Basfrågor.

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
Post Reply
Bim

Basfrågor.

Post by Bim »

Om jag har en bas på 15" som det står följande på:

Vad innebär det, vad för slutsteg skall man leta efter, osv?

Image

Tex en 10" bas.

10"/25cm baselement, 4 ohm, 180W RMS/500W peak, 25-2000Hz frekvensomfång, 86,5dB känslighet,

Vad är skillnaden?

Brors kompis som ev vill köpa min bas på 15" men när jag skrev att den var på "300W" , låter konstigt att säga jag har en bas på 300W vad innebär igentligen 300W?

Han hade iaf sagt "njae, jag tycker det låter lite lite, mitt slutsteg är på 1800W" Hmm.. Och hans 10" bas säkert mer watt än 300W som det står om min.
Bromsbelägg 60% http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... 343#902343

Robin Nielsen

Kör Volvo S70 T5 -99
Säljes Peugeot 205 Green 1.4 -90
Såld Peugeot 406 ST 2.0 -96
Skrotad - Peugeot 106 XSI 1.6 -92 (Banbil)
Såld - Peugeot 106 XSI 1.4 -92
chilibyte

Post by chilibyte »

1800W slutsteg stämmer nog inte nåt vidare, speciellt inte vid 4Ohms impedans... Klart han kanske köpt steg för 150000:- :lol:
Skillnaden mellan män och pojkar är priset på deras leksaker.
Bim

Post by Bim »

Vad får du 4 Ohms impedans från?

Här är ett 1800W

http://www.blocket.se/alvsborg/First_Au ... ?ca=15&w=3

men vad fasen innebär det? :oops:

Robin Nielsen

Kör Volvo S70 T5 -99
chilibyte

Post by chilibyte »

Bim wrote:Vad får du 4 Ohms impedans från?

Här är ett 1800W

http://www.blocket.se/alvsborg/First_Au ... ?ca=15&w=3

men vad fasen innebär det? :oops:

Står 4 Ohm på basen :P

Nja, det där steget levererar nog inga 1800W, inte med strömmen som finns i en bil iaf :) 4x25W RMS står det att det levererar på deras hemsida :P

Ett steg som levererar typ 500W RMS duger gott till den där basen, så behöver man inte pressa steget fullt och riskera att bränna det. Men då ska man också akta så man inte slår sönder basen också.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Bim wrote:Vad får du 4 Ohms impedans från?

Det står på högtalaren.... 8), titta på din egen bild i första inlägget.

Nu skall vi se om jag kan göra en lång historia kort.....eftersom du frågar på flera ställen så har det en förmåga att bli FLER frågor på flera ställen från dig BIM.

Alltså:

För att flytta på ett högtalarmembran måste du få elektromagneten (spolen) att röra sig i förhållande till den fasta magneten. Det gör du genom att påföra SPÄNNING(Volt) till spolen som då flyttar mebranet. Ljud bildas när du kör växelspänning genom spolen för då åker spolen ut och in och flyttar membranet.

Desto kraftigare ljud du vill åstadkomma, desto mer kraft måste du ha i membranrörelserna, och desto mer kraft du har i dem desto mer EFFEKT(Watt) går det åt.

Spolen klarar bara en viss effekt innan den blir överhettad och brinner upp.

Men i en högtalares effekt(Watt)tålighet spelar även andra saker in som vi inte behöver gå in på nu.

När du lägger spänning(Volt) över spolens impedans(Ohm, inte helt sant men vi nöjer oss så) går det en ström(Ampere) igenom spolen och den kraften som avges över spolen anges i Effekt(Watt).

Ökar du spänningen eller minskar impedansen så ökar alltså den avgivna effekten från spolen till membranet (och som värme huvudsakligen).

Jag har försökt förenkla nu....:lol:, blev säkert fel någonstans .... :scratch:
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Bim

Post by Bim »

Förenkla.. :lol:

Finns det inget lättare sätt att se om basen jag har bassar till, ett annat slutsteg?

Och vad är det då man skall jämföra och kolla med?

4 Ohm impedans står det på basen, och 300W betyder det jag måste ha ett slutsteg som klarar 4 Ohm impedans och 300W eller hur fungerar det? Aldrig förstått mig på sånt.. :oops:

Robin Nielsen

Kör Volvo S70 T5 -99
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Basen kommer att fungera utmärkt med ett 50W slutsteg..... t.ex.
ELLER ett 300W
ELLER ett 1800W

Beror helt på hur högtalaren hanterar effekten samt hur bra/dåligt slutsteget är.

Men en bra regel för att inte köra sönder högtalaren är samma maxeffekt enligt samma standard.

Watt är en enhet på effekttålighet på en högtalare, inget annat.
Hur tungdriven en högtalare är ser du inte på hur många Watt den är på.
Hans Hellström

chilibyte

Post by chilibyte »

Bim wrote:Förenkla.. :lol:

Finns det inget lättare sätt att se om basen jag har bassar till, ett annat slutsteg?

Och vad är det då man skall jämföra och kolla med?

4 Ohm impedans står det på basen, och 300W betyder det jag måste ha ett slutsteg som klarar 4 Ohm impedans och 300W eller hur fungerar det? Aldrig förstått mig på sånt.. :oops:

Steget måste klara 4Ohm då ja. Men finns ju inget krav på att det ska klara minst 300W. Men större risk att bränna steget om det är för klent, bättre med ett lite för stort steg och ställa ner det lite än ett för litet som måste pumpa max :)

Till exempel DLS CA23 från BRL skulle funka bra :)
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Du bränner inte steget genom att köra det på max.....
Isåfall är det ett dåligt steg eller en kombo av dåligt steg/dålig högtalare.
Hans Hellström

chilibyte

Post by chilibyte »

SNILLET wrote:Du bränner inte steget genom att köra det på max.....

Jag skulle nog vilja påstå motsatsen i detta fallet, 15" är som regel väldigt svårdrivna. Så max på ett klent steg bränner nog förr eller senare :)

Men visst, funkar ju toppen att köra typ 2x50W steg för att driva ett par 6.5" högtalare med RMS-effekt på 150W/st :)
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

chilibyte wrote:
SNILLET wrote:Du bränner inte steget genom att köra det på max.....

Jag skulle nog vilja påstå motsatsen i detta fallet, 15" är som regel väldigt svårdrivna. Så max på ett klent steg bränner nog förr eller senare :)

Men visst, funkar ju toppen att köra typ 2x50W steg för att driva ett par 6.5" högtalare med RMS-effekt på 150W/st :)

Håller inte alls med dig :)
Isåfall är det som sagt ett extremt dåligt konstruerat slutsteg.

Jag måste be dig att utveckla vad du exakt menar med att 15" som regel är väldigt svårdrivna och på vilket sätt detta skulle påverka livslängden på ett slutsteg (som är dåligt konstruerat, annars skall de bara justera ned sig pga värmeutvecklingen bl.a.).

Däremot är det så att ett DÅLIGT byggt och/eller installerat högtalarelement kan få väldigt intressanta impedansförlopp i olika driftfall som definitivt kan påverka ett slutsteg negativt, men då pratar vi huvudsakligen om taskigt avstämda lådor m.m.

"open air" element som de flesta standardmässiga bilhögtalare kallas är KRAFTIGT kompromissade högtalarelement för att kunna sitta och jobba utan stöd från låda men ändå låta "ok". De elementen är så hårt uppstyrda i magnet och upphängningar att de vanligen är rätt snälla mot slutsteg.

Däremot baselement som är gjorda för lådor....., där blir det känsligt.

Den här enheten som BIM har, verkar vara en fabrisktillverkad historia och då kan man iaf VÅGA utgå ifrån att de tagit hänsyn till elementets impedanskurva när de konstruerade enheten och därmed bör man inte vara för orolig för att den skulle vara elak mot slutsteget, enligt min snabbanalys iaf.
Hans Hellström

Dr. Mabuse
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Dr. Mabuse »

Jag instämmer med SNILLET's analys.

Dock vill jag påpeka att verkningsgraden på högtalaren är viktig.
På bilden ser man att känsligheten på högtalaren är 95 dB/W/1m.
Vilket är riktigt bra. Det betyder att man får ut ovanligt mycket ljud för varje Watt man stoppar in.

Att Sub-lådan är stor förvånar mig inte alls. Verkningsgraden på högtalaren påverkas av avstämningen mellan högtalarelementets olika parametrar (storlek, impedans på olika frekvenser, konens egenfrekvens, slaglängd osv.) och volymen på lådan. Samt om det finns "ventilationshål" i lådan för ljudvågor att "smita ut". Man talar då om horn, basreflex och avstämning. Dessutom påverkar det högtalarens förmåga att återge riktigt låga bastoner.

Om man tar en 10-tums baslåda från Bilradiolagret, BRL,
GAS Alpha1026 10" baselement tillsammans med GAS VE110 låda som är perfekt avstämda ihop.

Tittar man på den, så har den en känslighet på 86dB. För att få samma ljudtryck ur den skulle den verkligen behöva 1800 "riktiga" watt. Något som väldigt få slutsteg kan leverera. (att sedan själva högtalarelementet inte klarar så mycket effekt innebär att du inte kan spela lika högt med den)

Att lådan "bara" är märkt 300W är absolut inget problem för att få bra tryck på stereon. Snarare tvärtom, den Sensitivity som är angiven gör att du kan välja bättre slutsteg: du behöver inte slänga bort pengar på att nå upp till fantasi-effekter på slutsteget, utan kan välja kvalité istället.

Edit: chilibytes tips på DLS CA23, bryggkopplat verkar passa bra.
"When the going gets tough, the Tough get DUCT-tape"

Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - 605 SVE 3.0 -98 - Etanolkonverterad med Flexitune Sequential.

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
markus206

Post by markus206 »

Watt och watt...det finns en jävla massa olika definitioner på watt. Ett grymt bra exempel var väl blocketannonsen på steget som skulle ge "1800" watt. tjena! Jag vet folk som har lastat på 300 w DigitalDesign basar med flera kW så det där skiljer sig lite mellan tillverkare...

Sen är frågan om du är ute efter SPL eller SQL? Vilken musik ska basen lämpa sig för etc

Som tidigare skrivits är DLS CA23 ett bra alternativ, vill du inte lägga dom pengarna finns Zachry k1200 som är bra (lite och smidigt dessutom)
Bim

Post by Bim »

Tack för svaren :).

Jag tänker inte köpa något slutsteg, inte nu iaf. Frågade bara då jag ska sälja basen! :)

Robin Nielsen

Kör Volvo S70 T5 -99
Post Reply