Tomgång 700V > följande 1300V/m
Tomgång 700V > följande 1300V/m
Tomgången på min Peugeot 406 -01 med EW7J4 krånglar igen. Motorn går stadigt på ca 700v/m. men så fort jag rör gaspedalen så är följande varvtal ca. 1300v/m. Därifrån och uppåt följer varvtalet gaspedalen.
Vid kallstart är varvtalet ca 1200 och sjunker vartefter motorn värms upp.
Bytt tomgångsmotor (ny) och TPS till en beg.
Känns som ett litet dödläge på gaspedalen, är det TPS som är sliten eller kan det va nånting annat som spökar?
Har kollat igenom alla kontakter, utan att hitta nåt misstänkt.
K-lampan har inte lyst, och inga felkoder finns. (har egen mätare)
Vid kallstart är varvtalet ca 1200 och sjunker vartefter motorn värms upp.
Bytt tomgångsmotor (ny) och TPS till en beg.
Känns som ett litet dödläge på gaspedalen, är det TPS som är sliten eller kan det va nånting annat som spökar?
Har kollat igenom alla kontakter, utan att hitta nåt misstänkt.
K-lampan har inte lyst, och inga felkoder finns. (har egen mätare)
-
Q Ball Racing
som ala säger, kolla spjällhuset. det går även att justera stegmotorn/tomgångmotorn på dom. det brukar behövas efter ett par år. dock behövs det peugeot´s diagnos instrument för att kunna se att "värdena" hamnar rätt.
kan hjälpa dig om du tar dig till ljungby.
kan hjälpa dig om du tar dig till ljungby.
A good friend will come and bail you out from jail... but, a true rider will be sitting next to you saying, damn.... that was fun.
Själlhuset är av aluminium, och det har jag rengjort. TPS-givaren har jag också försökt att justera, utan framgång. Den har ingen direkt justeringsmån, bara det lilla som den rörs i skruvhålen.
Startgas har jag sprejat på alla möjliga och omöjliga ställen, ingen skillnad.
Misstänker nånting annat än TPS-givaren, när två st. är provade (beg??) Denhär andra vet man ju inget om, den köptes på e-bay för 7,50 pund. Enligt försäljaren var den i excellent cosmetic and working condition
En ny kostar 29,90€ från Tyskland, blir väl att prova en sån. http://www.autosensorberlin.com/product_info.php/info/p181_TPS-Throttle-Position-Sensor-Citroen-Peugeot-repl--1628JX.html/XTCsid/7109b853ae2c19855d37258f3d1098a8
Misstänker nånting annat än TPS-givaren, när två st. är provade (beg??) Denhär andra vet man ju inget om, den köptes på e-bay för 7,50 pund. Enligt försäljaren var den i excellent cosmetic and working condition
En ny kostar 29,90€ från Tyskland, blir väl att prova en sån. http://www.autosensorberlin.com/product_info.php/info/p181_TPS-Throttle-Position-Sensor-Citroen-Peugeot-repl--1628JX.html/XTCsid/7109b853ae2c19855d37258f3d1098a8
-
Q Ball Racing
HTH-557 wrote:Själlhuset är av aluminium, och det har jag rengjort. TPS-givaren har jag också försökt att justera, utan framgång. Den har ingen direkt justeringsmån, bara det lilla som den rörs i skruvhålen.
tps´en ska du ju ej justera, jag skrev tomgångsmotorn/stegmotorn. om du ej vet hur man gör det så lämna till verkstad. det borde ej kosta mer än 3-500 kr då det endast är ca en halvtimmas jobb
A good friend will come and bail you out from jail... but, a true rider will be sitting next to you saying, damn.... that was fun.
Lite svårt att avgöra utan att känna på bilen själv, men det låter egentligen som att den fungerar som den ska.
Den ska gå på ca 700-800 varv på tomgång.
Så fort man gasar lite så att spjället precis lämnar tomgångsläge så sticker tomgången upp.
Man kan oftast inte reglera dem med gaspedalen för att gå på 1000-1200 varv när man står stilla med obelastad motor.
När man kör den i låg hastighet på exempelvis ettans eller tvåans växel så ska man däremot kunna gasa upp från tomgångsläge och upp till 1500varv utan ryckningar och även kunna hålla den stilla på 1000-1200 varv
Frågan är om du känner av problemet vid körning eller är det bara när du står och torrgasar?
Den ska gå på ca 700-800 varv på tomgång.
Så fort man gasar lite så att spjället precis lämnar tomgångsläge så sticker tomgången upp.
Man kan oftast inte reglera dem med gaspedalen för att gå på 1000-1200 varv när man står stilla med obelastad motor.
När man kör den i låg hastighet på exempelvis ettans eller tvåans växel så ska man däremot kunna gasa upp från tomgångsläge och upp till 1500varv utan ryckningar och även kunna hålla den stilla på 1000-1200 varv
Frågan är om du känner av problemet vid körning eller är det bara när du står och torrgasar?
406 turbo
106 XT
106 XT
tps´en ska du ju ej justera, jag skrev tomgångsmotorn/stegmotorn. om du ej vet hur man gör det så lämna till verkstad. det borde ej kosta mer än 3-500 kr då det endast är ca en halvtimmas jobb
Sorry... jag var så inställd på tps-sensorn så jag tänkte på den.
Hur justerar man en tomgångsmotor, är den inte bara att skruva fast och sen ställer den sig själv när man startar.
Helt hopplös när man har lite tyngd på släpkärran, svårt att backa och få gasen reglerad.
Det är när det blir belastning på bilen som det blir värre med varvtalet, ger lite gas 1300v, släpper kopplingen och varvtalet sjunker till 500v, gasar lite och varvet rusat upp till nära 2000 och sen ner till 500 och så stoppar motorn.
Nån ide om vad som strular, känns som att den inte känner av när det bli högre belastning på motorn.
(min gamla 405 med1,8i 8V var det inga problem med att backa en tung båtkärra med båt ca.800kg. Med denhär 406:an är det som om en 90;åring satt vid ratten)
Det är när det blir belastning på bilen som det blir värre med varvtalet, ger lite gas 1300v, släpper kopplingen och varvtalet sjunker till 500v, gasar lite och varvet rusat upp till nära 2000 och sen ner till 500 och så stoppar motorn.
Nån ide om vad som strular, känns som att den inte känner av när det bli högre belastning på motorn.
(min gamla 405 med1,8i 8V var det inga problem med att backa en tung båtkärra med båt ca.800kg. Med denhär 406:an är det som om en 90;åring satt vid ratten)
-
Q Ball Racing
HTH-557 wrote:Drog ur stöpseln på MAP-sensorn, och det reagerade inte bilen på. Gick lika illa... Borde den inte ha gått sämre om den är bortkopplad.
vill ej vara elak, MEN du har fått tips av flera och det enda som du hittills ej gjort är det som är det rätta. ÅK TILL VERKSTAD SOM KAN JUSTERA DETTA ÅT DIG.
tröttnar du ej på att sitta och fråga och fråga utan att få några svar eller komma någonstanns???
dom ynka hundralapparna som det kostar att fixa detta har du kronglat bort i tid istället.
Q Ball Racing wrote:tps´en ska du ju ej justera, jag skrev tomgångsmotorn/stegmotorn. om du ej vet hur man gör det så lämna till verkstad. det borde ej kosta mer än 3-500 kr då det endast är ca en halvtimmas jobb
Tomgångsmotorn ÄR kalibrerad enligt Peugeots anvisningar.
Det är 5 min. jobb att kalibrera tomgångsmotorn.
Vrid på strömmen, en halv min. > vrid av, en halv min. Upprepa 5 gånger = 5 min.
Jag trodde att forumet var till för att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper, inte att hänvisa till verkstad.
-
Q Ball Racing
HTH-557 wrote:Q Ball Racing wrote:tps´en ska du ju ej justera, jag skrev tomgångsmotorn/stegmotorn. om du ej vet hur man gör det så lämna till verkstad. det borde ej kosta mer än 3-500 kr då det endast är ca en halvtimmas jobb
Tomgångsmotorn ÄR kalibrerad enligt Peugeots anvisningar.
Det är 5 min. jobb att kalibrera tomgångsmotorn.
Vrid på strömmen, en halv min. > vrid av, en halv min. Upprepa 5 gånger = 5 min.
Jag trodde att forumet var till för att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper, inte att hänvisa till verkstad.
nyfiken på hur du lyckades kalibrera den ytan att se parametrarna för den i motorboxen???
hur många steg satte du den på??