307HDi ACC bara varmluft höger sida

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
ArnDeArtica

307HDi ACC bara varmluft höger sida

Post by ArnDeArtica »

Hej,
Under vintern någon gång så bestämde sig Peggan att det alltid ska blåsa varmluft på höger sida i kupén. Vänster sida går bra att reglera med ratten på ACCn men höger sida struntar i vilken temp som är inställd.
Bilen har alltså tvåzons ACC och den har dieselvärmare med tidur.
Har kikat på högersidan bakom handfacket men spjällen verkar röra på sig (och värmen fördelas ju korrekt upp/ner).
Kan det vara nåt spjäll som lossnat som ska reglera höger sida och i så fall hur kollar jag/åtgärdar det?
Det gjorde ju inte så mycket när det var -10 eller kallare men nu börjar det vara störande även här i norra sverige...
307SW 1.6HDi -06
Razor

Post by Razor »

Bytade drev till värmespjället för en timme sedan. Bara att plocka bort en plastpanel så syns servomotorn som styr spjället. Kontrollera att servomotorn verkligen driver runt drevet som går in i värmepaketet. Tror inte att motorn brukar vara problemet.
Köpte ett kit på verkstaden för 180 spänn och gjorde bytet själv på en timme.
Mvh Danne

307 Hdi kombi -05, XM tct -97, CX tre -87
ArnDeArtica

Post by ArnDeArtica »

Hej,
Vad jag förstår så är det spjället för att styra var luften ska komma ut (fötter-mitten-uppe) men jag kan ju ha fel. Mitt problem är att det är tvåzons klimatanläggning och att höger sida bara ger varmluft medan vänster sida funkar som den ska. Någon som vet hur den reglerar tempen i en tvåzons klimat, var sitter spjällen och motorerna till detta. Kanske någon som har en spränskiss på klimatanläggningen?
307SW 1.6HDi -06
Razor

Post by Razor »

Du beskrev problemet, och jag svarade på det (anledningen är att jag har haft exakt samma fel). Vad får dig att tro att jag inte fattade rätt? Skulle kunnat skicka en utförlig arbetsbeskrivning, men uppenbarligen skulle den bara kunna avhjälpa ett annat fel...... :roll:
Lycka till! :D
Mvh Danne

ArnDeArtica

Post by ArnDeArtica »

Det är nog jag som inte fattat hur det funkar.
Du har alltså tvåzons klimat där ena sidan hade "fastnat"?
Jag kikade och kände på dreven vid servomotorn (den på högra sida av tunneln/paketet) och det verkade som att dom snurrade när jag ändrade var luften skulle ut, men du säger att den även reglerar tempen där?
Får nog ge mig på den där en gång till. Kanske kilar förbi på Peugeot och köper grejor, man kanske får tjuvkika på en sprängskiss om man ber snällt...
307SW 1.6HDi -06
ArnDeArtica

Post by ArnDeArtica »

Hej, Nu har jag äntligen fattat hur det funkar. Det är ju faktiskt tre servomotorer på höger sida. Jag missade en tidigare och det var ju den som reglerade tempen :oops:. Det är den servomotorn som sitter längst ned av dom tre som reglerar tempen.
Jag har varit till Peugeot och fått tag på en drevsats (170:- men då är det prylar till bägge sidorna). Först blev jag orolig att det var fel sats men det är så att det är en förstärkningssats (hittade infon i en annan tråd). Man sticker i ett vitt drev in i det gamla drevet i paketet och lossar drevet som sitter på motorn sen monterar man på en plastbrygga på motorn och sätter tillbaka drevet. Sen skruvar man tillbaka motorn (med plastbryggan) och dom medföljande lite längre skruvarna. Se bara till att spjället och motorn är överens om i vilket läge dom står (jag satte ACC:n på LO och vred spjället så att det spolade kalluft).

Tack för den hjälp jag fått hoppas detta hjälper någon annan!
307SW 1.6HDi -06
Razor

Post by Razor »

ArnDeArtica wrote:Se bara till att spjället och motorn är överens om i vilket läge dom står (jag satte ACC:n på LO och vred spjället så att det spolade kalluft).

Jo, det är nog viktigt att motorns läge och verkligt spjälläge är samma, annars kommer motorn aldrig att nå fram åt ena hållet och gå för långt åt andra. Risk för att man tröttar ut motorn eller spjället..?

Ursäkta att jag blev lite "putt" i ett tidigare inlägg, men jag tyckte det var konstigt att ifrågasätta hjälp om man efterfrågat det... Hursomhelst, en bra arbetsbeskrivning ArnDeArtica.! :) :!:
Mvh Danne

ArnDeArtica

Post by ArnDeArtica »

Razor wrote:
ArnDeArtica wrote:
Ursäkta att jag blev lite "putt" i ett tidigare inlägg, men jag tyckte det var konstigt att ifrågasätta hjälp om man efterfrågat det... Hursomhelst, en bra arbetsbeskrivning ArnDeArtica.! :) :!:

Det är OK, det var ju bara för att jag trodde att det bara var två servomotorer på höger sida (återcirkulation och upp/ner regleringen). Nu är det ju självklart hur det funkar när man ser att det är tre servon...

Det är lätt att missförstå skriven text, man ser ju inte på den andra personen när dom inte förstår hur man menar...

Ha en trevlig helg!
307SW 1.6HDi -06
Razor

Post by Razor »

ArnDeArtica wrote:Ha en trevlig helg!

Äh, håll käft´n! :D :wink:
Mvh Danne

Mickemalawi

Post by Mickemalawi »

Har samma problem bor någon av er i sthlm kan nån hjälpa mig?
Post Reply