Läsa felkod 405 mi16?
Läsa felkod 405 mi16?
Hur läser man ut felkoder på en 405 mi16 ph1? Bilen börjar misstända och dö ihop när man segkör den i t.ex köer, och då tänds k-lampan... Så tänkte se ifall jag får några felkoder.
Jag slänger ihop en liten fin guide till dig
bilderna är tagna på min 406 mi16 ph1
så det borde vara likadant
okej, skaffa en lång kabel, öppna motorhuven, öppna lådan som jag så fint ringat in på bilden.
stick in ena änden på kabeln in i den gröna kontakten, som jag har jort på bilden. det bör bara finnas en grön kontakt i den svarta lådan, så det borde inte gå att ta fel.
nu, sätt dig i förarsätet, vrid på tändningen och tryck den andra änden av kabeln mot jord. (du kan trycka den mot tändningslåset, det är enkelt och bra om du har lång nog kabel, annars kan du ha en komis med dig som trycker kabeln mot - polen på batteriet eller någon lämplig skruv i motorrummet.) Håll kabeln jordad i 3 sek, felkodslampan borde blinka kod 12, som indikerar att du har kopplat in kabeln rätt.
efter att den har blinkat kod 12 vänta i 3 sek, sen kan du jorda kabeln i 3 sek igen, och då kommer den blinka din felkod. jätteenkelt. blinkkoder äger.
bilderna är tagna på min 406 mi16 ph1
okej, skaffa en lång kabel, öppna motorhuven, öppna lådan som jag så fint ringat in på bilden.
stick in ena änden på kabeln in i den gröna kontakten, som jag har jort på bilden. det bör bara finnas en grön kontakt i den svarta lådan, så det borde inte gå att ta fel.
nu, sätt dig i förarsätet, vrid på tändningen och tryck den andra änden av kabeln mot jord. (du kan trycka den mot tändningslåset, det är enkelt och bra om du har lång nog kabel, annars kan du ha en komis med dig som trycker kabeln mot - polen på batteriet eller någon lämplig skruv i motorrummet.) Håll kabeln jordad i 3 sek, felkodslampan borde blinka kod 12, som indikerar att du har kopplat in kabeln rätt.
efter att den har blinkat kod 12 vänta i 3 sek, sen kan du jorda kabeln i 3 sek igen, och då kommer den blinka din felkod. jätteenkelt. blinkkoder äger.
-1990 405 Mi16 *2.5" från katten, mocca/antracit stolar, tonade baklampor, och lite bucklor här och där ;P
-2010 Warp Longboard *Elmotordriven, 9ah batterier, toppfart: 20km/h ^^
-Läget är hopplöst men inte allvarligt
Alto wrote:nu, sätt dig i förarsätet, vrid på tändningen och tryck den andra änden av kabeln mot jord. (du kan trycka den mot tändningslåset, det är enkelt och bra om du har lång nog kabel, annars kan du ha en komis med dig som trycker kabeln mot - polen på batteriet eller någon lämplig skruv i motorrummet.) Håll kabeln jordad i 3 sek, felkodslampan borde blinka kod 12, som indikerar att du har kopplat in kabeln rätt.
Jag brukar springa fort som tusan fram till förarsätet och kolla, efter att jag jordat en stund, eftersom jag inte alltid har en sån lång kabel till hands -räcker med en ståltråd på 2-3 dm
Lemans #601
Erik H wrote:Alto wrote:nu, sätt dig i förarsätet, vrid på tändningen och tryck den andra änden av kabeln mot jord. (du kan trycka den mot tändningslåset, det är enkelt och bra om du har lång nog kabel, annars kan du ha en komis med dig som trycker kabeln mot - polen på batteriet eller någon lämplig skruv i motorrummet.) Håll kabeln jordad i 3 sek, felkodslampan borde blinka kod 12, som indikerar att du har kopplat in kabeln rätt.
Jag brukar springa fort som tusan fram till förarsätet och kolla, efter att jag jordat en stund, eftersom jag inte alltid har en sån lång kabel till hands -räcker med en ståltråd på 2-3 dm
hehe det funkar det också
-1990 405 Mi16 *2.5" från katten, mocca/antracit stolar, tonade baklampor, och lite bucklor här och där ;P
Mi16-4x4 wrote:Okej, jag kastar mig in i diskussionen här, vilka blinkningar visar vilka felkoder då?![]()
välkommen tillbaka till diskussionen ^^
den lampan som lyser rött under 8k rpm är lampan som blinkar felkoder.
den lampan ska va gul egentligen, men på min bil är den röd (lampan visas som gul i handboken).
den blinkar ut dina felkoder genom att blinka 2 olika tal. om den blinkar 1 gång, sedan väntar 1.5 sek, och blinkar 2 ggr, betyder detta 12
om den blinkar 2 gånger, sedan väntar 1.5 sek, och blinkar 5 ggr, betyder detta 25.
hajjar du?
Tack så mycket Alto!
Jag testade att bara vrida tändningen till de läget så som det stod i guiden men det funkade inte, så tänkte precis fråga vilken kontakt jag ska jorda
Ska testa detta i morgon, tror jag kommer att få en-några felkoder :d nåt är fel med tändningen/bränsletillförseln..
Min lampa är röd också
Min lampa är röd också
Kan man få en felkod flera gånger? Jag fick 31,52,31 när jag kollade nu..
31 Blandningsregleringen (endast katalysatorbilar) Läckage i avgaser/insug eller bränsle tryck/typ
52 Blandningsregleringen Matningsspänning/luft/avgasläcka
Vad kan felet vara? Bilen uppför sig konstigt när man kör långsamt i tex köer, då börjar den antingen misstända eller så får den inte tillräckligt med bränsle.. Det är alltså bara på låga varv de blir så...
31 Blandningsregleringen (endast katalysatorbilar) Läckage i avgaser/insug eller bränsle tryck/typ
52 Blandningsregleringen Matningsspänning/luft/avgasläcka
Vad kan felet vara? Bilen uppför sig konstigt när man kör långsamt i tex köer, då börjar den antingen misstända eller så får den inte tillräckligt med bränsle.. Det är alltså bara på låga varv de blir så...
Antonn wrote:Tack så mycket Alto!Jag testade att bara vrida tändningen till de läget så som det stod i guiden men det funkade inte, så tänkte precis fråga vilken kontakt jag ska jorda
Ska testa detta i morgon, tror jag kommer att få en-några felkoder :d nåt är fel med tändningen/bränsletillförseln..
Min lampa är röd också
no prob
Alto wrote:Mi16-4x4 wrote:Okej, jag kastar mig in i diskussionen här, vilka blinkningar visar vilka felkoder då?![]()
välkommen tillbaka till diskussionen ^^
den lampan som lyser rött under 8k rpm är lampan som blinkar felkoder.
den lampan ska va gul egentligen, men på min bil är den röd (lampan visas som gul i handboken).
den blinkar ut dina felkoder genom att blinka 2 olika tal. om den blinkar 1 gång, sedan väntar 1.5 sek, och blinkar 2 ggr, betyder detta 12
om den blinkar 2 gånger, sedan väntar 1.5 sek, och blinkar 5 ggr, betyder detta 25.
hajjar du?
Jaha ja
Peugeot 405 Mi16 4x4 -90
Drömbilen: Peugeot 405 T16
Drömbilen: Peugeot 405 T16