Peugeot 307, platta under motorn borta

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
suljo

Peugeot 307, platta under motorn borta

Post by suljo »

Hej, konstig fråga men kör ändå..

Körde igår på motorvägen när det plötsligt låta från motorn som f*n i några sekunder och sedan ser jag bakom mig att någon ganska stor(säkert ca 40x40cm eller större) plast platta flyger rakt ner i diket.
Kan inte stanna där och plocka upp den då det är väldigt mycket bilar där hela tiden(Landskrona-Malmö sträckan), någon som vet vad det var?

Misstänker att det är en platta under motorn? alltså underredet under en bil?
Var kan man i så fall köpa en ny?

Tack
Last edited by suljo on Sat May 01, 2010 13:11, edited 1 time in total.
el cacique
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Re: Peugeot 307

Post by el cacique »

suljo wrote:Hej, konstig fråga men kör ändå..

Körde igår på motorvägen när det plötsligt låta från motorn som f*n i några sekunder och sedan ser jag bakom mig att någon ganska stor(säkert ca 40x40cm eller större) plast platta flyger rakt ner i diket.
Kan inte stanna där och plocka upp den då det är väldigt mycket bilar där hela tiden(Landskrona-Malmö sträckan), någon som vet vad det var?

Misstänker att det är en platta under motorn? alltså underredet under en bil?
Var kan man i så fall köpa en ny?

Tack

Var det från din bil, så att du inte körde på nått skit som redan låg där? Annars ska du kunna hitta via någon skrot. Kolla t ex på bildelsbasen så ordnar det sig säkert.
Mvh "el cacique"
205 Mi16 -89 röd *Sugtrimmning* *SÅLD*
205 Mi16 Monte Carlo *SÅLD*
205 Mi16 Lemans Turbo projekt *SÅLD*
309 GTI skrotad
205 GTI Monte Carlo *SÅLD*
205 GTI 8v TURBO
Volvo S80 T6 *Familjevagnen*
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Det sitter ju ett skydd under motorn, det ser väl till att dels hålla lite renare i motorrummet och dels se till att luften inte blir så turbulent under bilen. Låter som det skulle kunna vara det skyddet som släppt.
Lägg dig ner på marken och kolla, tror inte det är så farligt dyrt att köpa ett nytt på Peugeot faktiskt, sen kan man ju fundera på om det verkligen behövs. Jag tror inte du kommer märka nån avgörande skillnad om det sitter där eller inte, kan kanske bli marginellt högre bränsleförbrukning, lite högre ljudnivå och skitigare motorrum.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by suljo »

Claes B wrote:Det sitter ju ett skydd under motorn, det ser väl till att dels hålla lite renare i motorrummet och dels se till att luften inte blir så turbulent under bilen. Låter som det skulle kunna vara det skyddet som släppt.
Lägg dig ner på marken och kolla, tror inte det är så farligt dyrt att köpa ett nytt på Peugeot faktiskt, sen kan man ju fundera på om det verkligen behövs. Jag tror inte du kommer märka nån avgörande skillnad om det sitter där eller inte, kan kanske bli marginellt högre bränsleförbrukning, lite högre ljudnivå och skitigare motorrum.

Var precis ute och kollade, det stämmer, verkar saknas nått under motorn.
Kan också se marken direkt från motorrummet.

Vill helst ha det ändå, upplevde bilen lite "svajigare" på vägen hem, i hastigheter 110-140 än innan, kanske bara jag som är nojjig.

Någon som vet vad den delen heter? Försökte hitta på bildelsbasen men hittade inget, ska kolla med peugeot verkstad på måndag annars.

Tack för de snabba svaren!
el cacique
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by el cacique »

suljo wrote:
Claes B wrote:Det sitter ju ett skydd under motorn, det ser väl till att dels hålla lite renare i motorrummet och dels se till att luften inte blir så turbulent under bilen. Låter som det skulle kunna vara det skyddet som släppt.

Var precis ute och kollade, det stämmer, verkar saknas nått under motorn.
Kan också se marken direkt från motorrummet.

Vill helst ha det ändå, upplevde bilen lite "svajigare" på vägen hem, i hastigheter 110-140 än innan, kanske bara jag som är nojjig.

Någon som vet vad den delen heter? Försökte hitta på bildelsbasen men hittade inget, ska kolla med peugeot verkstad på måndag annars.

Tack för de snabba svaren!

Som medlem har du bra rabatter på Peugeot i Malmö, upp till 30% på lagervaror. :)
Mvh "el cacique"
205 Mi16 -89 röd *Sugtrimmning* *SÅLD*
205 Mi16 Monte Carlo *SÅLD*
205 Mi16 Lemans Turbo projekt *SÅLD*
309 GTI skrotad
205 GTI Monte Carlo *SÅLD*
205 GTI 8v TURBO
Volvo S80 T6 *Familjevagnen*
Unik3505

Post by Unik3505 »

Den borde heta motorskyddskåpa..
Det gör den iallafall på Volvospråk..