Då mina lameller tog slut av vanlig förslitning så byttes dessa, det visade sig vid bytet att svänghjulet fått ta en del stryk av de slitna lamellerna så även det byttes. Men nu rister/skakar bilen när man exempel smyger upp kopplingen vid kökörning eller när man helt enkelt ska köra iväg på ettans växel (även när man växlar till tvåan samt backar).
Min fråga är om detta är normalt? Ska de nya delarna "slitas in" i varandra innan dessa vibrationer upphör????
På väg hem från Dalarna i mars tog lamellerna slut (slirade vid gaspådrag). Dett medförde att jag lämnade in bilen för lamellbyte, När jag fick tillbaka bilen sa de på verkstaden att det svänghjulet blivit lite skadat, men det skulle nog slitas ner med tiden. Jag körde med kraftiga vibrationer vid kopplingsuppsläp under 1,5 månader innan jag åkte tillbaka till verkstan där de konstaterade att - ok de blev inte bättre med tiden, vi får beställa ett nytt svänghjul plus att vi byter lamellerna igen på "garanti". Sagt och gjort, bilen lämnades in för byte av dessa delar och jag fick, glad i hågen, tillbaka bilen som nu skulle gå perfekt enligt verkstan.
Tyvärr märket jag ganska omgående att den fortfarande rister/skarar/vibrerar när jag släpper upp kopplingen i lägre farter, om än inte lika mycket som innan de bytte svänghjulet. Jag tänkte att detta kanske slits ner efter ett tag och försvinner. Men efter att ha kört 300 mil och det fortfarande kvarstår så blir man lite misstänksam. Det känns lite jobbigt att gå tillbaka till verlkstan igen då han "bjöd" mig på halva arbetskostnaden vid senaste besöket för han tyckte att han var lite skyldig till allt krångel.....
Det är ju dom som gjort fel så jag tycker nog du ska åka tillbaka och säga att det inte är som det ska. Uppenbarligen är ju något fel och så ska det ju inte bli om du betalat för dig (även om han tagit ner priset lite).
pät wrote:Det är ju dom som gjort fel så jag tycker nog du ska åka tillbaka och säga att det inte är som det ska. Uppenbarligen är ju något fel och så ska det ju inte bli om du betalat för dig (även om han tagit ner priset lite).
Hmmm... sant. Jag får nog kolla med dem. Jag har ju ingen skuld i detta men man är ju så himla Svensk och vill inte tjafsa...
Jag ha för de två gångerna bilen varit inne för detta betalt totalt 17 800:-
Är det så att de svär sig fri från allt så tänker jag hänga ut dem med hull och hår med en varningsflagga här i forumet!
18000 för att fixa koplingen ?? de ska kosta kanske 8000 med material...
Har de bytt lamell. tryckplatta och svänghjul och grejerna är nya som jag förmodar för det hutlösa priset så ska det inte kunna bli obalans. isåfall har de misslyckats nåt fruktansvärt!!
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
danielr112 wrote:18000 för att fixa koplingen ?? de ska kosta kanske 8000 med material...
Har de bytt lamell. tryckplatta och svänghjul och grejerna är nya som jag förmodar för det hutlösa priset så ska det inte kunna bli obalans. isåfall har de misslyckats nåt fruktansvärt!!
Jag kan lugnt medge att det hade känts fantastiskt mycket bättre OM allt hade varit som det skulle med tanke på pengarna. Jag får ringa dem på måndag och berätta för dem hur det ligger till så får vi se vad de säger..
Låter bra. Helt absurd kostnad. Låter som värsta racing grejerna de satt dit för de priset...
danielr112 wrote:Låter bra. Helt absurd kostnad. Låter som värsta racing grejerna de satt dit för de priset...
Maximal otur. Verkstan har semesterstängt 3 veckor..... Men jag ska hänga på låset måndagen vecka 30!
Har nu äntligen varit på verkstan och killen där kände tydligen lite skyldig. Han sa att det är motorupphängningarna som tagit stryk av vibrationerna från första lamellbytet som misslyckades. Han erbjöd sig att kostandsfritt byta ut motorupphängningen, så nu går jag bara och väntar på att han ska höra av sig med en tid då jag kan komma.... Hoppas nu detta hjälper!
Får hoppas att det är så enkelt. Det är mycke som kan gå åt helsike.....
fick vibrationer som tusan förut då en fjäder på tryckplattan hade gått av. en av de små på sidan. vet inte exakt hur kopplingen ser ut på din dock.
//Michael Thonfors
405MI16 94 Röd {Oh yeah!} 405MI16 90 Röd {R.I.P} Men människor. Lär er att inte särskriva allt!http://www.skrivihop.nu/exempel/" onclick="window.open(this.href);return false;
danielr112 wrote:Får hoppas att det är så enkelt. Det är mycke som kan gå åt helsike.....
Hallå
Har idag haft bilen inne igen på verkstan för byte av motorfästkunne, vilket skulle avhjälpa mitt problem sa killen på verkstan. På eftermidagen ringde han mig och sa att han tyckte det blivit bättre när det gällde vibrationerna men han skulle ändå beställa nya kuddar även till andra sidan . vilket skulle ta ytterligare 1 vecka att få hem från Frankrike. Man kan ju fråga sig varför han inte beställde hem och bytte alla på en gång?!?
Men som sagt, när jag hämtade den idag så tyckte jag att den skakade och lät lika mycket som i morse när jag lämnade in den. OM han inte, efter att ha bytt även de sista kuddarna, lyckats få bort problemet så funderar jag starkt på att låta en opartisk verkstad göra ett utlåtande...
Återkommmer i caset. PS. Jag vill ej hänga ut verkstan med namn än utan låta dem få en ärlig chans att återgärda sina misstag - även om mitt tålamod igentligen för länge sedan är över... DS
danielr112 wrote:Får hoppas att det är så enkelt. Det är mycke som kan gå åt helsike.....
Hallå
Har idag haft bilen inne igen på verkstan för byte av motorfästkunne, vilket skulle avhjälpa mitt problem sa killen på verkstan. På eftermidagen ringde han mig och sa att han tyckte det blivit bättre när det gällde vibrationerna men han skulle ändå beställa nya kuddar även till andra sidan . vilket skulle ta ytterligare 1 vecka att få hem från Frankrike. Man kan ju fråga sig varför han inte beställde hem och bytte alla på en gång?!?
Men som sagt, när jag hämtade den idag så tyckte jag att den skakade och lät lika mycket som i morse när jag lämnade in den. OM han inte, efter att ha bytt även de sista kuddarna, lyckats få bort problemet så funderar jag starkt på att låta en opartisk verkstad göra ett utlåtande...
Återkommmer i caset. PS. Jag vill ej hänga ut verkstan med namn än utan låta dem få en ärlig chans att återgärda sina misstag - även om mitt tålamod igentligen för länge sedan är över... DS
I morgon är den stora dagen! Jag ska hämta bilen som jag lämnade in idag och verkstan har lovat att den ska vara perfekt SPÄNNANDE!. Jag hoppas verkligen den är bra då jag inte har någon lust att bråka mer om detta... Återkommer med resultatet
Verkstadschefen ringde och sa att de nu bytt även andra motorfästet men han var själv inte nöjd med resultatet. Han hävdadae att det måste vara fabrikationsfel på lamellerna (kopplingen) och sa att han skulle på egen bekostnad byta det - för tredje gången, men hade inte en ledigtid förrän den 13 september. Så det blir till och vänta över en vecka till!!!!!!!!!!!!!!!!
Man är ju i deras händer tyvärr...
Återkommer senare