Hjälp med hjullagerbyte 406, däck mm
-
siggesluring
Hjälp med hjullagerbyte 406, däck mm
Hej,
Höger hjullager fram glappar och låter lite illa.
Hur svårt är detta att byta själv?
Jag har läst att det krävs en 20 tons press i vissa fall.
Kan någon som gjort detta innan beskriva hur man gör steg för steg.
Alternativt, vågra man köra 4 mil till verkstad med ett lager som börjat låta lite? Vet någon vad det kostar att byta på verkstad?
Har även ett annat skumt fenomen, däcket på höger bak är mystiskt slitet.
Fläckvis är det helt blankt och mer slitet mot utsidan än inne.
Bitvis är mönsterdjupet 8 mm, hela däcket verkar ha blivit ovalt.
Har kollat hjulinställningen ganska nyligen ( 4-hjulsinställning) utan anmärkning och även kollat bussningar mm.
Vad kan detta bero på ? Hjulet på andra sidan är helt ok med rejält mönster. Kvalitetsdäck Goodyear!?
Tacksam för snabba tipps ang. lagret då jag måste besluta om verkstad eller meka hemma imorgon.
Bilen är en -03 diesel.
Höger hjullager fram glappar och låter lite illa.
Hur svårt är detta att byta själv?
Jag har läst att det krävs en 20 tons press i vissa fall.
Kan någon som gjort detta innan beskriva hur man gör steg för steg.
Alternativt, vågra man köra 4 mil till verkstad med ett lager som börjat låta lite? Vet någon vad det kostar att byta på verkstad?
Har även ett annat skumt fenomen, däcket på höger bak är mystiskt slitet.
Fläckvis är det helt blankt och mer slitet mot utsidan än inne.
Bitvis är mönsterdjupet 8 mm, hela däcket verkar ha blivit ovalt.
Har kollat hjulinställningen ganska nyligen ( 4-hjulsinställning) utan anmärkning och även kollat bussningar mm.
Vad kan detta bero på ? Hjulet på andra sidan är helt ok med rejält mönster. Kvalitetsdäck Goodyear!?
Tacksam för snabba tipps ang. lagret då jag måste besluta om verkstad eller meka hemma imorgon.
Bilen är en -03 diesel.
406 diesel kombi -04
-
HenrikPersson
Kan inte svara på hur hjullagerbyte går till. Dock skulle jag inte tveka att köra bilen till verkstad om det bara är missljud från lagret. Du kan ju alltid stanna några gånger på vägen och känna på fälgen, borde väl bli rätt varmt om lagret skär..
--------------------------------------------
Peugeot 406 2,2 Sport -01
Peugeot 406 2,2 Sport -01
-
HenrikPersson
-
siggesluring
-
siggesluring
-
siggesluring
- 406_Jonathan
Borde inte det kännas i bilen om ett däck är ojämnt? En kompis fick en bula i ett regummerat däck, bilen skakade jättemycket i högre hastigheter.
Vad är det för dimension? Man behöver oftast inte ge så mycket mer för ett premiumdäck (tex Continental) om det är en vanlig/billig dimension på tex Däckonline. Dumt att snåla isåfall.
siggesluring wrote:Vilka däck är prisvärda? Goodyear var ju tydligen inte dom bästa.
Vad är det för dimension? Man behöver oftast inte ge så mycket mer för ett premiumdäck (tex Continental) om det är en vanlig/billig dimension på tex Däckonline. Dumt att snåla isåfall.