna och fjädrarna är "trötta", bilen är rätt svampig också i svängarna och rullar rejält med bakvagnen, så till den grad att bakhjulet lyft från marken ett par gånger i tighta svängar. ;)

Och så vill jag ju sänka bilen i vilket fall som helst hehe.

/Matte
307 XT 1.6 -01
Post Reply