Bromsslangar som inte vill lossna!!
- Johan Jatko
Jo det är dom där pinnarna som oket glider på jag menar...
Så då är det alltså bara att använda så mycket våld och värme som man vill för att försöka få ut den, och sedan köpa en ny pinne??
Fick med dom där damaskrarna som sitter på styrpinnen med utbytesoken, så dom behöver jag inte köpa. Men jag skulle ändå behöva byta ut 3 av 4 pinnar...
Men finns det några tätningar eller gummidetaljer som kan ta skada när man värmer i den delen som styrpinnarna sitter fast i??
Så då är det alltså bara att använda så mycket våld och värme som man vill för att försöka få ut den, och sedan köpa en ny pinne??
Fick med dom där damaskrarna som sitter på styrpinnen med utbytesoken, så dom behöver jag inte köpa. Men jag skulle ändå behöva byta ut 3 av 4 pinnar...
Men finns det några tätningar eller gummidetaljer som kan ta skada när man värmer i den delen som styrpinnarna sitter fast i??
-94 405 Mi16, såld & krockad!
-05 Citroen C5 2,0 HDi, glidarbilen
-84 Volkswagen Golf CL, jobbarbil
antar att du har bygeln lös med pinnarna fast i? oken är juh bortplockade o antar att du fått loss bygel-glidpinnepaketet ifrån bilen.
enda som är av gummi där är dom små skyddsbälgarna.
jag lyckades borra ur dom väldigt bra. tog ett par aluklossar o la på nått sätt så bygeln gick att dra fast lodrätt i skruvstycket o sen borrade jag ur pinnen med en aningen tunnare borr. sen kunde man pilla ur resterna av pinnen.
jag hittade inte pinnarna på mekonomen.l risk att man får köpa dom på peugeot eller dyl. jag svarvade en egen.. orkade inte ringa runt
enda som är av gummi där är dom små skyddsbälgarna.
jag lyckades borra ur dom väldigt bra. tog ett par aluklossar o la på nått sätt så bygeln gick att dra fast lodrätt i skruvstycket o sen borrade jag ur pinnen med en aningen tunnare borr. sen kunde man pilla ur resterna av pinnen.
jag hittade inte pinnarna på mekonomen.l risk att man får köpa dom på peugeot eller dyl. jag svarvade en egen.. orkade inte ringa runt
//Michael Thonfors
405MI16 94 Röd {Oh yeah!}
405MI16 90 Röd {R.I.P}
Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/" onclick="window.open(this.href);return false;
405MI16 90 Röd {R.I.P}
Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/" onclick="window.open(this.href);return false;
justja.. om du fått loss pinnarna så är det bara slipa bort rosten på dom.. ta tex o sätt fast dom i borrmaskinen o håll lite sandpapper emot.
sen är det bra att snygga till hålen i bygeln med. ta o borra ur hålet med nån tiondel åt gången tills du känner att borren tar i hela hålet.
ingen direkt superprecition på dessa pinnar.. dom är juh bara för att det ska kunna fara omkring lite i sidled. när man bromsar är det inte pinnarna som tar upp kraften utan själva bygeln. så man behöver nog inte oroa sig för glapp.
sen är det bara gucka i det segaste fettet du kan få tag på. typ smörjfett eller molybdenfett eller dyl. inte nått lätflytande bara.
oj va långt det vart.
sen är det bra att snygga till hålen i bygeln med. ta o borra ur hålet med nån tiondel åt gången tills du känner att borren tar i hela hålet.
ingen direkt superprecition på dessa pinnar.. dom är juh bara för att det ska kunna fara omkring lite i sidled. när man bromsar är det inte pinnarna som tar upp kraften utan själva bygeln. så man behöver nog inte oroa sig för glapp.
sen är det bara gucka i det segaste fettet du kan få tag på. typ smörjfett eller molybdenfett eller dyl. inte nått lätflytande bara.
oj va långt det vart.
//Michael Thonfors
405MI16 90 Röd {R.I.P}
405MI16 90 Röd {R.I.P}
- Johan Jatko
Tack så mycket för hjälpen!! Nu har jag rätt så bra uppfattning om vad som behöver göras!!
Jag har fast bygeln, lättare att hålla på och bända då... Har inte haft tid att försöka få loss pinnen som sitter fast, har jobbat eftermiddag hela tiden... Men imorgon så är det vanlig dagtid igen, så då vet jag ju vad jag ska ägna eftermiddagen till!! Försöka värma och slå och vrida till skiten kommer ut är alltså det som gäller. Och om det inte funkar så är det till att helt enkelt borra ut, right??
Angående pinnarna så såg jag att mekonomen hade, men jag tror att en affär här hade hemma just sådana pinnar, så den kan man ju iaf byta med tanke på att jag gått lös med en rörtång på den...
Men då finns det alltså inga gummipackingar inne vart pinnarna går?? Skönt att höra det, då vågar man värma på ganska så friskt...
Jag har fast bygeln, lättare att hålla på och bända då... Har inte haft tid att försöka få loss pinnen som sitter fast, har jobbat eftermiddag hela tiden... Men imorgon så är det vanlig dagtid igen, så då vet jag ju vad jag ska ägna eftermiddagen till!! Försöka värma och slå och vrida till skiten kommer ut är alltså det som gäller. Och om det inte funkar så är det till att helt enkelt borra ut, right??
Angående pinnarna så såg jag att mekonomen hade, men jag tror att en affär här hade hemma just sådana pinnar, så den kan man ju iaf byta med tanke på att jag gått lös med en rörtång på den...
Men då finns det alltså inga gummipackingar inne vart pinnarna går?? Skönt att höra det, då vågar man värma på ganska så friskt...
precis inga gummipackningar innanför pinnarna. bara den synliga gummibälgen.
se till att du riggar bygeln rakt om du åker på att borra ur pinnen.
bäst att borra i är nog en fräs.
jag körde det.
lättare med ett x-y bord att pricka i mitten med borren.
det finns ett par plana ytor på bygeln som går att spänna fast rakt i om man lägger lite klossar emellan osv.
se till att du riggar bygeln rakt om du åker på att borra ur pinnen.
bäst att borra i är nog en fräs.
jag körde det.
lättare med ett x-y bord att pricka i mitten med borren.
det finns ett par plana ytor på bygeln som går att spänna fast rakt i om man lägger lite klossar emellan osv.
//Michael Thonfors
405MI16 90 Röd {R.I.P}
405MI16 90 Röd {R.I.P}
- Johan Jatko
Jag hade riktig tur... Efter att rostlösaren hade fått verka ett par nätter så gick det att vrida på pinnen. Sen så var det en en kombination av rörtång, en rejäl stång och en slägga som fick pinnen att flyga ut... Bytte ut oken och försökte lufta, men jag fick inte ut all luft tror jag...
Ändå så har bilen stått på alla 4 hjulen, på plant underlag när jag luftade. Fick ut luft i början, men nu kommer det bara fin ren olja. Vart kan det finnas luft??
Ändå så har bilen stått på alla 4 hjulen, på plant underlag när jag luftade. Fick ut luft i början, men nu kommer det bara fin ren olja. Vart kan det finnas luft??
- Eric Josefsson
Johan Jatko wrote: Vart kan det finnas luft??
I den lastkännande ventilen och oken.
Jag antar att du hade oken loss så du kunde vrida och knacka när du luftade?
Edit:[OT] såg en rostlösare på mekonomen häromdagen som hävdades lösa rost på sekunder.. endast för industriellt bruk 400:- för en liten sprayburk..
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
- Johan Jatko
Eric Josefsson wrote:
I den lastkännande ventilen och oken.
Jag antar att du hade oken loss så du kunde vrida och knacka när du luftade?
Edit:[OT] såg en rostlösare på mekonomen häromdagen som hävdades lösa rost på sekunder.. endast för industriellt bruk 400:- för en liten sprayburk..[/OT]
Men om bilen stod med hjulen mot marken så borde man väl slippa den där lilla luftfickan som annars kan finnas i oken när man hissar upp bilen?? Jaja, inte så svårt att plocka loss oken... Ska göra det på fredag eller på lördag...
Hur får man ut luften från den lastkännande ventilen??
- Johan Jatko
Kom på en sak som jag kanske har tabbat mig på... Har hållt slangen som jag hade satt på nippeln max 5 cm ovanför nippeln, och man kanske måste hålla den högre än så??
Fin rostlösare det där... Kanske så att man måste ha på sig skyddskläder för att kunna använda den...
Fin rostlösare det där... Kanske så att man måste ha på sig skyddskläder för att kunna använda den...
Bra du fick ur pinnen. Grattis
)
Bakoken är jävliga att lufta.. Konstruktionen är helt uppåt väggarna konstig
man får ta loss dom. jag försökte lufta på plats med upphissad bil, nerhissad bil osv. men det bara gick inte.
tog loss skiten och luftade med luftningsnippeln rakt uppåt. sen funka dom kanon!
Typ såhär

Bakoken är jävliga att lufta.. Konstruktionen är helt uppåt väggarna konstig
man får ta loss dom. jag försökte lufta på plats med upphissad bil, nerhissad bil osv. men det bara gick inte.
tog loss skiten och luftade med luftningsnippeln rakt uppåt. sen funka dom kanon!
Typ såhär

//Michael Thonfors
405MI16 90 Röd {R.I.P}
405MI16 90 Röd {R.I.P}
- Johan Jatko
Tackar!! Sen så blir det väl nya pinnar, känns som om det är lika bra att byta ut dom...
Aha ok då förstår jag!! Ska man sätta nånting emellan, typ en träbit, som kolven får trycka emot?? Eller ska man bara låta kolven tryckas ut en bit och sedan skruva in den igen??
Aha ok då förstår jag!! Ska man sätta nånting emellan, typ en träbit, som kolven får trycka emot?? Eller ska man bara låta kolven tryckas ut en bit och sedan skruva in den igen??
Jag byggde denna fjädergrunkan för att den trycker in oket sammtidigt som man kommer åt att skruva in det. sen förhindrade den även att man stampade ut kolven. det skulle inte vart så kul..
lägg nån kloss eller dyl så du inte trampar ut kolven helt. hittar du dessutom en fjäder så slipper du pressa in kolven också.
iofs hade du nya ok så det borde tamefan inte kärva
lägg nån kloss eller dyl så du inte trampar ut kolven helt. hittar du dessutom en fjäder så slipper du pressa in kolven också.
iofs hade du nya ok så det borde tamefan inte kärva
//Michael Thonfors
405MI16 90 Röd {R.I.P}
405MI16 90 Röd {R.I.P}
- Johan Jatko
no prob.

//Michael Thonfors
405MI16 90 Röd {R.I.P}
405MI16 90 Röd {R.I.P}