Peugeot 406 hdi -02 partikelfilter

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
tosson85

Peugeot 406 hdi -02 partikelfilter

Post by tosson85 »

Nu väljer jag att skapa en ny tråd ang partikelfilter finns mängder av dom det vet jag redan men hittar ingen som kan hjälpa just mig. Kan hända att jag är dålig att söka oxå :oops:

Köpte bilen för någon vecka sedan i vetskapen att partikelfilter lampan lyste, eller rättare sagt blinkar, Jag läste lite trådar och sedan tog jag ner filtret gjorde rent det ordentligt med högtrycken, Har satt tillbaka allting men bilen gick i ca 1,5km sen började partikelfilterlampan att blinka igen.

Ska även tillägga att check enginee lampan lyser konstant.

Filteret är bytt sedan 6000mil tillbaka även den där vätskan är på fylld då.

Såg att ljuddämparen håller på rostar upp, kan det vara så om insattsen i den har lagt sig på sniskan så det blir fel mot tryck till givaren efter pf?
tosson85

Post by tosson85 »

tänkte jag skulle tillägga lite fakta.

Var precis ut och provkörde bilen, och partikelfilterlampan börjar inte lysa förens bilen är varm, Sen om jag stänger av den när den är varm och vrider på tändningen bara så börjar den blinka direkt? det tyder väl på nått elektroniskt fel ändå???
HDI-Fap

Post by HDI-Fap »

Det låter som om det är problem med den "givaren" som mäter mellanskillnad på avgastrycket före och efter PF. Enklast är nog att börja med att koppla upp den till en felsökdator.
406 2.2 HDI-Fap -02
404 sport (orginal) -66
tosson85

Post by tosson85 »

Tack för svar, Givaren framför PF är alltså den som ser ut som en lamdasond och den efter är bara ett tryckrör?

Det sitter även ett rör och en "lamdagivare" före katten oxå, har dom nånting med trycket i PF att göra?
HDI-Fap

Post by HDI-Fap »

Nä, det går två slangar till den från avgassystemet. Men kolla upp felkoder först på verkstad den givaren kostar ca 1500 om det inte är den kan man lägga pengarna på annat.
406 2.2 HDI-Fap -02
404 sport (orginal) -66
tosson85

Post by tosson85 »

Nu har jag äntligen fått tummen ur och tagit reda på felkoder.
Vi nollade ur alla felkoder och startade bilen den första som kom upp var "p0380 extravärme krets 1"

Föjlt av

p1447 partikelfilter
p1448 partikelfilter

Nån som har nån ide på vad det kan vara??? killen på verkstan hadde krångel med dator så han kunde inte hjälpa mig nått mer:(

Eller finns det nån man kan kontakta för att ta bort pf i styrboxen helt och hållet?
Q Ball Racing

Post by Q Ball Racing »

det måste vara något grovt fel om filtret behövde bytas redan efter 6000 mil första gången. ett partikelfilter går lätt 20000 mil innan det behövs bytas.

förövrigt så undrar jag om ni efter eran "rengöring" av partikelfilter programerade styrboxen att ni bytt partikelfiltret??? annars är det ej så konstigt att lampan tänds igen.

sen kan man hos valfri peugeot verkstad göra en regenerering av partikelfiltret så går det flera tusen mil till. billiga pengar för den som kladdar själv hemma utan att ha en aning om vad dom gör.
A good friend will come and bail you out from jail... but, a true rider will be sitting next to you saying, damn.... that was fun.
HDI-Fap

Post by HDI-Fap »

Behövs inte göra något när vi tvättat pf men väl om man fyller på eolys.
Och vi är ganska många nu som testat på peugeot och citroen.

PF på de tidiga går max ca 12000mil
406 2.2 HDI-Fap -02
404 sport (orginal) -66
Q Ball Racing

Post by Q Ball Racing »

HDI-Fap wrote:Behövs inte göra något när vi tvättat pf men väl om man fyller på eolys.
Och vi är ganska många nu som testat på peugeot och citroen.

PF på de tidiga går max ca 12000mil

jag hävdar att du har fel, men trådskaparen får tro på vem han vill. så inget ont menat
A good friend will come and bail you out from jail... but, a true rider will be sitting next to you saying, damn.... that was fun.
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Q Ball Racing wrote:det måste vara något grovt fel om filtret behövde bytas redan efter 6000 mil första gången. ett partikelfilter går lätt 20000 mil innan det behövs bytas.

förövrigt så undrar jag om ni efter eran "rengöring" av partikelfilter programerade styrboxen att ni bytt partikelfiltret??? annars är det ej så konstigt att lampan tänds igen.

sen kan man hos valfri peugeot verkstad göra en regenerering av partikelfiltret så går det flera tusen mil till. billiga pengar för den som kladdar själv hemma utan att ha en aning om vad dom gör.

Fakta: Serviceintervallen på tidiga bilar är 8000 mil och vid den servicen byts filtret ut mot ett nytt eller fabriksrenoverat samt att eolys fylls på. Vid riktigt ogynnsamma förhållanden kan det säkerligen bara hålla 6000 mil (mycket småkörning och småskättande vid tankning).

Och precis som HDI-fap skriver så är vi nuförtiden en hel del som tvättat ur filtrena på samma sätt som beskrivs i bl.a. Haynes, styrboxen bryr sig inte det minsta lilla om filtret är rengjort eller bytt, men den måste sägas till att man fyllt på eolys. Gör man inte det så fungerar bilen ändå men partikelfilterlampan tänds.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Q Ball Racing »

Claes B wrote:
Q Ball Racing wrote:det måste vara något grovt fel om filtret behövde bytas redan efter 6000 mil första gången. ett partikelfilter går lätt 20000 mil innan det behövs bytas.

Fakta: Serviceintervallen på tidiga bilar är 8000 mil och vid den servicen byts filtret ut mot ett nytt eller fabriksrenoverat samt att eolys fylls på. Vid riktigt ogynnsamma förhållanden kan det säkerligen bara hålla 6000 mil (mycket småkörning och småskättande vid tankning).

Och precis som HDI-fap skriver så är vi nuförtiden en hel del som tvättat ur filtrena på samma sätt som beskrivs i bl.a. Haynes, styrboxen bryr sig inte det minsta lilla om filtret är rengjort eller bytt, men den måste sägas till att man fyllt på eolys. Gör man inte det så fungerar bilen ändå men partikelfilterlampan tänds.

du behöver ej skriva FAKTA och en massa bla bla bla. jag vet att intervallet är 8000mil på dom filtrena. och jag har aldrig sagt annat. det jag har sagt är (LIKA BRA ATT TA STORA BOLSTÄVER) ATT FILTRET HÅLLER MINST 20000MIL.
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Q Ball Racing wrote:
du behöver ej skriva FAKTA och en massa bla bla bla. jag vet att intervallet är 8000mil på dom filtrena. och jag har aldrig sagt annat. det jag har sagt är (LIKA BRA ATT TA STORA BOLSTÄVER) ATT FILTRET HÅLLER MINST 20000MIL.

Och med det menar du? Filtret håller precis som du skriver alldeles säkert 20000 mil och mer ändå. Men bilen det handlar om är servad hos en Peugeotverkstad och de byter filtret, det ska enligt instruktion göras så det är inget konstigt med det.
Filtret är alltså bytt för 6000 mil sedan hos Peugeot, ska gå 2000 till innan nästa service men PF-lampan blinkar tillsammans med en tänd motorstyrningslampa. Vore det inte bättre att vara lite hjälpsam och tipsa om vad som kan vara fel istället för att bara säga att andra har fel, när de dessutom inte har det.
Det går alldeles utmärkt att fylla eolys och tvätta ur partikelfiltret själv. Kostar en bråkdel mot vad det gör på Peugeot. Eolysdatorn bör nollställas men det har inte nånting med filtret att göra.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496