Billjud

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
Post Reply
fetudy
Guldmedlem
Guldmedlem

Billjud

Post by fetudy »

Hej på er.

Jag tänkte bygga lite ljud i min lilla bil men jag kan ingenting om de här med slutsteg o grejer. Eller jag kan dra kabel o så till ett slutsteg fall jag skulle ha nått men de har jag inte utan jag är på jakt efter ett men vet inte vad jag ska köpa!

Jag vet ungefär hur jag ska slänga i högtalarna och de ska bli ett lite halvseriöst bygge tänkte jag.

Har kommit över 4 hyffsade (läs: ej biltema iaf) 6.5" coaxialer som jag tänkte klämma in i framdörrarna, alltså 2 i varje dörr, alternativt 1 i varje dörr och 1 i "sidopanelerna" bak. Sen hade jag tänkt att inhandla ett par 6-9or att lägga i hatthyllan samt bygga/köpa en mindre baslåda att stoppa in i skuffen.
Det jag undrar är:
Går de att driva 6.5 på stereon eller kommer de låta rumpa?
Finns de slutsteg som kan driva alla 6 högtalare+baslåda som inte kostar 10 000?
Fall man bara har en lågnivå på stereon går de att splitta den till flera slutsteg fall jag ska ha ett till 6.5:orna och ett till 6-9:orna och baslådan?

Vore även tacksam för andra tips och glada tillrop!:D
fetudy
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by fetudy »

Har lyckats forska lite själv nu och kommit fram till att jag kan ha ett 4 kanals steg som jag bryggar två av anslutningarna till baslådan och har dom andra två kanalerna till 6-9:orma.
Sen även ett 4-kanals till de 4 6.5:orna om de nu går att splitta lågnivån ?

Annars är väl lösningen att driva 6.5:orna på stereon och sen köra 6-9:or och bas på ett steg. Frågan är väl bara hur ljudet i 6.5:orna blir då :S

Edit: Kan man brygga steget som finns i bilstereon på samma sätt som man bryggar ett slutsteg?:D
madcap

Post by madcap »

jag hade nog försökt hitta ett bra 5-kanalsteg om jag varit dig, kört en kanal var till 6,5orna å den sista till bas, skrotat iden med 6,9or, du ska väl ändå inte sitta bak själv, å dom som åker bak betalar väl inte dig för att få bättre ljud där ;) brukar ändå räcka rätt långt med ljud i dörrarna.
Du kan inte brygga bilstereon, risk att du bränner nåt i den så det hade jag inte gjort.
Vill du lära dig mer eller vill ha bra tips så kan du gå in på bilstereoforum.se det e där alla bilstereoknarkare hänger :D
/Benny Hesselgard
saab 900 -88 (parkerad i stolpe)
celica -89 (stake genom blocket)
celica -86 (stulen å bränd)
jetta -86 (skuren motor)
Civic coupe -95 (voltad in i trädgård) 141Db
micra-89 (totalhavererad å skrotad)
205 Gti (bränt elsystem, nu fixat) 136 Db snart mer
Mazda B2500 pickis. Bruksbil...eller inte sönderrostad ram
Ska nog sluta med bilar...:P

TEAM LJUDBYGGAREN, HBG
fetudy
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by fetudy »

Jo, jag har nog kommit på bättre tankar där redan innan. Kör nog bakhögtalarna på stereon dock tror jag och kör på ett 4-kanalssteg(får man billigt på blocket) som jag bryggar två kanaler till basen och kör de andra 2 på 6.5" som jag lägger i hatthyllan ;)
Bra att veta att de inte är nån idé att brygga stereon dock, vill ju inte sabbotera den!
fetudy
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by fetudy »

Så där. Efter "nogrant" övervägande blir de ett fyrkanalssteg till 6.5"erna som ska inhandlas imorgon förhoppningsvis. Sedan kopplar jag vidare från de steget till ett monosteg/bryggbart 2 kanals som får driva baslådan. Tror de blir bra!:D

Baslådan är en liten en med en MDS 10" bas i. Vad kan man behöva till de? 200-300W eller vad tror ni?;)
Aladdin

Post by Aladdin »

fetudy wrote:Baslådan är en liten en med en MDS 10" bas i. Vad kan man behöva till de? 200-300W eller vad tror ni?;)

Beror ju på om du pratar RMS eller peak-watt, men ett steg på kanske 350W RMS om elementet ligger på 300W RMS så slipper det ligga och pressa 100% hela tiden och bli varmt med mera...
Sen en kondensator som är kopplad till båda stegen kan ju rekommenderas...
Lycka till! =)
Post Reply