Hög hc-halt 106 Rallye
Hög hc-halt 106 Rallye
Har problem med min rallye!
Den har alldeles för hög hc-halt på tomgång...
Har för mej att den låg strax över 200 på förra besiktningen..
Har haft den inne på verkstad men dom kunde inte hitta va som var fel och dom hade inte den här specialkontakten man måste ha för att felsöka bilen...
Bilen har racekat och trimchip m.m..
Vi funderar på om chippet kanha nått med felet att göra?
Katten är rätt så ny, men kanske är slut iaf...?
Har ni nå tips?
Den har alldeles för hög hc-halt på tomgång...
Har för mej att den låg strax över 200 på förra besiktningen..
Har haft den inne på verkstad men dom kunde inte hitta va som var fel och dom hade inte den här specialkontakten man måste ha för att felsöka bilen...
Bilen har racekat och trimchip m.m..
Vi funderar på om chippet kanha nått med felet att göra?
Katten är rätt så ny, men kanske är slut iaf...?
Har ni nå tips?
Kul att se dig här igen!
När är oljan bytt och hur var de övriga avgasvärdena?
När är oljan bytt och hur var de övriga avgasvärdena?
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
Har den racekatt kan den behöva lite extra uppvärmning också.
Det är alltid bra att undvika sådan på en bil som inte körs "race" just av den anledningen, blir lätt SBP problem. Fast det SKALL funka om man svinkör bilen precis innan mätningen.
Ett sätt att snabbt värma upp en kat om bilen inte körs är att hålla sådär 2000rpm å stämpla fullt men inte släppa den lägre än 2000rpm när man släpper upp igen, upprepat många gånger i rad, då kvicknar de ofta till.
Men inte alltid....köra hårt är det bästa.
Det är alltid bra att undvika sådan på en bil som inte körs "race" just av den anledningen, blir lätt SBP problem. Fast det SKALL funka om man svinkör bilen precis innan mätningen.
Ett sätt att snabbt värma upp en kat om bilen inte körs är att hålla sådär 2000rpm å stämpla fullt men inte släppa den lägre än 2000rpm när man släpper upp igen, upprepat många gånger i rad, då kvicknar de ofta till.
Men inte alltid....köra hårt är det bästa.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Testa att byta till orginalchip i värsta fall, du bör byta olja och filter, tänddelar.
HC är oförbrända kolväten, det kan vara olja, oförbränd bensin, kolpulver eller liknande...
sen kan du fula med att köra ner 50/50 k-sprit eller etanol för att få ner värdet, k-spriten funkar bättre. MEN det är inte rätt
HC är oförbrända kolväten, det kan vara olja, oförbränd bensin, kolpulver eller liknande...
sen kan du fula med att köra ner 50/50 k-sprit eller etanol för att få ner värdet, k-spriten funkar bättre. MEN det är inte rätt
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Jaaacob wrote:
Är lambdavärdet reko räcker det med 10-15% för att ge fullgott resultat på den. Men det är inte alls säkert att KATEN tänder ok för det och då blir det ändå knas.
Hans Hellström
SNILLET wrote:Jaaacob wrote:
Är lambdavärdet reko räcker det med 10-15% för att ge fullgott resultat på den. Men det är inte alls säkert att KATEN tänder ok för det och då blir det ändå knas.
Har gjort ovanstående förut och då krävdes det upp emot 50 för att få till det. Men det är ju fler parametrar som väger in.
Är katen förstor i förhållande till motorn så blir det svårt där med
Peugeot Sport Club | CREW
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
100cells kat på en 1.6 litersmotor på 100hk, det låter som om det kan bli lite trögt att få upp tempen i den ja.
En standardkat bromsar inte en 1.6:a sådär nämnvärt heller, meeeen det KAN ju vara något annat.
Övriga värden är alltid intressanta. Sedan om katen har "tänt" eller inte syns tydligt på co2 värdet, som inte skrivs ned på protokollet men som mäts av instrumentet. Man ser tydligt hur det börjar klättra uppåt 10-14 när katen börjar jobba. Är också du som HC halten brukar börja bläddra nedåt så sakteliga.
En standardkat bromsar inte en 1.6:a sådär nämnvärt heller, meeeen det KAN ju vara något annat.
Övriga värden är alltid intressanta. Sedan om katen har "tänt" eller inte syns tydligt på co2 värdet, som inte skrivs ned på protokollet men som mäts av instrumentet. Man ser tydligt hur det börjar klättra uppåt 10-14 när katen börjar jobba. Är också du som HC halten brukar börja bläddra nedåt så sakteliga.
Hans Hellström
Den hade inga som helst problem med avgasvärden när jag hade den. Med chip skall tilläggas.
Sedan har följande gjorts har jag för mig?
Cup insug?
Ny toppackning + ev planing portning?
Nytt avgassystem + sportkatt?
Nu vet jag inte hur det är med cup insuget, men när jag hade ett BMC CDA kit monterat tidigare var det svårt att koppla in alla vakumslangar korrekt. Vilket fick till följd att det luktade bensin om avgaserna, precis som att den gick fett. De brukar även vara väldigt känsliga för läckage på vakumslangarna.
Jag hade provat att montera på orginal luftburk, kontrollerat vakumslangarna, nollat styrboxen. Kört den ordentligt varm, sedan piskat skiten ur den rejält. Sedan åkt till en vänlig verkstad och bett dom mäta avgaserna.
EDIT: Föresten, hur är det med ventilerna. Tickar de mycket? Det skulle ju kunna vara så att de behöver justeras in också. Men åk in till nån som kan läsa av ev felkoder så sparar du nog många timmar.
Sedan har följande gjorts har jag för mig?
Cup insug?
Ny toppackning + ev planing portning?
Nytt avgassystem + sportkatt?
Nu vet jag inte hur det är med cup insuget, men när jag hade ett BMC CDA kit monterat tidigare var det svårt att koppla in alla vakumslangar korrekt. Vilket fick till följd att det luktade bensin om avgaserna, precis som att den gick fett. De brukar även vara väldigt känsliga för läckage på vakumslangarna.
Jag hade provat att montera på orginal luftburk, kontrollerat vakumslangarna, nollat styrboxen. Kört den ordentligt varm, sedan piskat skiten ur den rejält. Sedan åkt till en vänlig verkstad och bett dom mäta avgaserna.
EDIT: Föresten, hur är det med ventilerna. Tickar de mycket? Det skulle ju kunna vara så att de behöver justeras in också. Men åk in till nån som kan läsa av ev felkoder så sparar du nog många timmar.
www.valhangt.se - Det är storleken som räknas.
Subaru Impreza -09
Åkte 106 Rallye -97
http://www.garaget.org/callekl
Subaru Impreza -09
Åkte 106 Rallye -97
Det luktar massa bensin inne i kupén..
Har haft den på 2 verkstäder där ingen har kunnat kolla felkoder.. Behövs nån specialkontakt tydligen...?
Men man kan väl kolla felkoder "manuellt" eller vad man ska säga..
Får skicka in den på verkstad igen..
Vill helst inte till Peugeot-verkstan få dom rånar en... Hehe!
Tror min sambo har monterat på orginal-luftburk...
Ska dubbelkolla med alla inböandade vad som verkligen har gjorts
Har haft den på 2 verkstäder där ingen har kunnat kolla felkoder.. Behövs nån specialkontakt tydligen...?
Men man kan väl kolla felkoder "manuellt" eller vad man ska säga..
Får skicka in den på verkstad igen..
Vill helst inte till Peugeot-verkstan få dom rånar en... Hehe!
Tror min sambo har monterat på orginal-luftburk...
Ska dubbelkolla med alla inböandade vad som verkligen har gjorts
Slå en signal så kan vi diskutera lite.
www.valhangt.se - Det är storleken som räknas.
Subaru Impreza -09
Åkte 106 Rallye -97
Subaru Impreza -09
Åkte 106 Rallye -97
- Peter Igelhammar
- Crew

På min så var det efter mkt om och men spridarna som gav för dålig duschbild. Ökade man varvet till över 1800 rpm så klara den värdena galant. Hur e din?
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16
Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare: