En fråga om R-däck

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Team_Hink_Racing
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Team_Hink_Racing »

Teimurlang wrote:Sätter min bil på att miatan har bättre vinklar än iallafall min bil, men 30 mils hållbarhet mot 150 mil (har läst artikeln igen nu)... och att R888:orna är billigare... jag kommer att fortsätta köra på R888:orna.

Skulle dock vilja ha en upsättning R-däck till. En uppsättning som funkar på vått underlag. Någon som vet om det finns några sådana?
hedis wrote:Har du provat r888 i vått? Blev förvånad över hur bra de fungerade i vått.

Precis, funkar hur bra som helst om det finns lite mönster kvar.

Långloppsteamen som kör r888 kör in dom typ 5 varv utan superattak sen får dom ligga till nästa rejs för att sedan hålla längre.

Men jag är inne på samma spår att ha 2 uppsättningar en för blött och en för torrt, men jag ska prova att köra in dom nästa gång.
Lappen
Crew
Crew

Post by Lappen »

Vad är lämplig inkörning då? Skall man ut och köra skapligt fort för att sedan låta dem vila över natten. Eller måste det var inspirerad kurvtagning för att få upp värmen?
(//Lappen
Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu
V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

-Lappen- wrote:Vad är lämplig inkörning då? Skall man ut och köra skapligt fort för att sedan låta dem vila över natten. Eller måste det var inspirerad kurvtagning för att få upp värmen?

Saxat från 306gti6 forumet:

SET UP ADVICE FOR THE TOYO PROXES R888

What I would like to do is to offer some advice on tyre temperatures and pressures and how to achieve the best from our tyres when taking part in either trackdays or racing.

The R888 has a semi race construction (very stiff) and a race tread compound. The optimum tread temperature range is between 85C and 95C measured using a probe type pyrometer, and ideally a maximum difference across the tread of 9C. The maximum hot pressure we recommend is 40psi. Camber angles up to 5 degrees are permissible but the final setting will depend on tread temperatures. It is advisable to have as much positive castor as practical as castor induces a beneficial camber change during cornering. I recommend that the tyres be put through a heat cycle before hard use, this will scrub them in and remove any mold release agent.

The pressures you use will initially depend on the weight of the car, too little pressure on a heavy car can lead to over deflection of the tyre and subsequent failure.

Below are some basic settings:

VEHICLE WEIGHT COLD PRESSURE HOT PRESSURE
Very Light <800kg> 1400kg
27 - 35 psi 37 - 40 psi

As a tyre gets hotter the pressure increases, this is due to the moisture in the air. The cold pressure you set to achieve a desired hot pressure will depend on the conditions on the day i.e. ambient and track temperature, wet or dry. If the day/track is cold you will need to start with a higher cold pressure as the tyre will not get as hot therefore the pressure increase will not be so great.
Hot pressures must be balanced side to side. Once the tyres have cooled you will find that you will have a difference in pressure side to side, if you have been racing on a right hand track you will find the offside pressures will usually be higher than the nearside.

Changing hot inflation pressures by small amounts can be used to fine tune handling.

Reduce Oversteer Reduce rear pressures or increase front pressures
Increase Oversteer Increase rear pressures or reduce front pressures
Reduce Understeer Reduce front pressures or increase rear pressures
Increase Understeer Increase front pressures or reduce rear pressures

Achieving the required tread temperatures will depend again on the conditions on the day i.e. ambient and track temperature, wet or dry.

You often here competitors saying “My tyres started to go of towards the end of the race”, this is usually due to the tread getting to hot.

The tread temperatures are constantly changing through out a race, hotter when cornering and cooler when on the straights and cooling even more when you are slowing to come into the pits. Therefore the temps you record in the pits will be lower than those during the race. So if you record temperatures within the range given above the probability is the temps will be too high during the race.

Increasing your tyre pressures will cause your tread temperatures to increase, more pressure stiffens the tyre’s casing which results in the tread having to do more work resulting in the tread getting hotter. Lowering your pressures will cause them to decrease.

Inevitably changing one thing will affect other things, the whole set up of your car is a compromise between anything that is adjustable.

Alan Meaker
Technical and Motorsport Manager Toyo Tyres (UK) Ltd
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

R-Gubbe wrote:Bättre på vad sätt? Hållbarhet väggrepp eller vad?

Grepp framförallt. Sen beros väl hållbarheten på vilken hårdhet man kör.
Jag har kört båda, men tyvärr inte med full attack på bana med en bra bil. Gelleråsen körde jag på mina Yokohama, och det såg vi ju hur det gick :lol:

Image

Mina är dock hard compound, omöjligt att få värme i bak :(
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Teimurlang
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Teimurlang »

Hedis: "Har du provat r888 i vått? Blev förvånad över hur bra de fungerade i vått."

Jag håller med dig men...för mig har det släppt en gång på Gelleråsen och då snurrade jag. Fanns liksom ingen chans att parrera eller återfå något grepp överhuvud taget.

Har funderat på om TOYO Trampio R1R kanske är lite bättre i vått?

Lite Toyo sortiment: http://www.e-pages.dk/flexone/103/
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

R1R är väl lite för mjuka i sidorna för att "va nåt" ?
Hans Hellström

m@s

Post by m@s »

Isf tror jag på R888 GGG alt SG compound i vått. :roll:
...GG är lite väl hård för plaskkörning.
www.almostracing.se

Pesjå 206 & Pesjå 205 Turbo "Black Pearl" ...å nu även en 406 2,0 16v som familjepulka
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

m@s wrote:Isf tror jag på R888 GGG alt SG compound i vått. :roll:

SG finns ju "på hyllan" i Sverige, GGG vette sjutton?
Hans Hellström

m@s

Post by m@s »

SNILLET wrote:
m@s wrote:Isf tror jag på R888 GGG alt SG compound i vått. :roll:

SG finns ju "på hyllan" i Sverige, GGG vette sjutton?

Jådå, Ralph har både GG, GGG å SG :wink:
www.almostracing.se

Pesjå 206 & Pesjå 205 Turbo "Black Pearl" ...å nu även en 406 2,0 16v som familjepulka
Waern
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Waern »

Jag har precis beställt Kumho V70A i medium då dom kapar minst en sekund på varvtiden för dom som bytt från R888 i MX5CUP. Detta i torrt, i regn är R888 grymmast :P

Kumho slits dock lite fortare än R888 som det verkar men men :roll: vad gör det om man kan köra lite fortare. Har för mig att Kumho ligger på ca5500:- från camskill inkl. frakt vilket är ungefär vad du får ge för R888 båda i 205/50/15.
http://www.camskill.co.uk/products.php?plid=m12b0s0p0
406 2,0 -00
406 2,2 sport -00
MX5 1,8 roadsport C -94 #77

2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739 1050kg/131hk
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742 1110kg/131hk
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817 1000kg/131hk

medlem nr.816
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

Waern wrote:Jag har precis beställt Kumho V70A i medium då dom kapar minst en sekund på varvtiden för dom som bytt från R888 i MX5CUP. Detta i torrt, i regn är R888 grymmast :P

Kumho slits dock lite fortare än R888 som det verkar men men :roll: vad gör det om man kan köra lite fortare. Har för mig att Kumho ligger på ca5500:- från camskill inkl. frakt vilket är ungefär vad du får ge för R888 båda i 205/50/15.
http://www.camskill.co.uk/products.php?plid=m12b0s0p0

camskill har f.ö riktigt grymma priser på många däck, en kompis som tipsade att köpa r888 genom dem också. vissa däck, typ yoko parada i 17" kostar bara 2/3 inklusive frakt jämfört med vad man får ge i sverige :)
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
Post Reply