"ANTIPOLLUTION FAULT"

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Proppen

"ANTIPOLLUTION FAULT"

Post by Proppen »

När jag startar bilen så står det "antipollution fault" i displayen till färddatorn, kontrollampan för motorns självdiagnos lyser konstant vid körning... uppgifter om bilen: peugeot 406 ST 2.0 edition årsmodell 2000.
Veiko
Crew
Crew

Post by Veiko »

Sök så finner du många svar :wink:
--------------------------------------------
307 SW 2,0 -03

"Man ska inte knarka om man redan är dum i huvet!"
Proppen

Post by Proppen »

Det är just det som är problemet, att ingen vet vad som är fel...avskyr dessa invecklade styrboxar och felkoder, enbart i syfte att tjäna pengar på folk.Jag får väl lämna in den på verkstan, och dom som jobbar där ger jag inte så mycket för heller...kostar väl flera tusen bara att få fram vad som är trasigt och sen flera tusen för att byta ut delen, jag har sökt runt på nätet om detta och har stött på alla möjliga historier.
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Just meddelandet "ANTI POLLUTION FAULT" innebär inte att nån specifik sak som är trasig, det kan vara vad som helst som gör att avgasreningen inte fungerar. För att få reda på vad det är som orsakar meddelandet och få ut en felkod måste bilen kopplas upp mot nån diagnosutrustning. Peugeot tar nog mella 500-1000:- för det beroende på vilken verkstad, om de lagar det kan de hända att de inte tar betalt för det utan bara för reparationen och delarna.

Du kan läsa ut vad som är fel själv, jag tror (OBS! tror) att det är KWP2000 protokollet på din bil och därmed finns det en hel del felkodsläsare/diagnosverktyg för runt tusenlappen att köpa. Googla på EOBD och 406 osv.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Proppen »

Jag har en felkodläsare som jag testat på bilen och fick fram felkod P0410 som enligt handboken betyder "Secondary Air Injection System Malfunction", det säger ju inte specifikt vad felet beror på... har peugeot utrustning som mer detaljerat talar om vad det handlar om? Fattar inte varför det ska vara så svårt att få fram exakt vad som krånglar, alla komponenter är ju sammanlänkade med ECU:n? Borde ju vara det som är vitsen med att ha ett sån't system.
Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

Proppen wrote:Jag har en felkodläsare som jag testat på bilen och fick fram felkod P0410 som enligt handboken betyder "Secondary Air Injection System Malfunction", det säger ju inte specifikt vad felet beror på... har peugeot utrustning som mer detaljerat talar om vad det handlar om? Fattar inte varför det ska vara så svårt att få fram exakt vad som krånglar, alla komponenter är ju sammanlänkade med ECU:n? Borde ju vara det som är vitsen med att ha ett sån't system.

Felet är antingen att pumpen är trasig lr har fastnat, följ den grova slangen fron toppens kortsida så hittar du pumpen, prova att koppal strön direkt på den, fungera den inte då så är det tyvärr läga att byta pumpen.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Proppen

Post by Proppen »

Det finns ju nå'n ventil med i bilden där också, kanske är den som ej funkar eller skulle jag få en specifik felkod på den då? Jag ska leta fram pumpen till att börja med, vad kostar en ny pump?
Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

Proppen wrote:Det finns ju nå'n ventil med i bilden där också, kanske är den som ej funkar eller skulle jag få en specifik felkod på den då? Jag ska leta fram pumpen till att börja med, vad kostar en ny pump?

Den ventilen är inte elstyrd och kan inte ge felkod, därimot så ska den bytas när man byter pump för att den kan läcka,
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Proppen

Post by Proppen »

Pratade med en peugeot verkstad idag och enligt dom så har jag ingen lutfpump på bilen, dom var istället inne på att det var hydrallyftarna som spökade och att dom kanske behövde bytas ut... bilen är alltså¨en peugeot 406 2.0 årsmodell 2000 bensin, någon här som bestämt vet om det finns en luftpump eller inte?
Sturgeon

Post by Sturgeon »

Proppen wrote:Pratade med en peugeot verkstad idag och enligt dom så har jag ingen lutfpump på bilen, dom var istället inne på att det var hydrallyftarna som spökade och att dom kanske behövde bytas ut... bilen är alltså¨en peugeot 406 2.0 årsmodell 2000 bensin, någon här som bestämt vet om det finns en luftpump eller inte?

PO300 brukar känneteckna ventillyftare/tryckare som krånglar. Hur beter sig bilen? Märks klar skillnad efter att det byttes på min bil, främst omedelbart vid kallstarter.

Fick mina bytta på maskinskadeförsäkringen, samtidigt som tidigare ägaren fick bekosta självrisken i och med hans vetskap om det. Det är inte helt billigt att få det gjort om det nu är så att de kinkar.
Mörkblå Peugeot 406 2.0ST -02
Alukin 650 SP Suzuki DF150 -08
Respo 1500VT208 -07
Hans84

Post by Hans84 »

Jag har fått lika problem fast på min 407 2.2 SW -05.
När jag startar så säger den "Antipolution failed" och K-lampan lyser. Händer ibland att den inte varnar för felet.

Jag har provat som Rickard skrev tidigare att mäta sladdarna och att "tvångsköra" pumpen. Spänningen fram är bara 5,7V och när jag provkörde motorn på 12V så fungerade den utan konstigheter. I säkringshållaren har jag iaf 12V.
Det skumma var bara att bilen fortfarande gnällde på att det var fel fast pumpen gick för fullt.
Säkringen har gått en gång också (30A Nr:14).
Sitter det något relä eller liknande för den här, eller styrs den via någon box? Vilken spänning ska jag ha ut på stiften när jag startar den kall?

Bilen var inlämnad av förra ägaren och då sa de (Peuguot verkstad) att pumpen var slut pga att den frysit... Den fungerar ju fint vad jag kan se.

Hjälp!

/Hans
Peugeot 407sw 2.2 -05 --- Nuvarande bilen
Peugeot 406SV 2.0 -96 --- Tredje bilen
Peugeot 405 mi16 -90 --- Andra bilen
Peugeot 605 2.0 -90 --- Första bilen
whitetiger

antipolution...

Post by whitetiger »

hade samma problem med min 206 rc. Det började med antipolution fault och slutde med att jag fick byta tändspolare och tempgivare.... Bilen blev väldigt konstig. Det va som om den gick på 2 cylindrar bara. Hör och häpna, motorlampan började blinka, ej lysa utan blinka. Antiplution fault försvann och kom ej tillbaka efter en nollställning av datorn. Men dt andra försvann efter att jag bytte en tändspole, eller 2. Kommer inte ihåg, det va så länge sen!
**** 407 ******
whitetiger

antipolution...

Post by whitetiger »

hade samma problem med min 206 rc. Det började med antipolution fault och slutde med att jag fick byta tändspolare och tempgivare.... Bilen blev väldigt konstig. Det va som om den gick på 2 cylindrar bara. Hör och häpna, motorlampan började blinka, ej lysa utan blinka. Antiplution fault försvann och kom ej tillbaka efter en nollställning av datorn. Men dt andra försvann efter att jag bytte en tändspole, eller 2. Kommer inte ihåg, det va så länge sen!
**** 407 ******
Hans84

Post by Hans84 »

Mitt problem försvann efter att jag bytte säkringen till pumpen. Har hållt nu i 3 månader. Spännande i vinter!
Crane

P0410 Secondary Air Pump

Post by Crane »

Peugeot 307 -04. 2.0L Griffe...

Jag hade lite problem i vintras när det var som kallast. Bilen pep till och sen var det Antipollution fault.

Jag hade precis köpt bilen och ringde handlaren som sa att det var vanligt att pumpen frös på vintern... det han inte sa då var att om det kommit in vatten måste man snabba sig på att byta ventilen så att inte pumpen skadas/kortslutning/rostar. Problemet slutade visa sig i displayen och motorlampan slocknade när det vart lite varmare ute. Tänkte inte mer på det.

Nu när det är varmt och soligt har det börjat igen. Jag har provat att nolla felkoderna med de kommer tillbaka direkt. Nu är det förmodligen pumpen som dött..
3700kr för pumpen och 900kr för ventilen + arbete... :evil:

Så mina frågor:
  1. Vart sitter säkringen till pumpen (i motorrummet i guess men vad heter säkringen?)?
  2. Är det värt det att försöka ta loss pumpen och rengöra?
Hans84

Post by Hans84 »

Hej,

Låter som det var för mig. När säkringen hade gått så varnade den inte alltid. Lyssna om du hör pumpen. Låter som en dammsugare och ska stanna efter cirka 2 minuter.

Säkringen satt i motorutrymmet och det står i manualen under "Rening" eller jag förstod vilken det var iaf. har för mig att den var på 30A (Grön).
`
Ventilen vet jag inget om. Vart sitter den?
Post Reply