Problem med elhissar 306 cab

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Bigs

Problem med elhissar 306 cab

Post by Bigs »

Fönstret på förardörren öppnas bara ca 5-7 cm sen fastnar den och motorn orkar inte/kan inte dra ner fönstret mer. Killen jag köpte bilen av har monterat bort dörrsidan men inte lyckats lösa problemet. Jag testade att smörja löpspåren utan resultat.

Hur tusan får man isär grejerna? Motorn ser ut att vara popnitad i dörren så jag kan ju inte skruva bort den. Det knastrar lite i motorn när den går så jag gissar att vajrarna är rostiga eller att det har kommit skit in i motorn på nåt vis. Någon som har nåt tips på detta?

Även höger bakfönster vill inte gå ner ordentligt, så jag antar att det är liknande problem där. Lite trist att inte kunna få ner fönstren när man cabbar ner liksom...

Nån som vet vad sånt kostar att fixa? Är ingen bilmek själv direkt även om jag kan skruva i och ur lite skruvar och det ;)
"Vad har du för bil?"
"Den är gul"
Bigs

Post by Bigs »

Bilen på service...

En ny elhiss till vänster fram på en 306 cab kostar nästan 5000:-
Någon som vet om det är samma på alla 306:or eller om cabbarna har speciella?? Kan ju köpa en på skroten för 500:- om alla är lika liksom..
"Vad har du för bil?"
"Den är gul"
Bigs

Post by Bigs »

Är det ingen som vet?
"Vad har du för bil?"
"Den är gul"
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

Kollade i serviceboxen. Vänster på cabben verkar vara speciell. Märkligt nog har vänstersidan på en annan tredörrars samma artikelnummer som cabben högersida... Femdörrars är helt annat artikelnummer

Det verkar som du får bita i det sura äpplet. Men ta och bli medlem så har du 20% på peugeot sätra :)

Här har du bilder på hur det ser ut i dörren på respektive bil

Cab:
Image

3 dörrars:
Image
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

Köp rätt pryl från början.
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=18255053

Hela söket:
http://www.bildelsbasen.se/?link=list&g ... &page=3&vc[0]=179111100&vcx1=3627&vcx2=2502&pc[0]=108101103
Peugeot Sport Club Crew
www.igelhammar.se

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Bigs

Post by Bigs »

Super Peter! Tack!
Men den hissen är vänster bak, och jag skulle ha vänster fram ;) Ska däremot ringa till huddinge bildelar och se om de har den kvar ;)
"Vad har du för bil?"
"Den är gul"
Bigs

Post by Bigs »

Alex, Medlem låter ju som en bra sak... Men är det bara i Sätra man får 20% då eller?
"Vad har du för bil?"
"Den är gul"
NorrBjörn
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by NorrBjörn »

Kan det verkligen vara motorn som är problemet? Min erfarenhet av DC-motorer i allmänhet att de sällan tappar kraft med åldern, antingen fungar de eller så funkar de inte.

Jag har för övrigt samma problem på min 306 cab, men rutan går bara ner c:a 3cm. Lägger man underarmen utmed fönstret så kan man muskla ner den, det knakar då en hel del från dörren. tycker det känns mer som ett mekaniskt fel än bränd motor, jag har dock inte lossat dörrsidan och tittat efter ännu.
Bigs

Post by Bigs »

Det stämmer, det är ett mekaniskt fel i mekanismen. Det är något kughjul eller så som har totalhavererat, vilket gör att den fastnar en bit ner.

Motorn är egentligen inget problem att byta, den sitter med fyra skruvar i den övriga mekanismen, som i sin tur sitter nitad i dörren. Det är den delen som såklart är trasig, och kostar smaskiga fem tusen att köpa ny. Uppenbarligen är just cabbens hiss speciell, jag antar att dörren är längre än kupé-versionerna eller nåt? Eftersom bilen inte är ny så måste den beställas från Frankrike...

Hittade en skrotad cab i Huddinge, men någon hade varit snabbare än jag och plockat just den delen förstås :/

Det får helt enkelt ingå i den allmäna konkursen. Hoppas bara dom andra håller ett tag till... ;)
"Vad har du för bil?"
"Den är gul"
NorrBjörn
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by NorrBjörn »

blärgh. det var ju upplyftande. tack för info iaf :)
Det sura i sammanhanget är att det verkar passera en hel del cabbar genom demonteringsfirmor, men de tar sällan reda på de delar som är unika för cabben. Jag saknar t.ex. mekanismen som öppnar cabluckan där bak, som gått rakt av. verkar inte heller finnas att få tag på :?
Bigs

Post by Bigs »

Du kan ju kolla med Huddinge om de har den kvar på bilen de har.... De hade inte demonterat den klart lät det som när jag pratade med dom imorse...
Men delen finns inte uppsatt på bildelsbasen så de kanske redan har sålt den..
"Vad har du för bil?"
"Den är gul"
Post Reply