Läckande bensintank 205

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Stighult

Läckande bensintank 205

Post by Stighult »

Har konstaterat att det "gått" hål på tanken i botten. Har någon en patentlösning för att täta läckaget, eller är det byte av tanken som gäller.

Om det är byte av tanken är det nån som har "tips" på hur det går till på enklast möjliga sätt. Jag har en donatorbil men har inte hunnit kolla .

bilarna är 205 Gti med osäker årsmodell :wink: kring 90 tror jag.
Zkronk

Post by Zkronk »

Jag skulle nog ha skippat eventuella försök till att laga den befintliga tanken, det känns rent spontant som att det kan vara svårt att få plast ordentligt tätt när det är bensin med i bilden. Och när du ändå har en reservdelsbil så är det ju inte så mycket att fundera på egentligen. Alla 205 har likadana bränsletankar så vitt jag vet.

Jag är lite osäker på om man måste ta ner bakaxeln för att kunna få loss tanken, det är väl iofs inte hela världen (den sitter med 6 muttrar från bagageutrymmet + ett band på undersidan av tanken + bromsslangarna). Själva tanken är ganska så "instoppad" i utrymmet som den ligger i så man kan få lov att vara lite brutal för att få lös den.
Janne L
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Janne L »

Jag antar nu men tanken lär vara tillverkad av en s.k. fet plast, dessa är extremt svåra att limma. Det man istället behöver göra är att med värme svetsa ihop hålet. Ganska knepig operation, antagligen omöjlig med tanken monterad på bilen där du har risk för kvarvarande bränsle.

Varning: En full bränsletank är betydligt mindre farlig än en "tom"
Peugeot 306 GTI -97 Lättviktsprojekt för bankörning
Peugeot 206 1,6 Sport -05 -Pendlarbil
Volkswagen Passat variant 1,8T -97 -Bruksbil #2

Hemsida med träffbilder: LÄNK
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Jag har lagat flera med kemisk metall, det funkar mycket bra. Man får dock se till att det inte rinner ur hålet när man ska laga. Samma regler som för övrig limning gäller. Rengöra, jag brukar använda aceton. Sen slipa med lagom grovt papper och sen rengöra igen. Är hålet litet och ganska runt kan man gänga i en karosseriskruv med. Är hålet större kan man klippa till en bit aluplåt att förstärka med. Jag brukar använda fabrikat plastic padding, en variant som är i 2 små lika stora tuber, det är en form av epoxi/kemisk metall. Har även lagat motorblock, oljesumpar osv med detta :)
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Stighult

Post by Stighult »

Tackar för tipsen, testar kemisk metall. Byter tanken senare. :D
Stighult

Post by Stighult »

Tack för tipset, hitta en tub med "tanktätning" från PP. Höll tätt 12 timmar på Mantorp igår. :D
Post Reply