tomgångsproblem/startproblem

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
emilvernberg

tomgångsproblem/startproblem

Post by emilvernberg »

Okej jag har inte fått några fortsatta svar på mina frågor på mina andra trådar, så jag försöker med en ny.

Min bil beter sig underligt när den står på tomgång. Den höjs och sänks och till sist dör den ibland efter 20 sekunder ibland efter 3 minuter.

Jag har bytat tomgångsmotorn, vevaxelgivaren, bränslepumps reläet samt kollat om jag haft någon spricka i mina slangar men det har jag inte.
¨
Min bil blir med svårstartad efter man kört x antal små sträckor på en dag så typ 4de gången man ska dra igång han klyddar han lite, hela bilen är helt ny servad och allting.(stora servicen)

Så nu vet jag vad riktigt vart jag ska ta vägen ingen aning om vad som är fel.. snälla hjälp? tack på förhand

Peugot 206 xs års. 00 1.6 liters motor.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Har dom verkligen läst av felkoder i samband med service? Borde stå där om något är så allvarligt fel som du beskriver.
Mitt spontana utlåtande är lambdasond om tomgången är skum vid varm motor. Startproblemen låter som tempgivare eller en kombination av tempgivare och lambdasond.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
rewrew

Post by rewrew »

Till att börja med.
Nu har du startat 5 trådar på i grunden samma problem. Det är onödigt rörigt. Så fort du skriver i din tråd hamnar den ändå längst upp.

Det är bättre och billigare att be verkstaden läsa ut felkoder än att gissa vad som är problemet.

Om du läste min tråd ang tomgångsproblem så gjorde jag som du, bytte del efter del utan något resultat. Kostar en hel del pengar och tid.
Till sist åkte jag in för felkodsläsning, kostade hela 250kr och vips, 5 minuter senare konstaterat fel på undertrycksgivare.

Just undertrycksgivaren tror jag det är. Har du lambdaproblem borde du också fått "motorfelslampan" att lysa.
Peugeot 406 Kombi -99 (min/hennes?)
Renault Megane -98 (donator)
Renault Megane -00 (dottern)
Renault Megane -00 (frun)
Opel Omega Kombi -96 (lätt lastbil)
Porsche 944 -86 (sommar)
Suzuki GS750 -78 (klassiker)
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

rewrew wrote:
Just undertrycksgivaren tror jag det är. Har du lambdaproblem borde du också fått "motorfelslampan" att lysa.

Borde tändas även om mapsensorn vore kass, men inga system är perfekta.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
emilvernberg

Post by emilvernberg »

Ber om ursäkt för alla trådar ska inte upprepas....

Jag ska dra in till någon verkstad just peugot e ju sviniga 1200 kr för en fel sökning. ska ta en titt på lamdasonen imrogon kolla kontakt etc.. återkommer med uppgifter tack på förhand
rewrew

Post by rewrew »

Där ser man vad det kan skilja i pris på felsökning. 1200 var blodigt, då förstår jag att du tvekar.

Bemötandet från "min" Peugeot-verkstad var alldeles utmärkt, jag var ändå helt okänd för dom. Beställde inte ens tid, bara ramlade in och de hjälpte mig direkt.
Jag blev så positivt överraskad att jag genast lät dem beställa en ny givare för 1412 kr. Jag som nästan alltid bara handlar via E-bay i Tyskland o England till 1/3 av priset.
Bra bemötande skaffar nöjda kunder.

Kanonfirman är Lövgrens Bil i Skara
Porsche 944 -86 (sommar)
rewrew

Post by rewrew »

Borde tändas även om mapsensorn vore kass, men inga system är perfekta.

Jag har tillgång till enklare felkodsläsare och raderade felkoden efter lambdasonds-bytet. Bilen gick lika illa som innan, men motorfelslampan tändes inte igen.
Porsche 944 -86 (sommar)
emilvernberg

Post by emilvernberg »

haha aa det kan skiljas en del i pengar. Jag har iaf bokat tid på bil verkstad imrogon för felsökning.. Men som sagt jag har läst om många och hört att dem bytat lamdan som det stog att dem skulle på felsökningen, men problemet kvarstår

Det är kanske inte så himla kul :P men man måste ju byta för att veta.. återkommer imrogon med resultat av felsökningen..
rewrew

Post by rewrew »

Det är kanske inte så himla kul Razz men man måste ju byta för att veta.

Visst, det svider lite i plånboken men samtidigt blir man några erfarenheter rikare och lite kul är det ju att kunna själv.

Att lambdasonder ger upp är ju ofta ett sekundärt problem, alltså haft problem med tänd/bränsleblandning. För mycket oförbränd bensin i katten.

Lycka till med diagnosen och återkom gärna med vad de hittade.
Porsche 944 -86 (sommar)
Team_Hink_Racing
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Team_Hink_Racing »

rewrew wrote:Kanonfirman är Lövgrens Bil i Skara

Stefan på Lövgrens är BÄST!
emilvernberg

Post by emilvernberg »

Det blev klydd sist jag skulle felsöka bilen han som skulle göra det var sjuk... så idag ska jag göra det kl 3 :). återkommer med resultat för vi ska f*n få min bil att funka felfritt;)
emilvernberg

Post by emilvernberg »

gjort felsökningen nu och bilen funkar som en klocka.. felsökningen visade fel 1 motortempraturguvaren fel 2 stegmotorn. men han kopplade upp sig på stegmotorn och sa att den fungerar hur bra som helst som skit i den. så fokusera på motortempgivaren.

Så jag stack iväg till peugot och köpte en för 250kr. bytade den och bilen funkade som en klocka igen :D så felet var altså till mitt tomgångsproblem motortempraturgivaren. Det hade jag aldrig klarat att lista ut på egen hand faktiskt:( Men tack för att hjälp under tiden grabbar stort tack
rewrew

Post by rewrew »

Bra att det löste sig.
Diagnosläsning sparar en jäkla massa tid och även troligtvis pengar istället för gissa o prova-metoden.
Bara en intressefråga för jämförelse. Vad fick du betala för diagnosen och var det på märkesverkstad?
Porsche 944 -86 (sommar)
emilvernberg

Post by emilvernberg »

aaa det var skönt att det löste sig. Haha ja ajg höll på med gissa och prova metoden ett rätt bra tag. jag fick betala 250 kr för det. Så hellre där än på peugot som tog 1200kr lite överdrivet för min plånbok iaf:). Kan inte skriva vart jag gjorde det dock. pga en del problem mellan min kontakt och hans chef. Men det är en märkes verkstad :)
Post Reply