R-Gubbe wrote:Jepp det var samma 24 och 25,5mm. Borde det då inte vara samma delning på splinesen?
Jo, mest troligt borde det vara det. Tror de inte är så dumma att de kör med olika verktyg för de är nog rätt dyra. Ska mäta 306ans snart. Tror Pär H har skrivit något om längden för 309 här på forumet.
Har ju en bakvagn till 309 liggandes i garaget. Mät längden på stavarna på den då?
Dela du den.. ^^
Jajajaja, när mina stavar och krängare kommer till den. Är på väg snart har jag fått höra
Ha ha. Nu vet jag vad ränderna betyder som sitter på torsionstavarna. hittade det här på 205GTIDrivers.
The right hand trailing arm is identified with one painted ring where as the left hand one is marked with two rings. If the rings are not evident, mark them up yourself before removal.
Alltså H= en ring
V= två ringar
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Är de bara jag som tycker 206 GTI är lite "svårkörd" jämfört med andra bilar? Det är ju en vanesak naturligtvis men när man har suttit och kört en annan bil och sen sätter sig i 206:an så känns t.ex. kopplingen lite speciell.. sen köra på låga varv säg en 50 sträcka genom stan då börjar det gå ryckigt redan på 3:an tycker jag.. och min bil är nog som den ska vara..
arbetaren wrote:Är de bara jag som tycker 206 GTI är lite "svårkörd" jämfört med andra bilar? Det är ju en vanesak naturligtvis men när man har suttit och kört en annan bil och sen sätter sig i 206:an så känns t.ex. kopplingen lite speciell.. sen köra på låga varv säg en 50 sträcka genom stan då börjar det gå ryckigt redan på 3:an tycker jag.. och min bil är nog som den ska vara..
Eh näe, inga bekymmer att ligga på femman i 50 km/h. Det är trots allt bara en kärringbil med motorn från en större Peugeot.
Bilen knakar/knäpper till höger fram. Detta händer då man svänger i låga hastigheter (i korsningar och på parkeringar bl a) eller när man trycker på med gasen ibland. Idag till exempel låg jag i 60 på fyran och gasade, släppte gasen, gasade, släppte gasen osv. Typ varannan gång man gasade på så knakade det till.
Vid ett tillfälle så skrapade/rasslade det när jag svängde runt på en gräsmatta. Som en massa knakningar i följd. Men det har bara hänt en gång på de 80 milen jag kört sedan jag köpte den. Knakar/knäpper till gör det hela tiden i låga hastigheter.
Jag misstänker drivknuten höger fram? Skulle det kunna vara något annat eller kan jag räkna med att det är den som behöver bytas?
406_Jonathan wrote:Bilen knakar/knäpper till höger fram. Detta händer då man svänger i låga hastigheter (i korsningar och på parkeringar bl a) eller när man trycker på med gasen ibland. Idag till exempel låg jag i 60 på fyran och gasade, släppte gasen, gasade, släppte gasen osv. Typ varannan gång man gasade på så knakade det till. Vid ett tillfälle så skrapade/rasslade det när jag svängde runt på en gräsmatta. Som en massa knakningar i följd. Men det har bara hänt en gång på de 80 milen jag kört sedan jag köpte den. Knakar/knäpper till gör det hela tiden i låga hastigheter.
Jag misstänker drivknuten höger fram? Skulle det kunna vara något annat eller kan jag räkna med att det är den som behöver bytas?
406 coupé V6 -98.
Jag hade ett liknande problem förut. Det var ett fjäderbenslager. De var helt slut på båda sidorna fram. De nya vi läggde dit var däremot dubbelt bättre än orginala som var där före.
406_Jonathan wrote:Bilen knakar/knäpper till höger fram. Detta händer då man svänger i låga hastigheter (i korsningar och på parkeringar bl a) eller när man trycker på med gasen ibland. Idag till exempel låg jag i 60 på fyran och gasade, släppte gasen, gasade, släppte gasen osv. Typ varannan gång man gasade på så knakade det till. Vid ett tillfälle så skrapade/rasslade det när jag svängde runt på en gräsmatta. Som en massa knakningar i följd. Men det har bara hänt en gång på de 80 milen jag kört sedan jag köpte den. Knakar/knäpper till gör det hela tiden i låga hastigheter.
406 coupé V6 -98.
Jag hade ett liknande problem förut. Det var ett fjäderbenslager. De var helt slut på båda sidorna fram. De nya vi läggde dit var däremot dubbelt bättre än orginala som var där före.
Den tanken har slagit mig, men borde det inte låta illa när man står helt still och vrider på ratten då? Det gör det inte när jag provat.
Efter lite buskörning igår så tändes motorlampan men bilen gick som vanligt och räckte att starta om så slocknade den.. nåt att bry sig om eller var det bara bilens sätt att säga lugna dig..
Är det någon som har mätt 306 stavarna ännu. 309:ans är 1028mm långa.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
R-Gubbe wrote:Är det någon som har mätt 306 stavarna ännu. 309:ans är 1028mm långa.
107cm exakt ^^
Tack!
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
Funkar väl. Tror inte du sliter ut motorn för det...
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
datapata wrote:mitt argument bygger givetvis på att motorn klarar att flöda all luft man pumpar in. men enkelt sett, dubbla agg levererar dubbel mängd luft. och ju mer luft man stoppar in i motorn, desto mer avgaser kommer ju ut ur den, så nog orkar aggen drivas (som sagt så länge flödet i motorn räcker till) det fina i dubbelturbo på en 6:a med 600 hk jämför med singelturbo är ju att man får ett väldigt brett register, laddtrycket kommer ju tidigt med mindre agg
Vi är nog rätt överens, vi attackerade frågan från två håll bara. Jag skulle nog vilja säga iofs att det beror en hel del på övrig kringutrustning med. Men det var nog det du avsåg när du "slarvigt" skrev motorn. För insug och grenrör skall ju vara tillverkade helt olika beroende på om det skall vara 300 eller 600hk. IAF om vi pratar om något som skall vara någotsånär optimalt.
Men i dagsläget så finns det ju iofs väldigt fina aggregat som har fin spool-up så man även med singelturbo kan få ett register som motsvarar 4k varv om man skulle vilja. Det är då långt mycket längre än vad jag har att köra på i GTi:n...
Det finns ju en nackdel med det tidiga laddet med. Man får kosta på växellådan och kopplingen så mycket mer då. Och det blir högt cylindertryck på låga varv vilket inte är så trevligt heller.
Det är fränt med folk som bygger dubbelt och får till det. Men enkel är precis som det låter, enklare.
Kompressor och turbindiagram ställer till det lite med det "enkla" tänkandet i detta , klurigt.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Ja, det kräver ju ganska mycket mer kunnande än jag besitter för att förklara det enkelt. Att förklara det i termer som man inte själv egentligen till fullebehärskar och förstår blir på ett sätt enklare.
Dock. Utgångsvärdet var ju att det INTE skulle bli en sävarturbo förklaring.
SNILLET wrote:Kompressor och turbindiagram ställer till det lite med det "enkla" tänkandet i detta , klurigt.
(//Lappen Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
406 Coupé 1997: När jag låser bilen med fjärren så lyser blinkerserna i ungefär två sekunder för att visa att bilen är låst. När jag låser upp bilen med fjärren lyser ingenting. Ska det vara så?
På 306:an jag hade förut blinkade bilen två snabba blink när jag låste upp den.
Sundin wrote:406 Coupé 1997: När jag låser bilen med fjärren så lyser blinkerserna i ungefär två sekunder för att visa att bilen är låst. När jag låser upp bilen med fjärren lyser ingenting. Ska det vara så? På 306:an jag hade förut blinkade bilen två snabba blink när jag låste upp den.
Tror det är så på tidiga 406, är inte riktigt säker men jag har för mig att jag upplevt det själv på en -96:a
308 1,6 HDi -10
Claes Börjesson #496