Hej!
Jag fick från flera olika håll av "insatta" individer höra att det var höger hjullager som var kass och orsakade vibrationerna och oljudet.
Har plockat isär navet för att byta lager och vad som oroade oss var att drivknuten enkelt gled av drivaxeln. Enligt uppgift så ska den tydligen sitta som berget mot drivaxeln, och även med någon form av låsbricka(?)
-Damasken är hel och fräsch. Inne i själva drivknuten var det dock skitigt, men mest svart gammal olja och fett. Den verkar leda enligt vad jag tycker bra, men frågan är detta orosmoment med att den inte satt dikt an mot drivaxeln!?
Bifogar lite bilder på hur det ser ut så kanske någon kunnig kan uttrycka sig om huruvida det ser fräscht eller dåligt ut.
Ha det så bra! ...och Tack på förhand =)
Mvh Simon
Det borde inte vara så farligt. Men sätt dit en ny lås bricka innan du monterar.
Skölj även drivknuten med diesel och se så inte låsringen råkar ligga där inne och förstör nåt.
Ör du pillig kan du dela drivknuten också och kolla på kulor och banor
Men det är lite som ett pussel för att lösa det
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Tack för era svar!
Denna låsbricka det talas om, monteras den i det runtomkringgående spåret på drivaxeln (splinesen) och så "klickar" drivknuten fast i där när den skjuvs på eller hur ska monteringen av denna låsbricka ske?
...och för nyfikenhets skull måste jag fråga vad har den för funktion? Drivknuten kan väl inte gärna komma någonstans när det är monterat?
sachman wrote:Tack för era svar! Denna låsbricka det talas om, monteras den i det runtomkringgående spåret på drivaxeln (splinesen) och så "klickar" drivknuten fast i där när den skjuvs på eller hur ska monteringen av denna låsbricka ske?
...och för nyfikenhets skull måste jag fråga vad har den för funktion? Drivknuten kan väl inte gärna komma någonstans när det är monterat?
ja den ska på det spåret.
funktion har den, tror men ej säker att knuten kan hoppa isär annars när fjädring fjädrar ut helt
A good friend will come and bail you out from jail... but, a true rider will be sitting next to you saying, damn.... that was fun.
Såna där blånader ska det inte vara på knuten. Har inte gjort ren nån knut så bra som du gjort, men har svårt att tro att det ska se ut så där. T o m på utsidan är det blånat vilket tyder på att den gått vääääldigt varm.
Mitt tips är att knuten är slut pga brist på smörjning (som givit värmeutveckling och blånad) och att den är bara att slänga... och att den är vad som fört oväsen.
Pär H wrote:Såna där blånader ska det inte vara på knuten. Har inte gjort ren nån knut så bra som du gjort, men har svårt att tro att det ska se ut så där. T o m på utsidan är det blånat vilket tyder på att den gått vääääldigt varm.
Mitt tips är att knuten är slut pga brist på smörjning (som givit värmeutveckling och blånad) och att den är bara att slänga... och att den är vad som fört oväsen.
Oj.. ja jag har aldrig sett något sånt heller! Då har jag köpt några nya till golfarna förut, brukar inte ha något typ av sådan färg.
Peugeot Sport Club | CREW If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Pär H wrote:Såna där blånader ska det inte vara på knuten. Har inte gjort ren nån knut så bra som du gjort, men har svårt att tro att det ska se ut så där. T o m på utsidan är det blånat vilket tyder på att den gått vääääldigt varm.
Har sätt sådant på nästan alla knutar som varit rena. Finns även på nya och det måste vara efter bearbetningen eller någon slags härdning.
Den kan ju även vara lite sliten och låta
Detta är nya knutar
Last edited by Decimal on Mon Aug 09, 2010 2:05, edited 1 time in total.
Där ser man! Har jag aldrig sett på knutar från biltema.. vilket säger ett å annat
Peugeot Sport Club | CREW If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Helt normalt med blånad. dom är härdade i banorna!!
Sedan får man tillägga att det skiljer från knut till knut. det finns de som är polerade/rengjorda efteråt också. de syns de inte på.
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto