Sterio problem

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
Post Reply
SebbanBoy14

Sterio problem

Post by SebbanBoy14 »

Hejsan.!
Igår så monterade vi in ny sterio, högtalare, steg och baslåda i polarens bil. Vi kopplade in allt och slog på tändningen på bilen. Utan att starta motorn. Allt lät bra och allt funkade som de ska. Vi hade allt igång medans vi plockade ihop alla verktyg.
Då vi vi va klar tänkte vi åka en sväng och då va givetvis batteriet tomt. Vi fick då rulla igång bilen. Då märker vi ett skjutande från spelaren itackt med motorn. Gassar man så låter spelaren som en arg geting. Och håller man in kopplingen sp försvinnger de. Vad kan de va för fel? Kan de va så att de försvförsvinner då batteriet är fullladdat?
Äger nu:
Mazda RX-8 - 04

Tidigare bilar
206 RC -04
Audi A4 1.8t -02
Toyota Corolla T-Sport -02
Audi A4 1.8t -96
Mitsubishi EVO 8 -04
Peugeot 206 GTi "Max stylad" -02
Peugeot 605 sri -92
fetudy
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by fetudy »

Hur har ni dragit kablarna? Lågnivå och strömkabel till steget ska ligga sepparerade. Sen ska ni se till att ni har en bra jordpunkt också! Är förmodligen generatorn ni hör! [/u]
Nu
207 GT 1,6 Hdi -07
309 GTI -90
Förr
Volvo 740 kombi -92 (såld med 11000 mil på mätarn)
309 XS -89 (såld)(nu mera skrotad)
Saab 900 (Skrotad)
Renault 5 -87 (Skrotad)
Nissan Micra -92 (såld)
SebbanBoy14

Post by SebbanBoy14 »

fetudy wrote:Hur har ni dragit kablarna? Lågnivå och strömkabel till steget ska ligga sepparerade. Sen ska ni se till att ni har en bra jordpunkt också! Är förmodligen generatorn ni hör! [/u]

De kanske de är. Så långt har vi inte tänkt faktiskt. Vad är troligen fejordad då? Sterion eller slutsteget som driver alla högtalare? Kanske ska seöver båda?

Strömkabeln är dragen i mitten i bilen och lågnivån är dragen på passrsidan. Jorden till steget som driver alla högtalare i bilen är jordad under säkerhetsbältet bak. Och sterion är jordad i en metallstolpe bakom själva sterion.
Äger nu:
Mazda RX-8 - 04

Tidigare bilar
206 RC -04
Audi A4 1.8t -02
Audi A4 1.8t -96
Mitsubishi EVO 8 -04
Peugeot 605 sri -92
fetudy
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by fetudy »

Är de en 205/309? Sitter jorden vid infästningen till dom som du snäpper i bältet i eller sitter de där själva bältet sitter fast?
Hade samma problem själv. Jag drog ut en jordfläta som ja köpte på biltema för en tjuga från bältesinfästningen bak och bytte ut min dåliga biltema lågnivå mot fina fräsha av bättre kvalitet så försvann problemet.
Pratar om steget bak hela tiden nu då. Kan inte tänka mig att de är stereon som de hänger på.

Edit: Jag fick ljudet från generatorn trots att kablarna är dragena på höger respektive vänster sida. För min del var de nog jordpunkten och kass skärmning på lågnivån som gjorde att de blev ett vinande!
Nu
207 GT 1,6 Hdi -07
309 GTI -90
Förr
Volvo 740 kombi -92 (såld med 11000 mil på mätarn)
309 XS -89 (såld)(nu mera skrotad)
Saab 900 (Skrotad)
Renault 5 -87 (Skrotad)
Nissan Micra -92 (såld)
SebbanBoy14

Post by SebbanBoy14 »

De är faktiskt i en Mazda MX3 de sitter. De jag tänkte på att eftersom steget sitter bak och driver basen bak samt framhögtalarna så kanske lågnivån kabeln och högtalarkablarna som går bakfrån steget frånåt i bilen inte ska ligga brevid varandra då?
Skat att alla kblar ligger nu lite hullero m buller i bagaket. Lågnivå, jord, ström 12V samt högtalar kablarna. Pga att de va så mörkt så vi kulle korta av stöda upp bland kabelhögen idag.
Ska städa upp bland kablarna idag, se till att sterion samt steget är riktigt jordat. Samt sandpappara så de inte ligger någon lack kvar mellan jordkablen och plåten.

Få la återkomma om de löser sig
Äger nu:
Mazda RX-8 - 04

Tidigare bilar
206 RC -04
Audi A4 1.8t -02
Audi A4 1.8t -96
Mitsubishi EVO 8 -04
Peugeot 605 sri -92
Post Reply