problem få i växlar 206 sport

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Kristian

problem få i växlar 206 sport

Post by Kristian »

Halloj!

En arbetskollega har fått lite problem med sin bil. Hon säger från början att växlarna var svåra att få i. Min första tanke var att det kunde vara dålig olja i växellådan. Jag var och kikade på den och märker att det inte överhuvudtaget går att få i några växlar. 2an går att få i om man våldför sig mot den, och om man försöker lägga in backen så skrapar det bara. När man börjar rulla iväg på tvåan känns det som om kopplingen inte tar alls när man trycker ner pedalen.

Är det kopplingen som är slut? Kan det vara något annat?
Det jag tycker är märkligt är att växlarna inte går att få i alls. Vad jag vet så brukar man kunna få i växlar utan att använda kopplingen, men här är det omöjligt.

Förslag?
Volkswagen Passat Variant TDI170 DSG 4Motion 2011
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

Kopplingen, nästan precis sådär betedde sig min bil och efter kopplingsbyte gick det bra igen.

Går växlarna att få i utan att bilen är igång? Kan du få i växlar vid rätt varvtal om du är ute och kör? Stämmer det in så är det med stor säkerhet kopplingen som har sagt upp sig.
Kristian

Post by Kristian »

Ja det verkar ju defenetivt vara kopplingen det handlar om. Symptomen stämmer väldigt bra överens med det du skriver. Surt för henne, hon köpte den bara för några veckor sedan....
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

Kristian wrote:Ja det verkar ju defenetivt vara kopplingen det handlar om. Symptomen stämmer väldigt bra överens med det du skriver. Surt för henne, hon köpte den bara för några veckor sedan....

Precis som för mig, ägaren hävdade att det bara var att byta kopplingsvajer vilket jag gjorde och problemet kvarstod. Så tre veckor hade jag bilen innan jag fick byta koppling :P
arbetaren

Post by arbetaren »

Med motorn avstängd så ska växlarna gå att få i utan att koppla.
206 GTI
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

arbetaren wrote:Med motorn avstängd så ska växlarna gå att få i utan att koppla.

Det jag skriver ju! :wink:
Kristian

Post by Kristian »

Bilen har haft tre ägare, samtliga kvinnor.... Klart att det var kopplingen :roll:
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

Kristian wrote:Bilen har haft tre ägare, samtliga kvinnor.... Klart att det var kopplingen :roll:

:lol:
Post Reply