Chippa 206 gti

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Teddan!

Post by Teddan! »

Jag snacka med It´s fun på Bilsport mässan i Lördags å fråga vad dem hade att erbjuda till RC:n......Max 10 hk kunde dem få ut av RC:n den va redan så pass "maxad" från fabrik!

Tyvärr för dem hade gärna velat få ut mer!
It doesn´t matter if you win by an inch or an mile, winning is winning!
--------------------

Teddan l Peugeot 206 RC l Helsingborg
Anders i Borås

Post by Anders i Borås »

Barre wrote:
Rosefors wrote:
Stenis wrote:
Barre wrote:
GtiShambler wrote:
Barre wrote:Jag chippade min på Its fun i Sthlm för ett par månader sen och jag märkte ingen skillnad alls, inte änns höjt varvstopp.
Mitt ligger fortfarande vid 6500rpm

GTIShambler> Fick du ökat varvstopp??

MVH//Barre
nope, :evil:

Jag ringde och hörde varför man inte fick ökat varvstopp, och han sa att det behövs inte på våra bilar för de varvade så pass mycket ändå... :?
...är 6500rpm mycket??

Drygt 7200 varvar min... :D :wink:

10.000 rpm varvar mina.

:shock: ja då är inte 6500rpm mycket inte.. :x

Tar upp tråden igen.....

Har funderat ett tag på om man skulle göra ngt. åt mjukisen i min 206gti, vill ha mycket rappare svar på gasen och en snabbare tomgångsåtergång och bara för att det går, höja varvtalspärren.
Var idag i kontakt med Itsfun o enl. dom kunde man själv välja vart man lägger spärren, bara man har en spärr, det funkar inte att bara ta bort den......min fråga nu är som följer.....någon som vet va en EW10J4 i förmodat friskt orginaltillstånd klarar att varava utan att få ventilsläpp!?
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

Inte mer än 9000 rpm ska du varva om du har hydraliska tryckare.
Sedan vet jag inte om din bil pallar det med att hålla oljetryck mm vid dom varvtalen till tryckarna
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
Lappen
Crew
Crew

Post by Lappen »

Om vi vänder på frågan.
Varför skall du varva mer än 6500? Den är ju stendöd där uppe iaf.

Ska det vara någon mening med det så är det ju byte av kammar med mera som gäller först.
(//Lappen
Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu
V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
Anders i Borås

Post by Anders i Borås »

Decimal wrote:Inte mer än 9000 rpm ska du varva om du har hydraliska tryckare.
Sedan vet jag inte om din bil pallar det med att hålla oljetryck mm vid dom varvtalen till tryckarna

Ok, bra tack för ditt svar.
Anders i Borås

Post by Anders i Borås »

VoLappen wrote:Om vi vänder på frågan.
Varför skall du varva mer än 6500? Den är ju stendöd där uppe iaf.

Ska det vara någon mening med det så är det ju byte av kammar med mera som gäller först.

Absolut, de är mest för att det går att ändra och kanske för en mer lr mindre onödig akustisk skojig grej vid uppvarvning, jag är alltså inte ute efter drivande effekt vid de varven, ville bara veta vad motorn borde klara utan att få ventilsläpp i orginalutförande......
Lappen
Crew
Crew

Post by Lappen »

Ja, jag betvivlar att det går att varva några 9000 varv. Eller ja, det går säkert att försöka men...
Jag hade då inte varvat mer än 7000 varv. Och jag är skapligt skeptisk till hur bra det är för maskin.

Men det finns ju nya på skroten och byta maskin är ju ingen raketforskning. Pengar är bara papper. ;)
(//Lappen
Anders i Borås

Post by Anders i Borås »

VoLappen wrote:Ja, jag betvivlar att det går att varva några 9000 varv. Eller ja, det går säkert att försöka men...
Jag hade då inte varvat mer än 7000 varv. Och jag är skapligt skeptisk till hur bra det är för maskin.

Men det finns ju nya på skroten och byta maskin är ju ingen raketforskning. Pengar är bara papper. ;)

Hmmm...du tror alltså att det går att knata upp den till 9K utan ett direkthaveri, jamenar de e ju inte så att man ligger o kör på de varven men onödigt att skrota toppen vid "första testet", klarar den ventilsläpp utan att kröka ventilerna, vissa motorer klarar ju ett visst släpp utan att kasta in handuken.....!?!
Lappen
Crew
Crew

Post by Lappen »

Jag har inga kunskaper i ämnet så jag kan mycket väl ha fel.
Men som decimal säger. Hur bra orkar det pumpa olja vid 9000 varv? Det är inte för inte som det är en hel del modifikationer för att köra bilen på de varven. Torrvarva sliter såklart inte lika mycket.

Jag tror jag förstår vad du menar och tänker men jag ser inte nyttan med det.
Jag tror du kommer varva sönder sakerna om du kommer hålla på som du tänkt.

Det är sådant man testar med en bil man skall skrota, i min värld. Då kan man både testa hur bra den klarar luftfärder, köras på två hjul osv osv.
(//Lappen
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

Sant, det är ju inget att rekomendera med orginal pryttlar hehe :)
Så 9k rpm ska du nog inte till, Men hydraliska tryckare pallar 9k rpm utan problem det var det jag tänkte på.
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
Anders i Borås

Post by Anders i Borås »

Vi får se vad som händer o sker...ska till Itsfun i Gbg på tors. de kanske har mer erf. i frågan än va de sagt och vad som är tillrådligt utifrån mitt case....tack iaf....
Lappen
Crew
Crew

Post by Lappen »

Inga problem.

Rapportera gärna om pris, vad du tyckte om chippet, vart de höll till, bemötande osv.
Är priset rätt så kanske det kan vara ett alternativ innan man ramlar iväg och måste installera eftermarknadssprut.
(//Lappen
Anders i Borås

Post by Anders i Borås »

VoLappen wrote:Inga problem.

Rapportera gärna om pris, vad du tyckte om chippet, vart de höll till, bemötande osv.
Är priset rätt så kanske det kan vara ett alternativ innan man ramlar iväg och måste installera eftermarknadssprut.

Jupps...jag återkommer med info. 8)
Peder
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peder »

Anders i Borås wrote:

vad ligger priset på?

jag hade ju valt att unichipa bilen isf alt separatsprut :)
Peugeot 205 CTI
Nissan Skyline R33 GTST 4Door

Tidigare
106 Rallye
306 Dimma
306 Gti6
205 Mi16
405 Mi16
740 GLT
E46 320 Touring
Anders i Borås

Post by Anders i Borås »

Peder wrote:
Anders i Borås wrote:

vad ligger priset på?

3900:-

Unichip är inte intressant för min del, har tidigare haft tankar att ja skulle molda ihop ett MegaSquirt, men varken vill lr hinner me sånt just nu...så Itsfun får de nog bli af.....
Peder
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peder »

Anders i Borås wrote:
Peder wrote:
Anders i Borås wrote:

vad ligger priset på?

Unichip är inte intressant för min del, har tidigare haft tankar att ja skulle molda ihop ett MegaSquirt, men varken vill lr hinner me sånt just nu...så Itsfun får de nog bli af.....

Får man fråga varför ett uniship inte är intressant? :)
Peugeot 205 CTI
Nissan Skyline R33 GTST 4Door

Tidigare
106 Rallye
306 Dimma
306 Gti6
205 Mi16
405 Mi16
740 GLT
E46 320 Touring
Rx37

Post by Rx37 »

Var inne på den där www.itsfun.nu och kollade lite på chipsen....

Chippet åt 2.0L HDi (110hk) skulle ge 136hk/290Nm, vilket säkerligen stämmer till nån grad pga. dieselturbo. Detta borde ju vara en rätt så grym skillnad mot orginala 110hk? Men man fick inte så mkt mer vrid, bara 40 Nm... På de flesta andra motorer fick de åtminstone över 50 Nm.

Dock läste jag på lite om denna motor (DW10 ATED) och fann till förvåning faktiskt att den ändå bara e SOHC 8v :shock: Är den typ bara optimerad för bränslesnålhet då eller? För enligt sifforna så äter den grymt lite bränsle även fast man jämför med dagens nya dieselmotorer.
Anders i Borås

Post by Anders i Borås »

Peder wrote:
Anders i Borås wrote:
Peder wrote:
Anders i Borås wrote:

vad ligger priset på?

Får man fråga varför ett uniship inte är intressant? :)

Dels för att det är mycket lättare för mej att komma i kontakt med en åfs. hos Itsfun, service och deras bemötande so far, sen att man moddar org.mjukisen o inte kopplar in en till enhet mellan org.burk o härva, för mej känns det onödigt att koppla in en till dator när man kan styra den som redan finns....därför e Itsfun mer i min riktning o därav e Uniship ointressant, kan bygga ett eget sprut för ung. samma peng om man ska få det riktigt bra o driftsäkert, kanske sker i framtiden men just nu inte heller intressant....:o)
danielr112

Post by danielr112 »

Rx37 det är lättare att chippa alla bilar med turbo då man mycke enklare kan få in mer luft jämfört med en sugmotor som oftast är nära maxgränsen.

Och det är endel skillnad på chip till diesel. men får oftare en råare karaktär. Orginal är kurvan ganska jämn och fin. Med chip får man oftast ut max på de ställena där det går och man får då oftast en vridmomentspeak i mitten. Detta beror givetvis på vilket chip. de finns de som bara höjer kurvan jämt och då får man mer hk än nm mot andra.
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Rx37

Post by Rx37 »

danielr112 wrote:Rx37 det är lättare att chippa alla bilar med turbo då man mycke enklare kan få in mer luft jämfört med en sugmotor som oftast är nära maxgränsen.

Och det är endel skillnad på chip till diesel. men får oftare en råare karaktär. Orginal är kurvan ganska jämn och fin. Med chip får man oftast ut max på de ställena där det går och man får då oftast en vridmomentspeak i mitten. Detta beror givetvis på vilket chip. de finns de som bara höjer kurvan jämt och då får man mer hk än nm mot andra.

Jo jag vet allt det där :)

Exempelvis här ser man:

Image

Detta är Volvos 2.0D motor DW10an idag
Post Reply