idiot-tråd ('Våga fråga'-tråd )

Allmänna bilrelaterade diskussioner.
T.P
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by T.P »

slutlekt wrote:
hedis wrote:
slutlekt wrote:
Hannes Alvesson wrote:
hedis wrote:
slutlekt wrote:Undrar en sak. Min kamrem på bilen har gått så jag ska köpa en ny motor.
Är det nåt som skiljer mellan 97an och 01an som man får tänka på?

Det är en pug 306 gti. Motorn är alltså ifrån en pug 306 gti -01 ;)

Ingen skillnad mekaniskt. Sitter oljetrycksgivare på fas1 och oljetemp på fas2+3 så det får du flytta. Sen är det bara att tuta och köra typ!

Om du inte har en -97 fas2 ^^

Startspärrar!!

hela kabelhärvan är med plus box. då är det inga problem eller? eller är det andra kontaktstycken o shit? :)

Varför inte bara byta motorn och behålla din egen box och kabelhärva?

folk snackar ju startspärrar? men svårt att tro att det sitter nåt i motorn som visar styrboxen att det är fel motor ^^ jag är ny på pugs så jag vet ju inte :)

du har fortfarande pm :lol:
205mi16-89
205 dimma-89
406 hdi-00
406 hdi-01
406-turbo 98
306sr-95
306 gti-97
mm.mm
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Hedis säger ju som det är. Vasjutton skall du byta härva å grejer för när det bara är kamremmen som gått.

Förresten är jag relativt intresserad av den gamla motorn om du vill "bli av" med den på ett eller annat sätt :wink:
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
slutlekt

Post by slutlekt »

T.P wrote:
slutlekt wrote:
hedis wrote:
slutlekt wrote:
Hannes Alvesson wrote:
hedis wrote:
slutlekt wrote:Undrar en sak. Min kamrem på bilen har gått så jag ska köpa en ny motor.
Är det nåt som skiljer mellan 97an och 01an som man får tänka på?

Det är en pug 306 gti. Motorn är alltså ifrån en pug 306 gti -01 ;)

Ingen skillnad mekaniskt. Sitter oljetrycksgivare på fas1 och oljetemp på fas2+3 så det får du flytta. Sen är det bara att tuta och köra typ!

Om du inte har en -97 fas2 ^^

Startspärrar!!

hela kabelhärvan är med plus box. då är det inga problem eller? eller är det andra kontaktstycken o shit? :)

Varför inte bara byta motorn och behålla din egen box och kabelhärva?

folk snackar ju startspärrar? men svårt att tro att det sitter nåt i motorn som visar styrboxen att det är fel motor ^^ jag är ny på pugs så jag vet ju inte :)

du har fortfarande pm :lol:

Haha såg inte. sitter bara och uppdaterar o ser om det kommer nåt nytt inlägg ^^ nu har du pm
slutlekt

Post by slutlekt »

SNILLET wrote:Hedis säger ju som det är. Vasjutton skall du byta härva å grejer för när det bara är kamremmen som gått.

Förresten är jag relativt intresserad av den gamla motorn om du vill "bli av" med den på ett eller annat sätt :wink:

Jag ska slänga i ny motor för att bilen inte ska stå still i en vecka.
Så har inte tid att lyfta ur den trasiga motorn och kolla vad som hänt och sen renovera.

Motorn kommer nog renoveras och samtidigt piggas upp lite.
Köper den nya motorn för 8 papp :O då har jag inte lust att slänga iväg den andra. bättre att ha en trimmad motor och en bes. motor sen om man vill gå så långt en dag :)
hedis
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by hedis »

Ja, så köp nu en motor, och byt bara den! Inget annat som kabelhärva och box hit och box dit.
Peugeot 306 GTi -97     Bruksbil, på riktigt
Peugeot 306 GTi -97       Busbil
Peugeot 306 GTi -00          Inga planer?!

Är stolt ägare till den lägsta bilen i klubben
slutlekt

Post by slutlekt »

hedis wrote:Ja, så köp nu en motor, och byt bara den! Inget annat som kabelhärva och box hit och box dit.

Ajjemen. men kabelhärva och box medföljer så därför jag undrade lite :)

Är nån intresserad av box och härvan så finns jag på pm.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Finns det stolar med svarta sidor istället för grå av den vanliga 205 gti-typen? Alltså de vanliga dellädersätena.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
hedis
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by hedis »

HellMek wrote:Finns det stolar med svarta sidor istället för grå av den vanliga 205 gti-typen? Alltså de vanliga dellädersätena.

Som har den 2 tons grå delade klädslen (på tyget då)? Jag tror inte det, men det finns ju med rödrutigt och grönrutigt har jag för mig :P

HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

hedis wrote:
HellMek wrote:Finns det stolar med svarta sidor istället för grå av den vanliga 205 gti-typen? Alltså de vanliga dellädersätena.

Som har den 2 tons grå delade klädslen (på tyget då)? Jag tror inte det, men det finns ju med rödrutigt och grönrutigt har jag för mig :P

Gör ju inget om det inte är grå i mitten sålänge det matchar. Rött eller grönt var inget jag längtade efter! Funderade på såna säten i Porschen, men grå skär ju sig.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Bim

Post by Bim »

Vad innebär "upplåst ecu"

Är det bara bilar med startspärr som de låses på?
och hur låses de?

Letar efter ecu till 1.4 XSi dvs 106 S1 som har den.

Hittade en, men det står "unlocked ecu"

Vad innebär det?
Bromsbelägg 60% http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... 343#902343

Robin Nielsen

Kör Volvo S70 T5 -99
Säljes Peugeot 205 Green 1.4 -90
Såld Peugeot 406 ST 2.0 -96
Skrotad - Peugeot 106 XSI 1.6 -92 (Banbil)
Såld - Peugeot 106 XSI 1.4 -92
arbetaren

Post by arbetaren »

Kan det finnas felkoder lagrade även fast inte motorlampan lyser?
206 GTI
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

arbetaren wrote:Kan det finnas felkoder lagrade även fast inte motorlampan lyser?

Japp.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by arbetaren »

Claes B wrote:
arbetaren wrote:Kan det finnas felkoder lagrade även fast inte motorlampan lyser?

Japp.

Ska inte lampan lysa om det är nåt elektriskt som knasar? Eller hur fungerar systemet?
206 GTI
PuggenTO
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by PuggenTO »

Har en mobilladdare till min SE X10 mini i bilen, laddaren är av märket Samsung. Men nu har det börjat krångla, det liksom glappar och det är svårt att få laddning. Det är uppenbarligen inte mobben som är problemet utan troligen laddaren eller cigguttaget. För om man juckar och ruckar på laddaren kan man få till det så att laddning sker. Troligen är det ju laddaren som krånglar men frågan kvarstår. Brukar cigguttag krångla?
Dieselfrälst i samarbete med 207 1,6 HDI Dieselpower. Diesel is the shit...

PS. Jag diggar min avatar...
Vrom

Post by Vrom »

PuggenTO wrote:Brukar cigguttag krångla?

Jag tror att måtten i ett cigguttag är väldigt vagt specade, så det kan nog variera någon millimeter hit eller dit mellan olika bilmodeller och pluggtyper.

Jag köpte en billig cigguttag->usb-laddar-plugg som inte funkade alls in min 406:a, men den funkade oftast (men glappigt) i en Saab 9-3 och den funkade perfekt i en VW Passat. När jag mätte med skjutmått så kom jag fram till att den fjädrande piggen längst ner på pluggen var någon tiondels millimeter för kort för just min bil. Min gissning är att ditt problem ligger mellan uttaget och laddaren.

Att använda cigg-uttaget för strömförsörjning är egentligen lika korkat som att man fortfarande använder diazed-säkringar och edison-lampsocklar i hushåll. Det är en skitdum konstruktion.
205 GTI 1,9 -88 - Skrotad
406 ST 2,0 -96
hedis
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by hedis »

PuggenTO wrote:Har en mobilladdare till min SE X10 mini i bilen, laddaren är av märket Samsung. Men nu har det börjat krångla, det liksom glappar och det är svårt att få laddning. Det är uppenbarligen inte mobben som är problemet utan troligen laddaren eller cigguttaget. För om man juckar och ruckar på laddaren kan man få till det så att laddning sker. Troligen är det ju laddaren som krånglar men frågan kvarstår. Brukar cigguttag krångla?

Flickvännen har en X10 Mini Pro och den glappar också när hon ska ladda den. Tror problemet ligger i telefonen faktiskt. Hennes org laddare började klabba så då tog hon min samsungladdare istället. Den fungerade bra ett tag och sen började den glappa också. (Fungerar utan problem på min samsung) Hon har nu köpt en sladd från internet som hon använder på jobb och den kan jag tyvärr inte säga om den fungerar problemfritt eller inte.. Men något klabb är där och mest troligt i telefonen :/

PuggenTO
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by PuggenTO »

Min orginalladare funkar kanon hemma, det är bara när mobben ska laddas bilen med samsungladdaren som det krånglar. Det funkade finfint i början men inte längre. Ska försöka prova med en annan laddare och se om det funkar bättre.

PuggenTO
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by PuggenTO »

Köpte ny laddare, denna gång av märket Nokia, den fungerar kanon. Så din teori Vrom, angående cigguttagens olika storlekar verkar stämma. Samsungladdaren glappar lite då den verkar vara lite för liten, medans Nokialaddaren nästan är tvärtom, svår att få i men funkar gör den :)

slutlekt

Post by slutlekt »

Rekommendera några tändstift som är värda att köpa till 306 gti? :)
Bim

Post by Bim »

Vad är detta för någon kontakt? Försöker reda ut kabelhärva till en motor, men jag är osäker vad detta är?

"Instrument cluster" ? Kablarna som går till den, stämmer f*n inte..

Image
Bromsbelägg 60% http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... 343#902343

Robin Nielsen

Kör Volvo S70 T5 -99
Säljes Peugeot 205 Green 1.4 -90
Såld Peugeot 406 ST 2.0 -96
Skrotad - Peugeot 106 XSI 1.6 -92 (Banbil)
Såld - Peugeot 106 XSI 1.4 -92
Post Reply