406 slutstegsproblem
406 slutstegsproblem
har en 406 från 00-01 vem minns?
allt är fördraget för slutsteg låda och hela kalaset utom ett problem hur tusan ska jag få bak strömkabeln från batteriet?
torpedplåten är ju helt ren. finns inte minsta hål att dra kabeln igenom in i kupén och bak i skuffen.
hur har ni gjort?
allt är fördraget för slutsteg låda och hela kalaset utom ett problem hur tusan ska jag få bak strömkabeln från batteriet?
torpedplåten är ju helt ren. finns inte minsta hål att dra kabeln igenom in i kupén och bak i skuffen.
hur har ni gjort?
Antingen letar man rätt på ett hål, för det finns det garanterat ett helt gäng.
Har inte hört något om att det är radiolänk i de bilarna...
Men hittar man inget som sitter lämpligt så köper man en gummigenomföring, borrar ett hål och drar igenom kabeln.
Har inte hört något om att det är radiolänk i de bilarna...
Men hittar man inget som sitter lämpligt så köper man en gummigenomföring, borrar ett hål och drar igenom kabeln.
(//Lappen
Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu
V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
Sen är ju inte hålen helt öppna heller utan de "hål" som finns är oftast skyddade av någon form av gummi, om det nu är rena hål du letat efter.
Senast förra veckan fick jag igenom en motorvärmarkabel genom en decimeterstor gummiplugg där kabelstammen redan gick, där fanns ett par mjuka gummipluppar kvar att nyttja som man helt enkelt skär bort och vips så har du ett hål.
Brukar gälla för de flesta om inte alla bilarna, säkerligen även din.
Senast förra veckan fick jag igenom en motorvärmarkabel genom en decimeterstor gummiplugg där kabelstammen redan gick, där fanns ett par mjuka gummipluppar kvar att nyttja som man helt enkelt skär bort och vips så har du ett hål.
Brukar gälla för de flesta om inte alla bilarna, säkerligen även din.
Jag tog kabeln via dörren
Den jag använder är inte så fasligt grov så det fungerade bra. Finns ju inget rum för å slippa till å borra så det fick va
Och nej, det finns inga hål i den torpeden. Iaf inte synliga, isåfall är de bra gömda.
Och nej, det finns inga hål i den torpeden. Iaf inte synliga, isåfall är de bra gömda.
Peugeot 406 2.2L -01
Toyota Corolla KE70 -83
Peugeot 405 1.8L -94 (Såld)
Peugeot 405 1.6L -91 (Såld)
Toyota Corolla KE70 -83
Jag säger inte att du har fel men vart i hela friden dras då kopplingswire, kabelhärva till motor, kabelhärva till lampor, styrstång mm? Trådlöst?
Det måste finnas hål i torpeden... väl?!?
Jag menar ju inte att det skall finnas gummipluppar som bara sitter där redo för användning. Självklart får man smyga med ovan nämnda borträknat styrstången och kopplingen kanske.
På en Xsara jag hade så skar jag upp gummit som satt runt den grova kabelstammen och lyckades trä in strömkabeln. Sedan var det bara att tejpa med vulktejp så inte väta skulle leta sig in den vägen.
Jag menar ju inte att det skall finnas gummipluppar som bara sitter där redo för användning. Självklart får man smyga med ovan nämnda borträknat styrstången och kopplingen kanske.
På en Xsara jag hade så skar jag upp gummit som satt runt den grova kabelstammen och lyckades trä in strömkabeln. Sedan var det bara att tejpa med vulktejp så inte väta skulle leta sig in den vägen.
Rx37 wrote:JOch nej, det finns inga hål i den torpeden. Iaf inte synliga, isåfall är de bra gömda.
(//Lappen
-Lappen- wrote:Jag säger inte att du har fel men vart i hela friden dras då kopplingswire, kabelhärva till motor, kabelhärva till lampor, styrstång mm? Trådlöst?
På en Xsara jag hade så skar jag upp gummit som satt runt den grova kabelstammen och lyckades trä in strömkabeln. Sedan var det bara att tejpa med vulktejp så inte väta skulle leta sig in den vägen.Rx37 wrote:JOch nej, det finns inga hål i den torpeden. Iaf inte synliga, isåfall är de bra gömda.
Nä jag kör med bluetooth elektronik, hemmafixat
Nej men såklart finns de vanliga, men inte ett extra hål finns. Och finns det får ni gärna tala om var
Var det skulle kunna vara nåt är mot ytterväggen längst till vänster där alla databoxar och gud vet vad finns, men då får man riva halva instrumentbrädan för att komma åt det.
Last edited by Rx37 on Mon Aug 23, 2010 14:49, edited 1 time in total.
Peugeot 406 2.2L -01
Toyota Corolla KE70 -83
Toyota Corolla KE70 -83
Xsaran har väl den stora feta ganska lättåtkomliga precis uppe framför fötterna på föraren?, precis som 306 och ZX?
På vissa bilar är det VERKLIGEN svårt att hitta genomföringarna. Men som lappen säger.... DE FINNS
, något annat är helt enkelt alldeles orimligt.
På vissa bilar är det VERKLIGEN svårt att hitta genomföringarna. Men som lappen säger.... DE FINNS
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Det skall erkännas att den satt lätt till under en plastkåpa om jag minns rätt. MEN. Det var banne mig inte lätt att få igenom kabeln. Tog mig säkert 2 timmars bråkande. Lösning blev som sagt att snitta upp den, sedan trä en tunn kabel igenom så man fick tag på den. Tunn till tjockare till ännu tjockare till slutliga kabeln. Och sedan tejpa ihop det.
Jag erkänner att jag säkerligen överdrev grovleken på kabel, 36mm3 eller nåt...
Som sagt, några lediga ska man nog inte förvänta sig att hitta. Det är att tatta in sig där något annat går in i bilen.
Sedan är ju frågan hur seriöst det behöver vara. På en bruksholk kan man göra som en FD arbetskollega, dra det under bilen, hängandes i bromsrör och övriga ledningar och sedan borra ett hål i reservhjulsbaljan, klart.
:lol:
Jag erkänner att jag säkerligen överdrev grovleken på kabel, 36mm3 eller nåt...
Som sagt, några lediga ska man nog inte förvänta sig att hitta. Det är att tatta in sig där något annat går in i bilen.
Sedan är ju frågan hur seriöst det behöver vara. På en bruksholk kan man göra som en FD arbetskollega, dra det under bilen, hängandes i bromsrör och övriga ledningar och sedan borra ett hål i reservhjulsbaljan, klart.
(//Lappen
-Lappen- wrote:Jag säger inte att du har fel men vart i hela friden dras då kopplingswire, kabelhärva till motor, kabelhärva till lampor, styrstång mm? Trådlöst?
På en Xsara jag hade så skar jag upp gummit som satt runt den grova kabelstammen och lyckades trä in strömkabeln. Sedan var det bara att tejpa med vulktejp så inte väta skulle leta sig in den vägen.Rx37 wrote:JOch nej, det finns inga hål i den torpeden. Iaf inte synliga, isåfall är de bra gömda.
en jäkla skillnad på den torpeden och på en gammal 740 där har du miljoner med gummigenomgångar bara klippa av och köra men på 406an är ju plåten helt ren. finns säkert nere runt pedalerna men inte diorekt så det är stort nog för kabeln.
Skulle hävda att den räcker till...
Pluggen är rätt tilltagen, jag drog igenom robotslangen från motorrummet tilsammans med 21-kvadratskabeln.
Sitter nere vid bromspedalen, man måste lyfta mattan. Enklast är att hiva ut stolen när man ändå håller på, men det borde gå att bara ta bort tröskellisten och sparkpanelplasten.
Det är relativt lätt när man väl hittat den. Jag har V6an så jag tvivlar på att någon har större problem att få igenom den. Du kommer åt andra sidan ovanifrån bredvid bromsservoklockan.

Pluggen är rätt tilltagen, jag drog igenom robotslangen från motorrummet tilsammans med 21-kvadratskabeln.
Sitter nere vid bromspedalen, man måste lyfta mattan. Enklast är att hiva ut stolen när man ändå håller på, men det borde gå att bara ta bort tröskellisten och sparkpanelplasten.
Det är relativt lätt när man väl hittat den. Jag har V6an så jag tvivlar på att någon har större problem att få igenom den. Du kommer åt andra sidan ovanifrån bredvid bromsservoklockan.

tycker Erik
Att säga att det är helt rent eller att det inte finns några visar på att man kanske skall lämna bort det eller kolla ordentligt.
Som jag redan nämnt så är det en massa saker som MÅSTE gå igenom torpeden annars hade inte den bilen fungerat som de var tänkt.
Med ledning av detta så får man lite uppslag att leta på.
Att jämföra med en 740 vet jag inte hur du fick ihop. Tar du en 505 eller kanske en 405 så är det säkert lite mer lediga och lösa gummigenomföringar.
Som jag redan nämnt så är det en massa saker som MÅSTE gå igenom torpeden annars hade inte den bilen fungerat som de var tänkt.
Att jämföra med en 740 vet jag inte hur du fick ihop. Tar du en 505 eller kanske en 405 så är det säkert lite mer lediga och lösa gummigenomföringar.
emlol wrote:en jäkla skillnad på den torpeden och på en gammal 740 där har du miljoner med gummigenomgångar bara klippa av och köra men på 406an är ju plåten helt ren. finns säkert nere runt pedalerna men inte diorekt så det är stort nog för kabeln.
(//Lappen
-Lappen- wrote:Att säga att det är helt rent eller att det inte finns några visar på att man kanske skall lämna bort det eller kolla ordentligt.
Att jämföra med en 740 vet jag inte hur du fick ihop. Tar du en 505 eller kanske en 405 så är det säkert lite mer lediga och lösa gummigenomföringar.emlol wrote:en jäkla skillnad på den torpeden och på en gammal 740 där har du miljoner med gummigenomgångar bara klippa av och köra men på 406an är ju plåten helt ren. finns säkert nere runt pedalerna men inte diorekt så det är stort nog för kabeln.
Jag sa inte att det "inte finns", jag sa att det inte finns några extra hål speciellt gjorda för detta ändamål. Men nu verkar ju det som att det fanns ett litet nånstans gömt under nån matta. Jag drog även kablar på min gamla 405a och där fanns det tydligt 2-3 st brevid varanda så det var lätta att hitta.
Peugeot 406 2.2L -01
Toyota Corolla KE70 -83
Toyota Corolla KE70 -83