Anti polution fault + tempgivare

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
mr_agne

Anti polution fault + tempgivare

Post by mr_agne »

Hej

Min nyinköpta 406 HDi 2,2 -03 har ibland börjat larma och visa felmeddelandet, Anti polution fault (APF). Sökt på forumet men inte hittat något som riktigt stämmer in då även min temp givare beter sig underligt.

I samband med APF droppar temp givaren ibland till botten, varpå den hoppar till lite, stabiliserar sig något under normal temp, för att sedan droppa igen. När motorlampan är släckt händer ej detta fenomen.

Min frågeställning är...
- Någon som har upplevt något liknande?
- Lösning på problemet?
- Var hittar jag temp givare (finns det 2st?)

//Peter
Orpheus

Post by Orpheus »

Jag hade liknande symptom som försvann när jag bytte vattentempgivare.

Patrik
Åker:406 2,0 -00 samt 306 -00
mr_agne

Post by mr_agne »

Tack för svaret, låter ju lovande.

Var hittar jag givaren?
Gjorde ett kort försök att lokalisera den men utan resultat.

//Peter
jerrskog

Post by jerrskog »

mr_agne wrote:Var hittar jag givaren?
Gjorde ett kort försök att lokalisera den men utan resultat.

Jag har samma åkomma med tempgivaren.
Har tänkt att byta, men den sitter så snårigt till.
På motorns kortsida, mot vänstra framskärmen sitter den, gömd bakom teromstathuset. Du ser den långt ner, har för mig den är lite blåaktig.
406 kombi 2,2HDi - 2003
Orpheus

Post by Orpheus »

Är nog värt att byta ändå för jag fick en mycket lugnare gång på min motor med en ny givare.

Lycka till!!
Åker:406 2,0 -00 samt 306 -00
mr_agne

Post by mr_agne »

Givaren bytt, fick plocka ner en hel del för att komma åt. Franska bilar i all ära men det måste varit en prao som designat den lösningen?

Märkvärt är att temperaturen (mätaren) inte stiger lika fort som tidigare, något jag reagerat på tidigare. Då det är min första diesel, antog jag det kunde vara något som är vanligt på dessa motorer, men givaren har troligtvis varit missvisande en längre tid.

PS. Hittade en vänlig själ som scannat in Haynes manualen, men den var svårtolkad då det tydligen finns en del varianter.

Tack för er support.
mr_agne

Post by mr_agne »

Felet, Antipolution fault, återkom trots givar byte.

Har läst andra trådar med AF fel men har inte fått någon klarhet i om man via felkod kan utläsa exakt vad som är felorsak.

Någon som har annan idé.

//Peter
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Rör sig spjället till den variabla insugslängden (har jag för mig att det är, swirl chamber tror jag den kallas på peugeotspråk) som det ska?
Sitter en vacuumklocka med ett stag som påverkar spjället, sitter på vänster sida av toppen alldeles ovanför termostathuset.
Det ska om jag inte kommer ihåg fel, röra sig när motorn går över 1500 rpm eller nåt liknande och hålla den positionen tills motorvarver sjunker igen.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by jerrskog »

Har du problem med farthållaren också?

På min bil fick jag det felmeddelandet och det försvann efter att en vis Peugeotmek här på forumet konstaterade att det var så enkelt som att kabeln till gasrullen (den som gasvajern sitter fäst i i motorrummet) var alldeles för spänd. Han lossade på den och buntade upp den med lite mer slack och sen dess har det funkat felfritt.

(peppar peppar)
406 kombi 2,2HDi - 2003
mr_agne

Post by mr_agne »

Har faktiskt inte testat farthållaren ännu.
Kom ditt larm alltid i samband med att du aktiverade farthållaren?

Underligt nog känns det som om det är lika lång tid mellan gångerna som larmet kommer. Kommer ca. var 3dje dag (ca. 15mil) och är sedan larmfritt ungefär lika länge.

Skall kolla vaccum klockan också.

Tack för tipsen

//Peter
mr_agne

Post by mr_agne »

Hej

Fortfarande problem med antipolution fault. Kontaktade förra ägaren (svärfar) och det visade sig att vaccumklockan redan är utbytt, dock mot en begagnad. Är dessa bevisligen dåliga med begränsad livslängd?

Söker bra och pålitlig mek i gbg, som har kännedom om liknade fel. Känns inte som peugeot center blir ett billigt alternativ för felsökning.

//Peter
Post Reply