Boktips om körteknik

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Post Reply
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Boktips om körteknik

Post by Alex »

Jag tävlingsseglade när jag var mindre och då vet jag att jag läste en himla massa böcker om tekniker man kunde använda sig av. Visst då ingick massa termik och meteorologi, men även flera andra praktiska tekniker som hjälpte en att ta sig först i mål.

Jag har letat både på bibliotek och i bokhandel efter böcker om körteknik på tävlingsnivå utan resultat. Finns det inga eller är det bara jag som inte hittar?
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
Dart

Post by Dart »

Jag har hittat en som jag haft stor nytta av. xD
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9127026388
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES

Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

Dart wrote:Jag har hittat en som jag haft stor nytta av. xD
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9127026388

Den har jag redan ditt mongo :lol:
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Re: Boktips om körteknik

Post by Pär H »

Alex wrote:Jag tävlingsseglade när jag var mindre och då vet jag att jag läste en himla massa böcker om tekniker man kunde använda sig av. Visst då ingick massa termik och meteorologi, men även flera andra praktiska tekniker som hjälpte en att ta sig först i mål.

Jag har letat både på bibliotek och i bokhandel efter böcker om körteknik på tävlingsnivå utan resultat. Finns det inga eller är det bara jag som inte hittar?
Har också kappseglat och nördat in på samma sätt en gång i tiden... :thumbup:

Den bok om körteknik som verkar ha bland de bästa omdömena är "Drive to Win" av Carrol Shelby. Jag minns inte att jag hade så mycket utväxlning av läsningen, men det kan ju bero på att jag är obildbar.

Kan låna ut den till dig mot portokostnad om du vill. PM:a bara adress osv så slipper du köpa den ganska dyra boken.

EDIT: Kan även skicka med "Going Faster" av Carl Lopez / The Skip Barber Racing School som jag har för mig är mer inriktad på själva körningen.

Amerikanska och därför ganska babbliga böcker, men de kanske kan ge lite läsglädje?
EN 14497
Sato

Re: Boktips om körteknik

Post by Sato »

Alex wrote:Jag har letat både på bibliotek och i bokhandel efter böcker om körteknik på tävlingsnivå utan resultat. Finns det inga eller är det bara jag som inte hittar?

Är det inte bättre att leta efter en bok om körteknik på tävlingsnivå med bra resultat.

dåligt körning skall du väll klara av utan bok eller?:lol:
Jönsson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Jönsson »

går det verkligen att läsa sig till sånt där? visst kan man väl läsa sig till grunderna men finslipningen får man väl av att bara nöta bana konstant några år :) Hade iofs vatt kul o läst en såndär bok! man kan aldrig bli för bra på o köra bil!
205 GTI-89
205 GTI-92
306 Gti-99
There's no school, as old skool
Nik

Post by Nik »

Pär: Inte för att vara sådan men du menar Carroll Smith antar jag!

Jag har Drive to win, Tune to win och Prepare to win, kanske nån mer och har läst dom allihop och jag kan rekommendera dom starkt!

I synnerhet Drive to win är väldigt givande både ur ett banåka-perspektiv och ur ett rent personligt perspektiv. (Iaf för en slyngel som mig)
Mean Machine

Post by Mean Machine »

Skaffa dig en vettig ratt och GTR2 istället. Man lär sig faktiskt en hel del som är användbart i verkligheten på banor genom det. :)
Skiter i vilken telefon du skriver ifrån.
205 GTI 1.9 -88 (Åtta nyanser av rött)
309 GTI16 -93 (Åtta hål i lacken)
306 Rallye -99 (Inga fel påträffade... Än.)
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

Mean Machine wrote:Skaffa dig en vettig ratt och GTR2 istället. Man lär sig faktiskt en hel del som är användbart i verkligheten på banor genom det. :)

Jag tror nog att den kunskapen jag har efter ett antal år på banan vida överstiger det jag kan lära mig via gtr. Men för att lära sig en banlayout så är det jättebra. Stcc spelet för pc tex
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
krigare

Post by krigare »

Det finns en hel del på rejsa om körteknik,bla banskisser boktips mm
mvh
Snabbast är bäst....
Post Reply