Hej.
Nu är de så att jag har börjat att renovera bakvagnen på min Mi16 efter att har konstaterat att den är stum. Har läst i mekartips hur man ska göra.
http://peugeot-sport-club.com/mekartips ... .php?id=18
Men nu till min fråga,
Undrar om man ska skruva ut torx skruven på andra sidan av torsionsstaven
den som sitter i själva axlen eller så. De stå som sakt att man ska skruva bort de skruven man ser vid hjulet. Sen undrar jag hur svårt är de att få stavarna in på samma ställe som dom satt. Kommer inte dom att vrida sig till sin raka läge, för som jag förstå principen med torisonfjädrar så är dom väl vridna.
Tackar så mycket för alla svar.
Bilen är en Peugeot 405Mi16 från 1990.
Bakvagn 405 Mi16
Njae, du slår ur fjädrarna när axeln är obelastad. Annars får du aldrig ur dem. Det är inte som på gamla renaulter... där var du tvungen att spänna upp dem för att montera. Det slipper du på peugeot
Det finns ett gäng instruktioner både här och på mektips? men du skruvar bort torxen, tar bort låsning, har jag för mig. Å sedan slår du ur den/drar ur. Det kan sitta ganska så hårt. Det är inte ovanligt att man är tvungen att värma loss sakerna.
Mitt tips till dig är att leta upp en fräsch axel från en bil på skroten. Jag vet att det finns en medlem i klubben som sitter på en fräsch axel med, lägg ut en köpesannons vettja
Det finns ett gäng instruktioner både här och på mektips? men du skruvar bort torxen, tar bort låsning, har jag för mig. Å sedan slår du ur den/drar ur. Det kan sitta ganska så hårt. Det är inte ovanligt att man är tvungen att värma loss sakerna.
Mitt tips till dig är att leta upp en fräsch axel från en bil på skroten. Jag vet att det finns en medlem i klubben som sitter på en fräsch axel med, lägg ut en köpesannons vettja
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...