Peugeot 309 xs -91

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Barney

Peugeot 309 xs -91

Post by Barney »

Hej!

Jag köpte min första Peugeot av en äldre dam nu för drygt 1 ½ månad sen. Det är en 309 xs -91 som har gått 5700 mil. Så den är sparsamt körd på dryga 300 mil om året sedan hon köpte den ny. Nu när jag äger den så går den betydligt mer än så, då jag jobbar i Norge och pendlar hem på vissa helger.

Nu till problemet. Det är så att när jag startar bilen så går tomgången upp i ca 1500 varv. Och ibland inga problem alls att åka. Men vissa dagar, speciellt när det varit varmt ute då när man ska iväg så färrar tomgången upp och ned. Alldeles precis när man ska rulla iväg från stillastående. Går väll mellan 2000-3000 varv ner till ca 500 och håller på och dör. Och bilen går precis som man sitter och punkt gasar. Först när fenomenet upp kom trodde jag det var jag som blivit darrig på foten...
Men när jag kliver upp kl 4 på morgonen och ska iväg och jobba då är det inga problem alls när det är lite kyligt ute. Lika dagar det regnar så går det bra. Och bilen går rätt bra de dagar då den rycker när man ska igång, men sen när den har fått några sånna ryck och varvat lite då går det bra att köra. Men lika är det efter korta stopp, var in och handlade ca 5-10 minuter då var det lika dant igen, och då hade jag åkt ca 2 mil före det.

Jag har bytt olja och filter och tändstift, som jag gjorde direkt efter jag köpt bilen. Och detta problem jag har nu uppkom väll efter ca en vecka efter jag köpt bilen. Då bytte jag bränslefilter, och inbillade mig att det faktiskt blev bättre. Men sen efter några dagar så började det igen.

Jag är lite inne på om det kan vara nå klägg i förgasarn eller nå skit med tomgångs reglerings ventilen. Eller om det ligger nå skit i tanken. Men jag tycker det verkar konstigt eftersom att felet uppkommer vid fin väder och värme.

Jag har även tittat till alla slangar och kan inte se några sprickor någonstans, Men ska köpa mig lite startgas och prova i Helgen och se om det tjuvluftar någonstans.

Ja det var min historia det. Så är det någon som har erfarenhet av detta tidigare eller vet lösningen så är det bara att skriva. Åker troligen hem nu i helgen för att ta itu med problemet så all hjälp är önskvärd!
FR Autosport
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by FR Autosport »

Kontrollera vattentempgivaren.. om den har svårt att läsa av motortempen så kanske den har problem med att sätta en normal tomgång.

Att den håller 1500 varv vid kallstart är inget konstigt alls men den ska självklart stabilisera sig runt 900 rpm +- ~100 rpm.

Hur förhåller sig motortemperaturen under körning? när den är "varmkörd".

Kontrollera vevhusventilationens alla slangar så att motorn andas som den ska, kan klegga igen. Förvisso mest på vintern och då brukade man installera en värmekabel i oljepåfyllningslocket.

Kontrollera även tändmodulen att den är fastsatt ordentligt på en aluminiumplåt, så att den är kyld ordentligt. Prova även att rengöra kontakterna till tändspolen. Gör en resistansmätning på tändkablarna och se om du har alldeles för skiftande värden, tänk på att de är olika långa och den längsta bör naturlig ha något högre resistans.
FR Autosport
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by FR Autosport »

Det kanske har förhållit sig så att när du bytte tändstift så kan kablarna eller kanske tändstiften blivit skadade så du får överslag?

Kolla även "jordflätan" till växellådan...
Barney

Post by Barney »

Ja tomgången vet jag med är rätt normalt vid 1500 varv, kallstartad. Och sjunker sedan till ca 900 när den uppnår arbetstemperatur.

Verkar enligt mig inte vara nå fel på vattentempgivaren. Den rör sig sakta med motorn upp till ca 80/90 grader kanske om inte mitt minne miss minner. En gång när det blev lite väl mycket stadskörning runt i nån timme steg den nån grad. Men annars så kommer den upp i arbetstemperatur så stannar nålen där.

Ja det skulle kunna vara någonting faktiskt med tändningen eftersom att det blev förvisso några dagar efter jag bytte tändstift. Men jag kan inte se varför det skulle bli problem vid varmt väderslag.

Hur ska jag kontrollera slangarna till Vevhusventilationen på bästa sätt. Är det bara plocka bort slangarna och prov blåsa i dem och se om de är igensatta eller inte?

Jag ska ta en titt på tändmodulen med och se hur den sitter. Bror min får hjälpa mig med reistansmätningen i helgen eftersom han är elektriker, annars står jag väll där och kliar mig förgäves i huvudet.

En sak till som kom upp i huvudet nu är att jag tycker att bilen har börjat kännas lite slö. Men det kan också vara jag som fantiserar, men det känns så..

Men ett stort Tack ska du ha för snabba svar! Ge gärna mer om du märker jag är helt ute och cyklar.
FR Autosport
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by FR Autosport »

Det är bara lossa alla slangar. Du ser om det sitter stora avlagringar som kan förhindra fritt flöde.. skadar inte att rengöra dem när man ändå håller på :D

Kolla även anslutningarna dom sitter på.. behöver ju inte bara vara slangarna som är "igensatta". Om du har tillgång till tryckluft så blås rent allting.

Se efter vacumslangar runt omkring motorn efter sprickor/läckage.

Eftersom ditt problem uppstår vid varmt väder kan det vara så att tändmodulen är defekt.. även den har en max "arbetstemperatur".

Eftersom du har en XU9M tror jag tändspolen och modulen är samma. Kontroller alla anslutningar efter avlagringar eller något annat som kan ge dålig kontakt.
Barney

Post by Barney »

Okej, tack så mycket för hjälpen! :D

Ska kolla på det så fort jag kommer hem till garaget i helgen!
Barney

Post by Barney »

Nu har jag blåst ren alla slangar med tryck luft men fortfarande samma fel. Fast nu har jag konstaterat följande. Att det inte är bilen som rusar upp och ned på tomgång. Utan när bilen är nystartad så är den helt normalt tills man ger den lite gas. (testade igår att gasa upp den till 2000 varv direkt efter jag startade den.) Då liksom guppar varvet ner till till ca 900 varv och dör liksom i gasen, om det förstås vad jag menar, och sedan går den upp till 2000 igen eftersom jag håller jämn gas. Sedan upp och ner sådär ett tag. Jag var och köpte en flaska insprutnings rengöring och hällde i. Fast då blev det mycket värre. Nu håller det på en längre sträcka när man kör iväg. förut var det mer 30-40 meter men nu håller det på sådär tills man kört 0,5-1 km. Kan det vara nå skit i bränsle systemet som håller på att släpper, och det är därför det blir värre? För det känns för mig att det skulle kunna vara nå med bränsle systemet för jag ser inget annat. För när man varvar på motorn ordentligt så släpper det.
Sen har jag också konstaterat att vädret inte spelar någon roll om det är kallt eller varmt ute. Utan det är mest om jag kört bilen och låtit den stå en liten stund så blir det lika igen när jag startar.
FR Autosport
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by FR Autosport »

Kontrollera spjällägesgivaren, om du vrider den sakta så ska du höra ett litet klick. går att justera vajern i sånt fall så att glappet mellan klicket och vajern minskar. finns det inget klick så byt :)
Barney

Post by Barney »

A ha :) Ska ta mig en titt på det då!
Barney

Post by Barney »

Nu har jag vart där och kikat lite. Men jag hör inget klick alls. Har hört hur nära som helst men finns inte en antydan till ett klick. Gasvajern har jag stört mig på länge att den varit glapp. Men har inte haft tid än och förstått mig på hur jag ska spänna den. Spänner man den från pedalen eller sitter det nå låsbrickor vid gasspjället som man lossar och spänner upp och sätter tillbaka.

När jag kontrollerat detta har jag dragit i gas vajern och lyssnat efter ett klick. Rätt eller fel? :) Sen är spjälläges givaren den där lilla modulen som sitter på samma axel fast på andra sidan spjällhuset som gaswiren sitter på antar jag. Vad kan en sån mojäng heta på engelska? :P

Tack ska du ha. Känner mig mest dum och korkad nu..
Barney

Post by Barney »

Ja envis som är är och inte lyssnar riktigt på all tips jag fått. Så testade jag och mätte tändkablarna och det visade sig att en var jäkligt glapp. Så jag ska ta och byta den så snart som möjligt. Öppnade även fördelar locket och såg att ett stift var bränt och att rotorn var lite skadad ute vid "spetsen". Så ska även testa byta rotor och fördelar lock och se om gräjerna funkar som dem ska då. Fast det stiftet som var bränt gick till cylindern bredvid. Men jag ska byta alla kablarna så får jag väll se.
Barney

Post by Barney »

Ja nu avslutar jag denna tråd med att jag bytta tändkablar = Ingen skillnad. Beställde förgasarhus med spjällägesgivare från skroten. Bytte hela paketet = Ingen skillnad. Sen fick jag tips av min farmors granne som också hade en 309 som gick slögt. Han sa att han blåste ren nå kablar som satt under förgaren med tryckluft. Så var där och kikade och jag hittade några kladiga kontakter som jag blåste rent. Sen efter det har bilen gått klockrent! Har gått en vecka nu och inge microdödande alls nu. Halelulja! :lol:
Alto

Post by Alto »

Barney wrote:Ja nu avslutar jag denna tråd med att jag bytta tändkablar = Ingen skillnad. Beställde förgasarhus med spjällägesgivare från skroten. Bytte hela paketet = Ingen skillnad. Sen fick jag tips av min farmors granne som också hade en 309 som gick slögt. Han sa att han blåste ren nå kablar som satt under förgaren med tryckluft. Så var där och kikade och jag hittade några kladiga kontakter som jag blåste rent. Sen efter det har bilen gått klockrent! Har gått en vecka nu och inge microdödande alls nu. Halelulja! :lol:

Härligt! kul att höra att det fixade sig :)) grattis
-1990 405 Mi16 *2.5" från katten, mocca/antracit stolar, tonade baklampor, och lite bucklor här och där ;P
-2010 Warp Longboard *Elmotordriven, 9ah batterier, toppfart: 20km/h ^^

-Läget är hopplöst men inte allvarligt
Barney

Post by Barney »

Alto wrote:
Härligt! kul att höra att det fixade sig :)) grattis

Tack :) Man har haft bra många sömnlösa nätter om vad fasen det kunde vara. hehe
emilvernberg

Post by emilvernberg »

motortempgivaren tror jag d e
hedis
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by hedis »

emilvernberg wrote:motortempgivaren tror jag d e

Här gör vi en jacob ^^ Problemet är redan löst :P
Peugeot 306 GTi -97     Bruksbil, på riktigt
Peugeot 306 GTi -97       Busbil
Peugeot 306 GTi -00          Inga planer?!

Är stolt ägare till den lägsta bilen i klubben
Post Reply