Sugen på MI16 i min 205, lite frågor!

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Mats F

Sugen på MI16 i min 205, lite frågor!

Post by Mats F »

Jag har ju nu en CTI 1,6 -87, och har självklart lite frågor runt byte till MI16-motorn (vilket är en väldigt trevlig motor)

Det finns en ganska bra länk i mekartipsen, men tyvärr står det inte vilken bil han började med, 1,6 med eller utan kat, 1,9 med kat? Vet inte vad det kan påverka heller.

Jag antar att han hade 1,9 från början, och därför kunde använda samma vxllåda. Hur borde jag göra? Kan jag använda min 1,6-låda eller måste jag byta till 1,9 eller MI16-låda, och passar i så fall drivaxlarna?

Då jag har en -87 så slipper jag krabbet med kat, vilket förstås är behändigt, men finns det nån vettig möjlighet att kombinera styrboxen från MI16 med mitt lite enklare elsystem? Eller är det egentligen inga större problem då motor och styrbox pratar med varandra och sedan är det bara att koppla bilen till styrboxen?

Tydligen föredrar SBP att man har skivor bak, kan man enkelt modifiera från trummor till skivor eller måste jag byta bärarmar? Där finns antagligen nån reduceringsventil också, right?

Många frågor, men jag vet att flera här redan har gjort bytet, och att det finns stor kunskap. Vill ni dela med er?

Tack på förhand! :-)
CTI -87
MI16 -92
MI16 -92 (såld!)

Mini 1000 -75
Mini 850 - 65

XJR - 98
Kawa triple -71
Suzze T250 -70
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
Mats F

Post by Mats F »

datapata wrote:http://www.peugeot-sport-club.com/forum/viewtopic.php?t=68234&highlight=mi16

Jag tackar och bockar! Där fanns massor av info, precis som jag trodde. :-)

Det enda som bekymrar mig är det elektriska, tydligen är det lite pill.
Får väl söka vidare här och se om jag kan hitta lösningen, kanske någon kan som gjort ombyggnaden kan tala om hur den gick till?

Vad var det med vxllådan och backspärr? Är det olika lådor på olika MI16?
Och kan jag likaväl ta en BX16V som donator?
CTI -87
MI16 -92
MI16 -92 (såld!)

Mini 1000 -75
Mini 850 - 65

XJR - 98
Kawa triple -71
Suzze T250 -70
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

Mats F wrote:
datapata wrote:http://www.peugeot-sport-club.com/forum/viewtopic.php?t=68234&highlight=mi16

Jag tackar och bockar! Där fanns massor av info, precis som jag trodde. :-)

Det enda som bekymrar mig är det elektriska, tydligen är det lite pill.
Får väl söka vidare här och se om jag kan hitta lösningen, kanske någon kan som gjort ombyggnaden kan tala om hur den gick till?

Vad var det med vxllådan och backspärr? Är det olika lådor på olika MI16?
Och kan jag likaväl ta en BX16V som donator?

hoppas du syftade på det jag skrivit, för det fanns mycket osanningar i den tråden :lol:

elen är relativt lätt när det gäller att montera mi16-härvan i din 205, du får då med bränslepumpsrelä och allt. jag har gjort detta några ggr och har alla kabelnummer om du behöver. jag brukar ta med kontaktstyckena också, så kopplar man enkelt ur motoreletroniken om man ska lyfta motorn.

du har backspärr på din låda, alltså en BE1. BE3 som inte har någon backspärr och med backen ner till höger under 5:an, sitter från typ 1990 i 205 och 405. du behöver således helst en tidig mi16, men det går lösa med BE3 också utan för mycket bekymmer.

ang bx är jag inte säker, men har en stark känsla av att den aldrig kom med spärr i lådan, cittra brukar vara lite före peugeot. elhärvan i bx är också öite speciell, väldigt lång enligt hörsägen lite jobbigare att jobba med,
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

datapata wrote:
ang bx är jag inte säker, men har en stark känsla av att den aldrig kom med spärr i lådan, cittra brukar vara lite före peugeot. elhärvan i bx är också öite speciell, väldigt lång enligt hörsägen lite jobbigare att jobba med,

Sant, BX har spärren helt och hållet i spaken. Dom har dessutom 2 helt olika länkage hela vägen från spaken beroende på BE1 eller BE3.
Och elhärvan är sjukligt lång, typ 3 meter, går ju att korta ner men det är nog ett drygt jobb då alla kablar har samma färg typ.

Nu har jag själv aldrig gjort en konvertering, men som donatorbil hade jag prioriterat en 405 Mi16 med BE3, eller givetvis en 309 men dom växer ju verkligen inte på träd.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Mats F

Post by Mats F »

datapata wrote: hoppas du syftade på det jag skrivit, för det fanns mycket osanningar i den tråden :lol:

elen är relativt lätt när det gäller att montera mi16-härvan i din 205, du får då med bränslepumpsrelä och allt. jag har gjort detta några ggr och har alla kabelnummer om du behöver. jag brukar ta med kontaktstyckena också, så kopplar man enkelt ur motoreletroniken om man ska lyfta motorn.

du har backspärr på din låda, alltså en BE1. BE3 som inte har någon backspärr och med backen ner till höger under 5:an, sitter från typ 1990 i 205 och 405. du behöver således helst en tidig mi16, men det går lösa med BE3 också utan för mycket bekymmer.

Jag läste tråden till slutet, och det var väl du som "benat ut" alla konstiga uppgifter där, så jag tog till mig vad som sas i sista posten. :-)

Jättebra om jag kan få tips när det gäller kablaget, för det borde ju vara hyfsat enkelt på min äldre 205, men man måste ju veta vart man ska börja..

Bra också det där med vxllådan, har inte ens funderat på hur växlarna ligger fast jag haft flera 405:or :oops: Dock ingen MI16.
Bra att veta när jag söker donatorbil.

BX 16V är ju rätt ovanlig, så frågan var mer allmän, ifall man snubblar på en sån. Det är alltså möjligt, men lite mer pyssel.

Tackar för svaret! :-)
CTI -87
MI16 -92
MI16 -92 (såld!)

Mini 1000 -75
Mini 850 - 65

XJR - 98
Kawa triple -71
Suzze T250 -70
Mats F

Post by Mats F »

HellMek wrote:Sant, BX har spärren helt och hållet i spaken. Dom har dessutom 2 helt olika länkage hela vägen från spaken beroende på BE1 eller BE3.
Och elhärvan är sjukligt lång, typ 3 meter, går ju att korta ner men det är nog ett drygt jobb då alla kablar har samma färg typ.

Nu har jag själv aldrig gjort en konvertering, men som donatorbil hade jag prioriterat en 405 Mi16 med BE3, eller givetvis en 309 men dom växer ju verkligen inte på träd.

Ja, det är ju lagom kul när alla kablar har samma färg...

Men vänta lite.. en MI 16 med BE3? Vore det inte enklast med BE1 som har backspärr, eller fattade jag fel..? :?
Även om det går med BE3 också, och den är väl vanligast kan man tänka.

309 16V? Den har jag nog inte ens hört talas om... Är väl lika ovanlig som T16.
CTI -87
MI16 -92
MI16 -92 (såld!)

Mini 1000 -75
Mini 850 - 65

XJR - 98
Kawa triple -71
Suzze T250 -70
Mean Machine

Post by Mean Machine »

Börjar själv bli lite småsugen på att hänga i motorn från min avsomnade 309 GTI16 i 205:an, som jag förstått ska jag inte behöva banka torpedvägg eller någonting sådant eftersom jag har GTI16-grenröret. Men hurdan blir eldragningen? Har en XU9J1 med BE1-låda i 205:an nu, det är inte så enkelt som att bara lyfta över allting, elen borde väl inte vara några konstigheter heller?

Om det här är en trådkapning ber jag om ursäkt.
Skiter i vilken telefon du skriver ifrån.
205 GTI 1.9 -88 (Åtta nyanser av rött)
309 GTI16 -93 (Åtta hål i lacken)
306 Rallye -99 (Inga fel påträffade... Än.)
Putkimies2

Post by Putkimies2 »

Mean Machine wrote:Börjar själv bli lite småsugen på att hänga i motorn från min avsomnade 309 GTI16 i 205:an, som jag förstått ska jag inte behöva banka torpedvägg eller någonting sådant eftersom jag har GTI16-grenröret. Men hurdan blir eldragningen? Har en XU9J1 med BE1-låda i 205:an nu, det är inte så enkelt som att bara lyfta över allting, elen borde väl inte vara några konstigheter heller?

Om det här är en trådkapning ber jag om ursäkt.

Har en färdig kabelhärva jag engång köpte från detta forum. Just för dylik konvertering. Sålde sen både motor och bil så härvan ligger kvar i lådan.
Volvo 850-20, AX TRS/GT, Porsche 928
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Mats F wrote:Men vänta lite.. en MI 16 med BE3? Vore det inte enklast med BE1 som har backspärr, eller fattade jag fel..? :?
Även om det går med BE3 också, och den är väl vanligast kan man tänka.

du kan uppgradera från be1 -> be3 inte tillbaka, då blir de bökigt. det enda du gör är att du skiter i att montera backspärrsvajern när du sätter dit motorn med be3. Eller så behåller du be1 om du inte har någn annan låda :)

Mean Machine wrote:Börjar själv bli lite småsugen på att hänga i motorn från min avsomnade 309 GTI16 i 205:an, som jag förstått ska jag inte behöva banka torpedvägg eller någonting sådant eftersom jag har GTI16-grenröret. Men hurdan blir eldragningen? Har en XU9J1 med BE1-låda i 205:an nu, det är inte så enkelt som att bara lyfta över allting, elen borde väl inte vara några konstigheter heller?

Lyft över skiten bara :) Kablaget hm.. är inte alls säker men borde du inte kunna plocka härvan rakt av och plugga in? 309 och 205 är väl samesame?
Om inte så är det ju bara att lägga in två kablar i 205 härvan vilket är busenkelt.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Post Reply