Jag instämmer med SNILLET's analys.
Dock vill jag påpeka att verkningsgraden på högtalaren är viktig.
På bilden ser man att känsligheten på högtalaren är 95 dB/W/1m.
Vilket är riktigt bra. Det betyder att man får ut ovanligt mycket ljud för varje Watt man stoppar in.
Att Sub-lådan är stor förvånar mig inte alls. Verkningsgraden på högtalaren påverkas av avstämningen mellan högtalarelementets olika parametrar (storlek, impedans på olika frekvenser, konens egenfrekvens, slaglängd osv.) och volymen på lådan. Samt om det finns "ventilationshål" i lådan för ljudvågor att "smita ut". Man talar då om horn, basreflex och avstämning. Dessutom påverkar det högtalarens förmåga att återge riktigt låga bastoner.
Om man tar en 10-tums baslåda från Bilradiolagret, BRL,
GAS Alpha1026 10" baselement tillsammans med GAS VE110 låda som är perfekt avstämda ihop.
Tittar man på den, så har den en känslighet på 86dB. För att få samma ljudtryck ur den skulle den verkligen behöva 1800 "riktiga" watt. Något som väldigt få slutsteg kan leverera. (att sedan själva högtalarelementet inte klarar så mycket effekt innebär att du inte kan spela lika högt med den)
Att lådan "bara" är märkt 300W är absolut inget problem för att få bra tryck på stereon. Snarare tvärtom, den Sensitivity som är angiven gör att du kan välja bättre slutsteg: du behöver inte slänga bort pengar på att nå upp till fantasi-effekter på slutsteget, utan kan välja kvalité istället.
Edit: chilibytes tips på
DLS CA23, bryggkopplat verkar passa bra.