406 - ABS-problem

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Jag hade bara mässingslod hemma och det funkar än så l'nge. Silverlodet har väl lite bättre kapilärverkan om jeg förstår saken rätt. Men det borde lira med mässingslod.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Forsberg
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Forsberg »

Min lampa började lysa efter en järnvägskorsning för att sedan slockna efter några kilometer. Har haft strul med handbromsen, som antagligen ligger i smådelar och skramlar runt, kan det vara något sådant snarare än ABS-kransen? Har inte haft problem med ABS i sig.
406 2,2 Sport -02
Min tagline fuckade upp sig, till Lapidus förtret.
olsén
Crew
Crew

Post by olsén »

kan vara det oxå, men då har de löst skramlande troligtvis knäckt abs-givaren därbak... :cry:
Äger:
*406 SS -02 "Lady"

I Garaget:
*projekt 2012"Babe"
*Nissan Stagea "Skyline Kombi" RSfour
*dremel multi

Christian Olsén - Peugeot Sport Club | CREW Träffansvarig
Utsedd till klubbens starkaste person!
Psc Medlem #906
Filmstjärnan
Forsberg
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Forsberg »

olsén wrote:kan vara det oxå, men då har de löst skramlande troligtvis knäckt abs-givaren därbak... :cry:

Hurra va kul! Aja, har inte investerat nåt i bilen på ett bra tag nu, så det är väl dags :roll:
406 2,2 Sport -02
406_Jonathan

Post by 406_Jonathan »

Forsberg wrote:
olsén wrote:kan vara det oxå, men då har de löst skramlande troligtvis knäckt abs-givaren därbak... :cry:

Hurra va kul! Aja, har inte investerat nåt i bilen på ett bra tag nu, så det är väl dags :roll:
Har haft det problemet höger bak i höstas och vänster bak i vinter. Delar till handbromsen lossnade och knäckte abs-givaren. Abs-lampan lös lite då och då.
Men efter jag plockat ur de lösa delarna och satt fast handbromsbackarna igen så har abs:en funkat utmärkt. Alltså utan att byta abs-givarna, fastän de ser ut såhär:
Image

http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... sc&start=0
Peugeot 406 Coupé 3,0 -98
Peugeot 406 2.0 ST -96 -skrotad:(
http://www.garaget.org/406_Jonathan
Forsberg
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Forsberg »

406_Jonathan wrote:
Forsberg wrote:

Har haft det problemet höger bak i höstas och vänster bak i vinter. Delar till handbromsen lossnade och knäckte abs-givaren. Abs-lampan lös lite då och då.
Men efter jag plockat ur de lösa delarna och satt fast handbromsbackarna igen så har abs:en funkat utmärkt. Alltså utan att byta abs-givarna, fastän de ser ut såhär:
Image

Åfan. Usch jag har varit där och försökt pilla en gång förut, när backarna lossnade och gnisslade runt, men jag höll på att slänga bilen i väggen. Meka är helt enkelt inget för mig. Men det kan ju va bra att veta ungefär vad som kan va fel så man inte blir blåst på verkstan :wink:

Tack för tipset dock!
406 2,2 Sport -02
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

R-Gubbe wrote:Jag hade bara mässingslod hemma och det funkar än så l'nge. Silverlodet har väl lite bättre kapilärverkan om jeg förstår saken rätt. Men det borde lira med mässingslod.
Japp, silverlod kan sugas in i sprickan medan mässingslod å andra sidan kan bygga lite. Vidhäftningen ska väl räcka hos båda?

Men kan undra om butanbrännarn klarar av mässingslodet som har högre smältpunkt än silverlodet? Det skiljer iofs inte mycket... Kan väl testa mässing (som tyvärr inte fanns hos Jula-jäveln med skit-webben idag) för 139:- innan man köper på sig silverlod för 389:-
EN 14497
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Tips Pär gå på järnboa och köp bara en pinne.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

R-Gubbe wrote:Tips Pär gå på järnboa och köp bara en pinne.
Jadu, vi har "inga rektea jarbo" här i Gävle längre. Men Swedol hade jag glömt att tänka på, där finns det jag behöver.

Är sååå less på Jula just nu. Ca 70% av mina inköp eller tänkta inköp där har inneburit strul på ett eller annat sätt. En pajasbutik som jag ska göra allt för att undvika hädanefter.

Nu gäller detta Gävle, de kanske har bättre koll på andra ställen... ?
EN 14497
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

406_Jonathan wrote:
Forsberg wrote:

Image

Ska den inte se ut sådär original alltså? :lol: Det gjorde det på min 406:a. :P
406_Jonathan

Post by 406_Jonathan »

Morbidio wrote:
406_Jonathan wrote:
Forsberg wrote:

Image

Ska den inte se ut sådär original alltså? :lol: Det gjorde det på min 406:a. :P
Inte vet jag, men Claes B har iaf skrivit att min givare var av efter han såg bilden. :)
Peugeot 406 Coupé 3,0 -98
Peugeot 406 2.0 ST -96 -skrotad:(
http://www.garaget.org/406_Jonathan
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Pär H wrote:
R-Gubbe wrote:Tips Pär gå på järnboa och köp bara en pinne.
Jadu, vi har "inga rektea jarbo" här i Gävle längre. Men Swedol hade jag glömt att tänka på, där finns det jag behöver.

........
6-p mässinglod inhandlat på Swedol. Tyckte nästan att jag hörde lodet skratta "hahahahehe... är det vad du har att komma med?" åt mig när jag stod och larvade mig med butanbrännarn. Inte ens i närheten av att smälta, tvivlar på att silverlod funkar ens. Så det blir till att försöka låna gassvets.
EN 14497
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

I fucked up.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

HellMek wrote:I fucked up.
Nädå. Sååååfinså! ( ;) ) :thumbup:
EN 14497
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Vad gäller att knacka eller krympa nya eller reparerade ringar på plats, så ska man nog vara rätt snabb. Inte göra som jag och köra runt hundratals mil med lösa kransar.

Då behöver man fylla ut med ett lim som bär och fyller en del.
EN 14497
Karlqvist

Post by Karlqvist »

Fortsätter på denna tråden då jag såg den.
Jag har beställt 1st ny abs-krans som jag ska byta på högersidan. Den har tidigare blivit limmad men nu 15 mån senare verkar den bråka igen. Några tips utöver det som skrivits för att lyckas enkelt? Ska man sätta fast den med hjälp av något, eller har den så perfekt storlek så den sitter själv?
Ska tillägga att jag har en 607 -01, om det gör nån skillnad...

Mvh
peps

Post by peps »

ja nu på denna hänvisade länk så kan jag meddela att mina abs ringar dök upp efter 5dar beställde i fredags.
till en 406 v6 automat 00
pris ink frakt 376kr från england.
mått 90 inner 99 ytter 48 kugg. ringarna verkade va behandlade med typ galv. hitintills mest lättfattade tabell ang modeller tycker jag.
firman: uk parts direkt
betala med paypal inga problem.
Karlqvist

Post by Karlqvist »

peps wrote:ja nu på denna hänvisade länk så kan jag meddela att mina abs ringar dök upp efter 5dar beställde i fredags.
till en 406 v6 automat 00
pris ink frakt 376kr från england.
mått 90 inner 99 ytter 48 kugg. ringarna verkade va behandlade med typ galv. hitintills mest lättfattade tabell ang modeller tycker jag.
firman: uk parts direkt
betala med paypal inga problem.

Jag beställde samma krans, hittade på ebay nånstans. Beställde i söndags, fick den idag. Betalde bara 135.50sek :lol:

Nu ska jag bara lista ut hur jag sätter dit den bäst... :roll:
peps

Post by peps »

jo jag såg den 9.99 pund el 8.99 pund va?
men tabellen till vilken 406a gjorde mej osäker.
var så mycke bättre tabell på andra stället så ja sket i att det va dubbla priset, tyckte faktiskt de va billigt ändå!
har för mej att jag läst att vid fullt rattutslag så ska det gå att få loss drivaxeln . spindelleden får nog va loss oxå.
ha d å lycka till.
Karlqvist

Post by Karlqvist »

Vi får la försöka helt enkelt :D
Men ska man använda nån typ av lim eller så för att sätta dit den, vet du det?
Jag kommer ge mig på min om först 1 månad typ, så om du gör det innan så plocka gärna upp denna tråd igen och berätta hur det gick. Om du råkar ta några bilder blir jag inte arg, bara så du vet, hehe :lol: :wink:
Lycka till du med!
Post Reply