Skramlande ljud vid gaspådrag 406

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Strömma

Post by Strömma »

Efter byte av drivrem, spänn & löprulle kunde vi konstatera att bilen gick bra mycket tystare, och det mesta av "skramlet" var borta. Dock fanns ett irriterande resonansljud kvar som ökade vid belastning.

Således fick mekanikern riva ned avgassystem eftersom han tyckte att det skramlade när man knackade på "strumpan" nedanför grenröret. Han hittade inga fel vare sig i krysset i grenröret eller i främre röret, men han la ändå några "stödsvetsar" på krysset när det trots allt var isärplockad. Efter återmontering och provstart konstaterades att problemet kvarstod, men att ljudet hade minskat, vilket meken tyckte var märkligt då krysset inte ens satt löst från början. Ny isärplockning och nu svetsades krysset fast så att det inte fanns en möjlighet att det kan röra sig, och jodå, nu vart det minsann helt tyst. Så krysset i grenröret kan alltså skapa rätt mycket oljud trots att det verkar sitta fast helt ok vid en kontroll...

Hur som helst, bilen är tyst och jag njuter av att köra den igen ;-)
/Strömma
Paj

Post by Paj »

Jag har exakt samma ljud som ni beskriver!
Mitt oljud kommer nästan enbart mellan 1990-2200 varv. peakar vid nästan exakt 2000 varv! varvar jag ur växlarna hörs inte ljudet alls, men när jag sjussar runt folk och segdrar på höga växlar så låter bilen som den värsta av tänkbara räserbilar...

Jag undrar om man helt enkelt inte kan slita bort korset som sitter i grenröret?
Någon som har provat?

Jag vill juh inte stå där sen efter operationen med en bil som låter som den har 600 hästar när den nu enbart har 165... fast det är klart, lite mera kunde den allt få brumma det är juh en 406 2.2 sport ;)

/Patrik
Peugeot 406 2.2 Sport
Strömma

Post by Strömma »

Paj wrote:Jag undrar om man helt enkelt inte kan slita bort korset som sitter i grenröret?
Någon som har provat?
Nu har jag inte sett hur det ser ut alls...
Men enligt killen som fixade min bil så var det iaf lättare att svetsa än att ge sig på att ta bort det.
/Strömma
Henry B

Post by Henry B »

Peugeot 206 GTI -03
Strömma

Post by Strömma »

Henry B wrote:http://www.peugeotlogic.com/workshop/wshtml/engines/exmanif/exmanif.htm

bild på korset i grenröret
Kanonbra med bild, tack :)
/Strömma
Post Reply