NIK: Du tog det som jag avsåg.
Kul att du svarade.
Skillnaden, precis som de säger i den tråden även om jag skall erkänna att jag bara harvat ner en bit i den, är att de kör SBF och har sin försäkring att tänka på. Något som de skriver, är unikt. Att kunna ta ut sin enmiljonbil och köra med den helt försäkrad. Måste kännas bra.
För min del, och uppenbarligen din, så har vi lagt ribban enl samma princip. DVS vi kör vad vi "har råd med". Man har lagt sin budget så att man har råd med "självrisken" vilket i vårt fall blir totalsumman och som kanske snuddar vid självrisken för vissa.
Därmed inte sagt att det är ok med "vad som helst" hos oss. Det är ju bara att läsa reglerna. Jag har tolkat det som om du är välkommen med din "vråltrimmade" bil så länge den är besiktad av SBP. Jag har ju kort historia i klubben och kartellkörningar så jag har inte mycket att komma med så.
Hårdrar vi det så är det förmodligen få som hade klarat en hundra procent ärlig besiktning. Jag anser väl kanske att ansvaret ligger hos envar. Vi är där för att köra på bana och ha roligt, inte tävla. Det ligger i ens eget intresse att anpassa sin körning efter förutsättningarna (bil, väder, omkringvarande).
Jag körde på TPC:s träff på Kinnekulle nu häromsistens och arrangemanget var ju likartat vårat med några undantag. Slicks tillåtet bland annat. ALLA välkomna var ett annat. Det är både uppåt och neråt med det i min värld. Jag kan tycka att det finns något roligt med att det bara är VI (kartellen) som kör på våra träffar. Det borde och blir sammansvetsat över märkesgränsen. Och när man sedan träffar dessa på andra (ex TPC) träffar så blir det en gemenskap som man även där delar. Jag skiter ju i vilket märke det är på din bil, vi har samma intresse. Sedan kanske jag favoriserar en klubbkompis när det kommer till att hjälpa någon att linka hem med sin bil. Det ser jag faktiskt inte som två saker som står emot varandra. Kommer någon med en VW, Honda whatever och vill låna verktyg så får man det.
SMA är gemensamt mellan kartellen och TPC. Vi kör med en försäkring som täcker vårt liv och hälsa. Resten spelar vi med egen plånbok. Det gör inte BMW-klubben. De spelar med försäkringsbolagens plånbok, då får man andra förutsättningar. Ibland kanske det skulle behöva repeteras för folk ute på banan med. Vad vet jag.
Jag tror, i min enfald kanske, att farliga bilar är ovanligt. Jag tror farliga förare är långt mycket vanligare.
Och jag resonerar, utan att ha arrangörens ansvar tyngt på mina axlar, att jag bara kan ansvara för att erbjuda en säker miljö med brandsläckare, flaggvakter och liknande. Sedan ankommer det på envar att i denna miljö bete sig och agera på ett sätt som man själv vill bli behandlad. Visst hade det känts tungt om jag stått där och någon kört ihjäl sig själv eller ännu värre någon annan. Men det hade mest troligt hänt oavsett om bilen haft 180 eller 260hk.
Jag tror att det är så det resoneras med.
Hur många av subborna rullar utan trimchip? Hur många av fordarna? Vilka har inte monterat coilovers, större bromsar osv osv. Inget säger att de dimensionerat bromsarna rätt fram/bak exempelvis.
Svamlet ovan innebär iaf för mig följande (för att återgå till topic någotsånär):
Jag anser inte att jag bryter mot reglerna när jag kommer med en ew10/12 hybrid som kanske ger 200+hk. Bygger jag ihop något sådant så kommer det att sitta i över besiktningen med. MAO, det måste vara byggt för att klara en besiktning. Jag är för lat för att orka med motorbyte bara för SBP och jag tror nog jag skulle driva min mek till förbannelse om jag skulle leja bort jobbet till honom. Han skulle upphöra med att vara billig efter ett tag skulle jag tro vilket skulle dra i snåltarmen och tvinga mig att själv jobba. osv osv. Om detta innebär SFRO och ombyggt fordon, so be it.
Jag hoppas iaf att det inte blir det du nämnt som blir hindret för ett motorbygge för dig. Vi vet ju hur roligt det är när det går lite bättre... och lite bättre än så.... och ännu lite... Ja du förstår vart jag är på väg.
Och så hoppas jag du kommer på träff sedan och visar upp resultatet.
Åter till hybridmotor/konvertingssnacket.
Dags att ändra min signatur igen. INGEN är långrandigare än jag är!