Peugeot 405 MI16, vill gå varm.

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Nemesiz

Peugeot 405 MI16, vill gå varm.

Post by Nemesiz »

Hallå, min första inlägg då.

Har nyligen köpt en Peugeot 405 MI16 med lite små fel, typ gamla bromsar och dålig generator.

generatorn är fixad, men bromsarna bak har jag en fråga om,
Gå de att plocka isär oken som de gör på frambromsar? Ena oket kärvar lite och tänkte kolla om den gå att fixa innan jag ska byta den.

Sen har jag ett problem till, och de är att bilen vill gå varmt, oavsett om man kör me den eller inte. Föra ägaren har bytt kylare p.g.a att den gamla va upprostad. Men vet inte om de är felet, han sa att han fick inte tag på en lika dan kylare bara non anna från non anna peugeot. Jag tänkte först att de va vatten pumpen som va dålig men de va den inte. Har tagit ut termastaten och körde en runda, men de bli samma sak.

Mvh Nemesiz
Last edited by Nemesiz on Thu Jul 15, 2010 10:10, edited 1 time in total.
XzTrAz

Post by XzTrAz »

Skriv gärna vad du har för problem i ämnesraden så kan fler hjälpa till :)

bromsarna bak. ja det är klart dom går att plocka isär. jag har satt fettnipplar på alla rörliga delar på mina (handbroms grunkan och glidpinnarna) så man kan mosa in lite fett då o då och hålla liv i dom.

Tänk på att bakbromsarna är lite kluriga att lufta ifall du har isär dom/byter. Finns guider om det.

Är kylsystemet ordentligt luftat? man får ta en petflaska och göra en tratt av och trycka ner i kylaren och fylla "över kanten" på kylaren. sen är det ett par luftningsskruvar lite här och där på motorn och en på kylaren.
//Michael Thonfors

405MI16 94 Röd {Oh yeah!}
405MI16 90 Röd {R.I.P}

Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nemesiz

Post by Nemesiz »

XzTrAz wrote:Skriv gärna vad du har för problem i ämnesraden så kan fler hjälpa till :)

bromsarna bak. ja det är klart dom går att plocka isär. jag har satt fettnipplar på alla rörliga delar på mina (handbroms grunkan och glidpinnarna) så man kan mosa in lite fett då o då och hålla liv i dom.

Tänk på att bakbromsarna är lite kluriga att lufta ifall du har isär dom/byter. Finns guider om det.

Är kylsystemet ordentligt luftat? man får ta en petflaska och göra en tratt av och trycka ner i kylaren och fylla "över kanten" på kylaren. sen är det ett par luftningsskruvar lite här och där på motorn och en på kylaren.

Okej, tackar så jätte mycket för svar. Ska kolla de med kylsystemet, de är typ de jag har den största problemet me nu. Var non stans hittar jag guiden till att lufta bakbromsarna då?

Återkommer med svar.
XzTrAz

Post by XzTrAz »

Image
Image

Man får lossa oken och hålla nippeln uppåt för det är inte högsta punkten på oken när dom är monterade dumt nog.

Sen underlättar det att mecka ihop ett litet specialverktyg av en stor bricka, en fjäder, bult och mutter som på bilden. man får skruva in kolven samtidigt som man trycker in den. verktyg för vinkelslip passar bra i spåren och ger utrymme för fjäderverktyget i mitten.

finns en guide under meckartips (fast den beskriver inte att man måste ha oken lösa). och du kan ju alltid söka lite i forumet :)
//Michael Thonfors

405MI16 94 Röd {Oh yeah!}
405MI16 90 Röd {R.I.P}

Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nemesiz

Post by Nemesiz »

Okej, tackar så mycket. ska tästa allt detta när jag kommer hem.
Nemesiz

Post by Nemesiz »

Hej.

Vill bara säga att de fixade sig med mina bromsar och motorn är ordentlig luftat nu, men kylarfläkten gå igång efter man har ståt stilla en stund, vilket är bra tycker jag. Men kollar man på tempmätaren när fläkten är igång så ligger den inte mer den strax innan 90 grader. Vet inte om de ska vara så men de bli inga problem när man kör med bilen, så jag låter de va en så länge.

Tackar få alla svar och ett trevligt forum.
Mats F

Post by Mats F »

Handbromsmekanismen är ju ingen hit på 405. Vägsaltet tar effektivt död på spindeln som går ner i oket, och sedan är det kört. Ja, om man inte har en liten svarv och kan göra nya prylar förstås..

Har flera gånger försökt att "återuppliva" handbromsen, men det är sällan det lyckas, Man får ta smällen och leta på skroten,

För att göra allt lite "roligare" så inbillar sig SBP att parkeringsbromsen är någon slags nödbroms, och godkänner inte bromsvärden under vissa procent av färdbromsen. Hur dumt är inte det?
Jag hade en 405 som jag testade på traktens brantaste lastramp, både framåt och bakåt, och handbromsen höll bilen på plats. Inte f-n godkände SBP bilen...
CTI -87
MI16 -92
MI16 -92 (såld!)

Mini 1000 -75
Mini 850 - 65

XJR - 98
Kawa triple -71
Suzze T250 -70
Alto

Post by Alto »

har för mig att termostaten inte öppnar helt föränn typ 90 grader, fast jag kanske minns fel...
-1990 405 Mi16 *2.5" från katten, mocca/antracit stolar, tonade baklampor, och lite bucklor här och där ;P
-2010 Warp Longboard *Elmotordriven, 9ah batterier, toppfart: 20km/h ^^

-Läget är hopplöst men inte allvarligt
Pompe
Administratör
Administratör

Post by Pompe »

min 405a håller sig gärna på 85-90 grader konstant 8) och ja vid strax över 90grader öppnar den sig och även fläktarna går igång!

oljan ligger på 85-100grader beroende på kö eller frifart 8)
Pontus Österlindh Peugeot Sport Club |

- Peugeot 208 GTi -12 -SÅLD
- Peugeot 206 GTi -00 - SÅLD
- DAEWOO MATIZ S = Skolådan! - SÅLD
- Peugeot 405MI16X (4x4) - SÅLD
- 205 GTi -92 Fransk import - SÅLD
Medlems Nr. 1725
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Pompe wrote:min 405a håller sig gärna på 85-90 grader konstant 8) och ja vid strax över 90grader öppnar den sig och även fläktarna går igång!

oljan ligger på 85-100grader beroende på kö eller frifart 8)

precis som min 206a. helt rätt.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Alto wrote:har för mig att termostaten inte öppnar helt föränn typ 90 grader, fast jag kanske minns fel...

Beror på vilken termostat det sitter i. Original ska öppna vid 82 grader, många sätter nog i "vintertermostater" som öppnar vid 88 eller 89 grader. Tycker det är helt värdelöst eftersom fläkten ska gå igång på lågvarv vid 90 grader nånting, lite olika beroende på motor, åm och fläktstyrning. Hur som helst så kan resultatet med en 89 graderstermostat bli att fläkten går mer eller mindre alltid så fort man står still.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Nemesiz »

Okej, vet inte hur de bli med handbromsen, hoppas att den gå igenom nu.
Vet inte vad de är för termostat i bilen, med så länge fläktarna gör sitt jobb så få de va, men en sak som jag märkte va att när jag felsökte systemet så plockade jag bort termostaten för att se om de va der problemet va och då gick fläktarna igång innan 90 grader i alla fall. Jag misstänker vatten pumpen men så länge de funkar så få de vara. Nu är de snart vinter som sakt så tror inte att de bli några problem.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Nemesiz wrote:Peugeot 405 MI16, vill gå varm.

Det börjar bli kallt ute.
Din fransyska fryser, värm henne :mrgreen:
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Post Reply