EW10 och EW12, hur lika är dem?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

TheDagger wrote:
Morbidio wrote:Vad tycker EW12:an om överladd? :)

Ser den ut som EW10 i foderkonstruktionen så får man nog begränsa sig till låga tryck.
Nu faller vi tillbaka till XU10 igen, en utmärkt motor om man vill köra överladdat.

Då pratar vi S16/306 GTi motorn antar jag?
Lappen
Crew
Crew

Post by Lappen »

Nepp. Hade jag inte läst. Mer vatten på "min" kvarn dock.
Än så länge har jag inget hört om V-power som varit negativt. Utom priset då.

Rx37 wrote:
-Lappen- wrote:Jag har inte några egna E85 kunskaper dock. Bara inlästa. Dock från skapligt pålitliga källor.

Så sen som bara några dagar sen fanns det ju på nyheterna i AutoMotorSport.se om massor med E85 problem. Den har du säkert också läst? http://automotorsport.se/news/21297/ben ... nolskador/
(//Lappen
Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu
V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Morbidio wrote:
TheDagger wrote:
Morbidio wrote:Vad tycker EW12:an om överladd? :)

Ser den ut som EW10 i foderkonstruktionen så får man nog begränsa sig till låga tryck.
Nu faller vi tillbaka till XU10 igen, en utmärkt motor om man vill köra överladdat.

Då pratar vi S16/306 GTi motorn antar jag?

Ja vilken som. Man har väl dock det mesta av det bästa med GTi-varianten.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Nik

Post by Nik »

Lappen: Har mest följande diskussion i tankarna: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=66527

Har även sett lite hur tongångarna gått i denna klubben tidigare, där man haft höga ambitioner med besiktningarna inför banträffarna. Huruvida man levt upp till ambitionerna har jag ingen direkt koll på.
Gissar att det slunkit igenom några uppenbart trimmade bilar, t.ex. turbokonverterade!?

Är inte särskilt bekymrad för legitimiteten i den enskildes försäkring, i mitt fall är bilen betald och avskriven och skulle den ovanpå det bli pulveriserad so be it. Det var iaf kul så länge det varade.. eller nåt

Eftersom jag undviker arrangörsspåret så bryr jag mig inte jättemycket om legitimiteten i arrangörens försäkring heller, men det borde nog arrangören göra!? Tänk uppenbart trimmad bil, t.ex. turbokonverterad = svårt att missa/bortförklara, och invalidisering/dödsfall av tredje person.
Som arrangör hade jag varken sovit gott ur ett moraliskt perspektiv men heller inte ur ett tänkbart juridiskt perspektiv!

Utan för min del handlar det egentligen bara kort o gott om att jag vill kunna rulla in på morgonen, rulla igenom besiktningen utan att behöva tänka en oroande tanke på det och sen göra mitt. Inget mer avancerat än så!
Lappen
Crew
Crew

Post by Lappen »

NIK: Du tog det som jag avsåg. :thumbup:
Kul att du svarade.

Skillnaden, precis som de säger i den tråden även om jag skall erkänna att jag bara harvat ner en bit i den, är att de kör SBF och har sin försäkring att tänka på. Något som de skriver, är unikt. Att kunna ta ut sin enmiljonbil och köra med den helt försäkrad. Måste kännas bra.
För min del, och uppenbarligen din, så har vi lagt ribban enl samma princip. DVS vi kör vad vi "har råd med". Man har lagt sin budget så att man har råd med "självrisken" vilket i vårt fall blir totalsumman och som kanske snuddar vid självrisken för vissa.

Därmed inte sagt att det är ok med "vad som helst" hos oss. Det är ju bara att läsa reglerna. Jag har tolkat det som om du är välkommen med din "vråltrimmade" bil så länge den är besiktad av SBP. Jag har ju kort historia i klubben och kartellkörningar så jag har inte mycket att komma med så.
Hårdrar vi det så är det förmodligen få som hade klarat en hundra procent ärlig besiktning. Jag anser väl kanske att ansvaret ligger hos envar. Vi är där för att köra på bana och ha roligt, inte tävla. Det ligger i ens eget intresse att anpassa sin körning efter förutsättningarna (bil, väder, omkringvarande).

Jag körde på TPC:s träff på Kinnekulle nu häromsistens och arrangemanget var ju likartat vårat med några undantag. Slicks tillåtet bland annat. ALLA välkomna var ett annat. Det är både uppåt och neråt med det i min värld. Jag kan tycka att det finns något roligt med att det bara är VI (kartellen) som kör på våra träffar. Det borde och blir sammansvetsat över märkesgränsen. Och när man sedan träffar dessa på andra (ex TPC) träffar så blir det en gemenskap som man även där delar. Jag skiter ju i vilket märke det är på din bil, vi har samma intresse. Sedan kanske jag favoriserar en klubbkompis när det kommer till att hjälpa någon att linka hem med sin bil. Det ser jag faktiskt inte som två saker som står emot varandra. Kommer någon med en VW, Honda whatever och vill låna verktyg så får man det.

SMA är gemensamt mellan kartellen och TPC. Vi kör med en försäkring som täcker vårt liv och hälsa. Resten spelar vi med egen plånbok. Det gör inte BMW-klubben. De spelar med försäkringsbolagens plånbok, då får man andra förutsättningar. Ibland kanske det skulle behöva repeteras för folk ute på banan med. Vad vet jag.

Jag tror, i min enfald kanske, att farliga bilar är ovanligt. Jag tror farliga förare är långt mycket vanligare.
Och jag resonerar, utan att ha arrangörens ansvar tyngt på mina axlar, att jag bara kan ansvara för att erbjuda en säker miljö med brandsläckare, flaggvakter och liknande. Sedan ankommer det på envar att i denna miljö bete sig och agera på ett sätt som man själv vill bli behandlad. Visst hade det känts tungt om jag stått där och någon kört ihjäl sig själv eller ännu värre någon annan. Men det hade mest troligt hänt oavsett om bilen haft 180 eller 260hk.

Jag tror att det är så det resoneras med.

Hur många av subborna rullar utan trimchip? Hur många av fordarna? Vilka har inte monterat coilovers, större bromsar osv osv. Inget säger att de dimensionerat bromsarna rätt fram/bak exempelvis.

Svamlet ovan innebär iaf för mig följande (för att återgå till topic någotsånär):
Jag anser inte att jag bryter mot reglerna när jag kommer med en ew10/12 hybrid som kanske ger 200+hk. Bygger jag ihop något sådant så kommer det att sitta i över besiktningen med. MAO, det måste vara byggt för att klara en besiktning. Jag är för lat för att orka med motorbyte bara för SBP och jag tror nog jag skulle driva min mek till förbannelse om jag skulle leja bort jobbet till honom. Han skulle upphöra med att vara billig efter ett tag skulle jag tro vilket skulle dra i snåltarmen och tvinga mig att själv jobba. osv osv. Om detta innebär SFRO och ombyggt fordon, so be it.

Jag hoppas iaf att det inte blir det du nämnt som blir hindret för ett motorbygge för dig. Vi vet ju hur roligt det är när det går lite bättre... och lite bättre än så.... och ännu lite... Ja du förstår vart jag är på väg. ;)
Och så hoppas jag du kommer på träff sedan och visar upp resultatet.

Åter till hybridmotor/konvertingssnacket. :D
Dags att ändra min signatur igen. INGEN är långrandigare än jag är! :lol:
(//Lappen
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

Tycker du ska kontakta alternative engineering för råd.
Jörgen där är en riktig häxdoktor på dessa maskiner. Han vet allt. De har byggt 2.5 liters xu10 bla.
Han är säkert med på Knutan stcc om du vill träffa han i person och diskutera.
Denna firman är fd Peugeot sport. Den där ew12an jag nämnde finns i nån tråd med bilder mm. Sök på mej och alternative.
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Lappen
Crew
Crew

Post by Lappen »

Tror den är med i min förra "fråga doktorn" tråd faktiskt. Minns att jag sett det iaf.

Jo, dem och så ska jag nog prata med en herre som finns några kilometer bort med.
Dock är det ingen brådska. Tror knappast att jag har en startklar motor till säsong 2010. Detta är tänkt att OM det genomförs skall få ta sin tid i lugn och ro. Jag har saker kvar att testa och leka med på min GTi motor fortfarande.
Dessutom är det smartare att i lugn och ro samla på sig alla saker (och kusnkaper!) man behöver. Det blir oftast billigare så.

Peter Igelhammar wrote:Tycker du ska kontakta alternative engineering för råd.
Jörgen där är en riktig häxdoktor på dessa maskiner. Han vet allt. De har byggt 2.5 liters xu10 bla.
Han är säkert med på Knutan stcc om du vill träffa han i person och diskutera.
Denna firman är fd Peugeot sport. Den där ew12an jag nämnde finns i nån tråd med bilder mm. Sök på mej och alternative.
(//Lappen
Nik

Post by Nik »

Lappen: Jag hade en försiktig förhoppning att kunna vara med på Kinnekulle-träffen i år men jag har fortfarande inte fått tillbaks toppen så det lär inte ske. Förhoppningen är att åtminstone hinna GRC:s okt-körning på Knutan.

I övrigt blir det inte särskilt mycket motorbygge av den tyvärr. En annan gång kanske. Dock kommer väl väghållningen vara skaplig och ytterliggare några moddar har jag tanke på att genomföra också.

Oklart ens om det blir andra kammar men det är inte omöjligt.
Kanske dags att ringa och jaga lite... :oops:

Jag tycker för övrigt du ska köra på EW12-spåret, hade varit väldigt spännande att se vad det leder till. RC-toppen lär inte må sämre av 1 mm större borr heller!
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Nik wrote:Jag tycker för övrigt du ska köra på EW12-spåret, hade varit väldigt spännande att se vad det leder till. RC-toppen lär inte må sämre av 1 mm större borr heller!

:) :thumbup:
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Lappen
Crew
Crew

Post by Lappen »

Nik/Snillet: Jag lutar åt det hållet just nu. Men jag fortsätter spekulera och fundera en stund till. RC-topp står på inköpslistan, övriga delar av motorn avvaktar jag med en stund till dess att alla funderare har funderat tillsammans med mig. Får väl ta mod till mig och ringa runt bland lite folk som kan dessa motorer. Både svensk- och dansktalande.

Stakarna i resp maskin (RC och EW12), är det hållbara för varv upp till säg 8000-8500 varv? RC:n drar väl nästan ända dit?
Bultarna verkar vara svaga punkten? Gäller det både bultarna i stakarna och kolvbult? Tål en orginalstake en sådan misshandel?

(Jag är volvoskadad, det går att fråga precis vad som helst och få svaret serverat... ;))

Kan inte ni två enas om måtten? ;)

Rx37 wrote:
krigare wrote:EW12 har 92mm i slag 86mm i borr (160 hk motorn)
EW10 har 88 i slag 83 i borr (137 hk motorn)

Inte då :D
EW12 har 86x96mm
EW10 har 85x88mm

Spelar ju ingen roll vad det är för mm, men när du nu nämner det :lol:
(//Lappen
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Höga varvtal är generellt inte så skadligt för fransyskorna, uppåt 8krpm klarar de flesta bottendelar helt ok på dem, med reservation för bultarna på XU och EW då. TU klarar normalt 8k finfint.

*lite generellt då*
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
ala
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by ala »

85x88 för Ew10
86x96 för Ew12

Så är det :)
406 turbo
106 XT
Rx37

Post by Rx37 »

ala wrote:85x88 för Ew10