Stänker grus, nöter bort lacken.

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
duddens

Stänker grus, nöter bort lacken.

Post by duddens »

Tja,

Har en Peugeot 206 GTI med ett tråkigt problem. Det stänker upp en väldans massa grus från däcken fram, på lacken precis "bakom" hjulhuset. Detta leder självklart till att lacken i sin tur har släppt och det är nu plåtrent på en liten yta. Är det någon som har samma problem? Finns det stänkskydd att köpa till 206? Vill inte ha några biltema stänkskydd. Är det någonting man kan göra för att undvika att detta händer, om man skulle skita i stänkskydden?

Jag har köpt tillbehör för att lacka om det drabbade området, men det känns oerhört onödigt om det ska bli samma sak igen.

Tacksam för svar
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Att slippa grusstänket? Ja låta bli att köra grusväg är väl ett sätt. Ett annat om man nu måste åka där är att köra betydligt långsammare. :wink:
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
krille!

Post by krille! »

Det finns stänkskydd att köpa ja, formgjutna i plast som du bara skruvar på utan att borra eller modifiera något, kostar ca 2-300:- paret.
Har för mig att det även finns en gummivariant till 206an, men är inte helt säker på det.
Alternativet vore väl att lägga på den nya lacken och sen kleta dit underredsmassa som får ta hand om sanden och gruset som flyger dit, det bör också skydda tillräckligt om du bara sätter dit ett par rejäla lager.

Har råkat ut för precis samma sak så jag har satt underredsmassa längs hela skärmkanterna både fram och bak, samt garderat mig med stänkskydd utöver det, blir ju samtidigt lite mindre smuts på sidan av bilen med dessa.
duddens

Post by duddens »

Okej, tack för svaret.
Dessa stänkskydd finns på Peugeot antar jag? Inte någon annanstans?

Ha d
krille!

Post by krille! »

Modellanpassade sådana hittar du hos Peugeot, tvivlar på att någon annan har dem, men det skadar ju inte att höra sig för.
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Det här borde vara reservdelsnummret hos Peugeot.

8529 S0

8530 P1
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
406_Jonathan

Post by 406_Jonathan »

Nu vet inte jag hur det ser ut där du menar. Men självhäftande genomskinlig plast kanske funkar?
Peugeot 406 Coupé 3,0 -98
Peugeot 406 2.0 ST -96 -skrotad:(
http://www.garaget.org/406_Jonathan
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

406_Jonathan wrote:Nu vet inte jag hur det ser ut där du menar. Men självhäftande genomskinlig plast kanske funkar?

Ja det finns ju sånt nötningsskydd. Brukar en del använda på rallybilar. Lackerade stötfångare bak osv.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
arbetaren

Post by arbetaren »

Hade samma problem på min och som sagt det finns formgjutna i plast! Det som är bra är att dessa svänger ut och täcker av några cm där lacken har farit illa, så bättra på det först och sen dit med stänkskydden så syns ingenting sen! Dessutom tycker jag det är mkt snyggare med stänkskydden, ser inte så tomt ut!

Sista bilden i den här annonsen så ser man skydden lite svagt!
http://www.blocket.se/jonkoping/Peugeot ... m?ca=4&w=3

Som sagt tidigare cirkapris 300kr paret.
206 GTI
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

R-Gubbe wrote:
406_Jonathan wrote:Nu vet inte jag hur det ser ut där du menar. Men självhäftande genomskinlig plast kanske funkar?

Ja det finns ju sånt nötningsskydd. Brukar en del använda på rallybilar. Lackerade stötfångare bak osv.

Har sett det på många nya bilar, audi, vw m.m.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
duddens

tack

Post by duddens »

tack för alla bra tips!

Ska försöka hitta dessa genomskinliga skydd (typ biltema?) + införskaffa mig ett par stänkskydd. :) Alla tiders!

Ha d gött
duddens

Post by duddens »

För er som undrar så köpte jag detta plastskydd på Ryds glas. Var först till mekonomen men dom hade bara i stora förpackningar. Nackdelen var att det var väldigt dyrt. Köpte en bit som var ca 10x60 cm, och gav 100:- för det, lite plast... Men det verkar vara väldigt hållbart och kvalitativt.

Och stänkskydd ja, jag var till Peugeot, som skulle ha ca 470 kr för ett par. Ska jag slå till? Har kollat laga.se men det finns ej några där..

edit: Hej igen, har beställt ett set på ebay nu som jag tycker va rätt schyssta. Betydligt billigare än peugeot. Sen om kvalitén är densamma vet jag inte, men jag antar att dom i alla fall fyller sin funktion. Kan ta kort sen när de är på plats. Lång leveranstid dock, ca 2 veckor.

Den som lever får se...
Post Reply