Har plockat ner bakaxeln på min 405 Mi16 för sänkning och tänkte att det är lika bra att passa på att gänga i smörjnipplar samtidigt.
Problemet är att jag inte vet var jag ska placera dem. I mekartipsen står bara instruktioner för 205 och 309 och vad jag har förstått (enl. http://peugeot-sport-club.com/forum/viewtopic.php?t=39761) så sitter lagrena som behöver mest smörjning på 405an i svingarmen istället för i bakaxelröret som på 205an.
Enligt Håkan Ö. i tråden ovan borrade han "nästan mitt på svingarmarna". På utsidan, ovansidan eller under? Eller spelar det egentligen ingen större roll om det ändå är så att man måste fylla hela svingarmen med fett?
Sätt dem där du kommer åt dem. Jag rekomenderar att sätta dem nära yttre lagret då det är det lagret som behöver få en extra omgång fett i första hand.
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Hur kommer vattnet in vid det inrre lagret? De axlarna jag har demonterat så har alltid yttre varit sämst. ( i ett par fall har innre varit helt ok)
ett helvilt förslag:P smörjnipplar både nära det yttre lagret och nära det inre?
f*n nu tänkte jag outside the box , inte min starka sida direkt
-1990 405 Mi16 *2.5" från katten, mocca/antracit stolar, tonade baklampor, och lite bucklor här och där ;P
-2010 Warp Longboard *Elmotordriven, 9ah batterier, toppfart: 20km/h ^^
danielr112 wrote:Hur kommer vattnet in vid det inrre lagret? De axlarna jag har demonterat så har alltid yttre varit sämst. ( i ett par fall har innre varit helt ok)
Eftersom det är vägen in... Fast vi menar kanske samma sak, jag menar inre på axeln, jag antar att du menar yttre på bärarmen när den är demonterad, För mig är inre alltid det som sitter inåt bilen, lite som att vänster sida på bilen alltid är samma sida oavsett var man står.
308 1,6 HDi -10
Claes Börjesson #496
Nu har jag satt tillbaka axeln men ej några nipplar. Och någon sänkning blev det inte heller, eftersom jag fick hem fel framfjädrar.
Var tvungen att ha igång bilen och tänkte att jag kan säkert få dit nipplarna senare (om det skulle komma att kännas nödvändigt) eftersom de ändå ska "vara lätta att komma åt efter sakerna är ihopsatta", enligt mekartipsen.
Tyvärr förstod jag inte mycket av vad ni pratade om med inre och yttre lager, m.m. Dåligt påläst, antagligen.
Jag gängade i nipplarna mitt emellan lagren.
Har tryckt i en patron på båda sidor och inget kom ut frågan är hur
mycket man kan pumpa i och vart det tar vägen?
Är nog bättre att sätta dem så nära inre lagret som möjligt.
Jag gängade i nipplarna mitt emellan lagren. Har tryckt i en patron på båda sidor och inget kom ut frågan är hur mycket man kan pumpa i och vart det tar vägen? Är nog bättre att sätta dem så nära inre lagret som möjligt.
Anders
Troligtvis så, bärarmen är ihålig och om man sätter nipplarna på fel plats resulterar det bara i att man fyller bärarmen med fett, går nog i några patroner skulle jag tro.
308 1,6 HDi -10
Claes Börjesson #496
Jo det är bäst att ta isär och kolla tappar+byta lager.
Nipplar är nog inget alternativ till att renovera, får ses som ett komplement eller
förlänga livet på en axel något år.
Kan ju sabba tappen om man kör med lutande hjul
Fick tag i 2 axlar för 100:-, tog den sämsta och satte på bilen så kan jag renovera den andra under tiden.
Var tvungen att få den körbar snabbt.
Bilen kostade bara 2000:- och är bes till januari.
Bra att kunna köra så många mil som möjligt tills dess utan stillestånd.