Misstänker att tempgivaren till motorn håller på att ge upp.
Når mätaren faller till botten så tänds stop-lampan och bilen varnar för hög temp på kylarvattnet.
Då går även kylar fläkten igång.
Som jag ser det finns det inget som talar för att motorn skulle vara varmare än den brukar.
Vad tror ni?en ny tempgivare och sedan är det bara att åka igen eller??
bilen ja.406 kombi-00 2.0
mvh Patrik
Tänder en trasig tempgivare STOP lampan???
Tänder en trasig tempgivare STOP lampan???
Åker:406 2,0 -00 samt 306 -00
Men det som är lite konstigt är ju att min mätare faller ner till 0.
Men en ny är beställd och ska hämtas och monteras imorgon så får vi se.
Med lite oflyt så är det väl tempmätaren som flippat ur och sedan går signalerna lite som de vill och pinar min lilla hjärna med sina otyg.
Någon i Norrköpingstrakten som har varit på och lödat om instrumenten,finns ju tydligen risk för kallödningar??
Patrik
Men en ny är beställd och ska hämtas och monteras imorgon så får vi se.
Med lite oflyt så är det väl tempmätaren som flippat ur och sedan går signalerna lite som de vill och pinar min lilla hjärna med sina otyg.
Någon i Norrköpingstrakten som har varit på och lödat om instrumenten,finns ju tydligen risk för kallödningar??
Patrik
Åker:406 2,0 -00 samt 306 -00
I 605 vill jag minnas att givaren har två anslutningar. Ett temperaturberoende motstånd som driver visaren och en termokontakt som tänder en röd lysdiod som indikterar övertemperatur. När min givare (termomotståndet) pajade gick visare i topp och STOP-lampan tändes. Däremot tändes inte lysdioden som indikerar övertemperatur. (Allt givet att jag minns rätt.)
I min bil fanns det uppenbarligen någon krets i instrumentet som analyserade visarutslaget och tände STOP-lampan om visaren indikerade övertempertur. Indikering på röda lysdioden krävdes alltså inte för att tända STOP-lampan. Om instrumentet funkar på detta sätt kan ju kretsen paja och tända STOP-lampan utan att givaren är sönder. Man kan tänka sig att något i instrumentet går sönder (eller mer troligt, glappar) och då kan lite vad som helst hända med instrument och STOP-lampa.
Men byt du givaren. Den kostar förhoppningsvis inte allt för mycket. Om problemet inte försvinner så har du antagligen problem i instrumentet eller kontakteringen till instrumentet.
Enligt min erfarenhet är både givare och instrument opålitliga på Peugeot. Jag har haft problem med bägge.
I min bil fanns det uppenbarligen någon krets i instrumentet som analyserade visarutslaget och tände STOP-lampan om visaren indikerade övertempertur. Indikering på röda lysdioden krävdes alltså inte för att tända STOP-lampan. Om instrumentet funkar på detta sätt kan ju kretsen paja och tända STOP-lampan utan att givaren är sönder. Man kan tänka sig att något i instrumentet går sönder (eller mer troligt, glappar) och då kan lite vad som helst hända med instrument och STOP-lampa.
Men byt du givaren. Den kostar förhoppningsvis inte allt för mycket. Om problemet inte försvinner så har du antagligen problem i instrumentet eller kontakteringen till instrumentet.
Enligt min erfarenhet är både givare och instrument opålitliga på Peugeot. Jag har haft problem med bägge.