Hårdare fjädring bak?

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Post Reply
pät

Hårdare fjädring bak?

Post by pät »

Den blir ju inte hårdare av att sänka, hur är då Lättaste sättet att få bilen hårdare bak? Den är snuskigt mjuk nu, det gillas inte. Är det bara grövre stavar som funkar egentligen? Krängningshämmare? Dämpare gör väl föga skillnad också kan jag tänka mig..

Och en dum fråga..:
Har aldrig riktigt förstått det där med grövre stavar, hur fasen får dom plats? Det är ju grövre yttermått? :oops:

Vill ju ha på gränsen till innerhjulslyft, men som det är nu så välter väl bilen innan jag lyckas med det.. :lol:

(By the way, SNILLET; var ju dig jag köpte axeln av, har du tagit ur stavarna nån gång eller har det aldrig skett? Tänkte hur jobbigt det kommer vara när man ska sänka..)
Patrik
Peugeot 309 GTI16 -92
Föredetta bil:
309XS Nouveau -91
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Sätt dit hårdare justerbara dämpare. det kommer att göra susen på din all-vägs-bil. :)
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
pät

Post by pät »

Ok, tack. :) Och vart finns detta? Bilen blir alltså mycket mycket hårdare i fjädringen av enbart dämpare?
Patrik
Peugeot 309 GTI16 -92
Föredetta bil:
309XS Nouveau -91
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Nja du får ju mera dämpning inte hårdare fjädring. Ska det bli hårdare så är det nya stavar som gäller. Finns en kille på 205GTIDrivers som har Pug309 som nick som säljer stavar till ok pris. Han skriver om stavarna under groupbuy. Har rätt så bra priser tycker jag.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Du verkar ju inte ha någon jättebudget, vilket jag också råkat häckla dig för... :oops:

Men XS/SX har 19 mm torsionsstavar och 17 mm krängare om jag minns rätt, med motsvarande reservation för minnet är måtten för GTI 19.8 resp 20 mm. Det är väl första steget i en uppgradering.

Kan fixa ett hyfsat paketpris med stavar, lister osv om du masar dig ner till Gävle. Det är emballering och frakt jag finner jobbiga.

Men det klokaste är fortfarande att köpa en färdig GTI eller GTI16 i stället.
EN 14497
pät

Post by pät »

Tack för svaren!

Du har så rätt, Pär. Är man arbetslös som mig så har man ingen jättebudget, men det är ändå bra att samla på sig info så kan man förr eller senare köpa det man vill ha! Låter bra angående paketpris, Gävle är ju inte speciellt långt härifrån, men vi får se hur det blir, jag har EVENTUELLT en annan sak på G. :)
Patrik
Peugeot 309 GTI16 -92
Föredetta bil:
309XS Nouveau -91
33an

Post by 33an »

Lätta bilen tror jag på, mindre massa som fjädrarna ska jobba mot.

Plasthuvar/rutor, bort med inredning och ev taklucka. Banta. Köp en bra hålsåg. Relativt prisvärda åtgärder och delar som inte finns går sällan sönder.

Grova krängare: http://www.spoox.co.uk/
205 GTI och ett gäng italienskor.
Let´s travel in restrained elegance.
Post Reply