Läsa felkod 405 mi16?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Antonn
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Läsa felkod 405 mi16?

Post by Antonn »

Hur läser man ut felkoder på en 405 mi16 ph1? Bilen börjar misstända och dö ihop när man segkör den i t.ex köer, och då tänds k-lampan... Så tänkte se ifall jag får några felkoder.
hedis
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by hedis »

Prova gå till startsidan, kolla under mektips. Där finns en guide :)
Peugeot 306 GTi -97     Bruksbil, på riktigt
Peugeot 306 GTi -97       Busbil
Peugeot 306 GTi -00          Inga planer?!

Är stolt ägare till den lägsta bilen i klubben
Antonn
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Antonn »

Jahaja, trodde bara de va för 205 :) tack
hedis
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by hedis »

Antonn wrote:Jahaja, trodde bara de va för 205 :) tack

Funderar bra för Mi16 också. Båda använder samma styrsystem. Tror jag det heter :P

Alto

Post by Alto »

Jag slänger ihop en liten fin guide till dig :)
bilderna är tagna på min 406 mi16 ph1 :P så det borde vara likadant :D

okej, skaffa en lång kabel, öppna motorhuven, öppna lådan som jag så fint ringat in på bilden.
Image

stick in ena änden på kabeln in i den gröna kontakten, som jag har jort på bilden. det bör bara finnas en grön kontakt i den svarta lådan, så det borde inte gå att ta fel.

Image

nu, sätt dig i förarsätet, vrid på tändningen och tryck den andra änden av kabeln mot jord. (du kan trycka den mot tändningslåset, det är enkelt och bra om du har lång nog kabel, annars kan du ha en komis med dig som trycker kabeln mot - polen på batteriet eller någon lämplig skruv i motorrummet.) Håll kabeln jordad i 3 sek, felkodslampan borde blinka kod 12, som indikerar att du har kopplat in kabeln rätt.

efter att den har blinkat kod 12 vänta i 3 sek, sen kan du jorda kabeln i 3 sek igen, och då kommer den blinka din felkod. jätteenkelt. blinkkoder äger.
-1990 405 Mi16 *2.5" från katten, mocca/antracit stolar, tonade baklampor, och lite bucklor här och där ;P
-2010 Warp Longboard *Elmotordriven, 9ah batterier, toppfart: 20km/h ^^

-Läget är hopplöst men inte allvarligt
Erik H

Post by Erik H »

Alto wrote:nu, sätt dig i förarsätet, vrid på tändningen och tryck den andra änden av kabeln mot jord. (du kan trycka den mot tändningslåset, det är enkelt och bra om du har lång nog kabel, annars kan du ha en komis med dig som trycker kabeln mot - polen på batteriet eller någon lämplig skruv i motorrummet.) Håll kabeln jordad i 3 sek, felkodslampan borde blinka kod 12, som indikerar att du har kopplat in kabeln rätt.

efter att den har blinkat kod 12 vänta i 3 sek, sen kan du jorda kabeln i 3 sek igen, och då kommer den blinka din felkod. jätteenkelt. blinkkoder äger.

Jag brukar springa fort som tusan fram till förarsätet och kolla, efter att jag jordat en stund, eftersom jag inte alltid har en sån lång kabel till hands -räcker med en ståltråd på 2-3 dm 8)
Lemans #601
Alto

Post by Alto »

Erik H wrote:
Alto wrote:nu, sätt dig i förarsätet, vrid på tändningen och tryck den andra änden av kabeln mot jord. (du kan trycka den mot tändningslåset, det är enkelt och bra om du har lång nog kabel, annars kan du ha en komis med dig som trycker kabeln mot - polen på batteriet eller någon lämplig skruv i motorrummet.) Håll kabeln jordad i 3 sek, felkodslampan borde blinka kod 12, som indikerar att du har kopplat in kabeln rätt.

Jag brukar springa fort som tusan fram till förarsätet och kolla, efter att jag jordat en stund, eftersom jag inte alltid har en sån lång kabel till hands -räcker med en ståltråd på 2-3 dm 8)

hehe det funkar det också :P
-1990 405 Mi16 *2.5" från katten, mocca/antracit stolar, tonade baklampor, och lite bucklor här och där ;P

Mi16-4x4

Post by Mi16-4x4 »

Okej, jag kastar mig in i diskussionen här, vilka blinkningar visar vilka felkoder då? :P 8)
Peugeot 405 Mi16 4x4 -90
Drömbilen: Peugeot 405 T16 :love4:
hedis
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by hedis »

Mi16-4x4 wrote:Okej, jag kastar mig in i diskussionen här, vilka blinkningar visar vilka felkoder då? :P 8)

Då tittar man under mektips, igen ;)

Alto

Post by Alto »

Mi16-4x4 wrote:Okej, jag kastar mig in i diskussionen här, vilka blinkningar visar vilka felkoder då? :P 8)

välkommen tillbaka till diskussionen ^^

Image

den lampan som lyser rött under 8k rpm är lampan som blinkar felkoder.

den lampan ska va gul egentligen, men på min bil är den röd (lampan visas som gul i handboken).

den blinkar ut dina felkoder genom att blinka 2 olika tal. om den blinkar 1 gång, sedan väntar 1.5 sek, och blinkar 2 ggr, betyder detta 12

om den blinkar 2 gånger, sedan väntar 1.5 sek, och blinkar 5 ggr, betyder detta 25.

hajjar du? :)

Antonn
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Antonn »

Tack så mycket Alto! :) Jag testade att bara vrida tändningen till de läget så som det stod i guiden men det funkade inte, så tänkte precis fråga vilken kontakt jag ska jorda :) Ska testa detta i morgon, tror jag kommer att få en-några felkoder :d nåt är fel med tändningen/bränsletillförseln..
Min lampa är röd också ;)
Antonn
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Antonn »

Kan man få en felkod flera gånger? Jag fick 31,52,31 när jag kollade nu..

31 Blandningsregleringen (endast katalysatorbilar) Läckage i avgaser/insug eller bränsle tryck/typ
52 Blandningsregleringen Matningsspänning/luft/avgasläcka

Vad kan felet vara? Bilen uppför sig konstigt när man kör långsamt i tex köer, då börjar den antingen misstända eller så får den inte tillräckligt med bränsle.. Det är alltså bara på låga varv de blir så...
hedis
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by hedis »

Jag hade testat byta lambda

Antonn
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Antonn »

Kan ett läckande avgasrör kan ge dem symptomen?
hedis
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by hedis »

Antonn wrote:Kan ett läckande avgasrör kan ge dem symptomen?

Beror på om det är innan eller efter lambdan, men ja.

Antonn
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Antonn »

Okej men går det att mäta om lambd är trasig? Med en multimeter.
Alto

Post by Alto »

Antonn wrote:Tack så mycket Alto! :) Jag testade att bara vrida tändningen till de läget så som det stod i guiden men det funkade inte, så tänkte precis fråga vilken kontakt jag ska jorda :) Ska testa detta i morgon, tror jag kommer att få en-några felkoder :d nåt är fel med tändningen/bränsletillförseln..
Min lampa är röd också ;)

no prob :)

Mi16-4x4

Post by Mi16-4x4 »

Alto wrote:

välkommen tillbaka till diskussionen ^^

Image

den lampan som lyser rött under 8k rpm är lampan som blinkar felkoder.

den lampan ska va gul egentligen, men på min bil är den röd (lampan visas som gul i handboken).

den blinkar ut dina felkoder genom att blinka 2 olika tal. om den blinkar 1 gång, sedan väntar 1.5 sek, och blinkar 2 ggr, betyder detta 12

om den blinkar 2 gånger, sedan väntar 1.5 sek, och blinkar 5 ggr, betyder detta 25.

hajjar du? :)

Jaha ja :D Tack så mycket :D Kan nog behövas sen ;) Måste bara få igång bilen först :P x)
Peugeot 405 Mi16 4x4 -90
Drömbilen: Peugeot 405 T16 :love4:
Post Reply