Byta bromsvätska med pump

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
siverby

Byta bromsvätska med pump

Post by siverby »

Fick en idé när jag läste spolartank-tråden. Kan man inte ta en sugande pump, typ den här och suga ut bromsvätskan? Vore smidigt om det funka, pumpen var ju inte dyr heller.
205 gti -91 SÅLD http://www.cooperationcars.dk/bil.php?Bil=185
306 gti -97 SÅLD
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Vetefasen med elpump men det finns "riktiga" "sugluftare" som hävdas vara effektiva dock brukar dom vara dyra..

Personligen gillar jag alternativet att trycksätta kärlet ist för då slipper man slangar och jox på oket så man kan vrida o knacka någorlunda ostört (bromsslangen förstör lite)
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Loffas

Post by Loffas »

går säkert. men varför inte trycksätta bromsburken o tömma??
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Re: Byta bromsvätska med pump

Post by Pär H »

siverby wrote:Fick en idé när jag läste spolartank-tråden. Kan man inte ta en sugande pump, typ den här och suga ut bromsvätskan? Vore smidigt om det funka, pumpen var ju inte dyr heller.
Om man ska byta bromsvätska är det smidigt att suga ur burken först, typ spruta finns på Micro el. Biltema för småpengar. Lite bättre koll på att man inte trycker i luft i systemet än om man trycksätter.
EN 14497
siverby

Post by siverby »

Verka säkrare att suga än att trycka, billigare också. Tror jag ska testa framåt våren, en pump har man väll alltid nytta av om det inte funkar, borde funka att suga ur behållaren om åtminstonne.
205 gti -91 SÅLD http://www.cooperationcars.dk/bil.php?Bil=185
306 gti -97 SÅLD
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

siverby wrote:Verka säkrare att suga än att trycka, billigare också. Tror jag ska testa framåt våren, en pump har man väll alltid nytta av om det inte funkar, borde funka att suga ur behållaren om åtminstonne.
Ja, att koppla en sån där manuell sugmoj på nipplarna funkar inte bra. Har provat. En tryckluftsdriven jag testade funkade dock utmärkt.
EN 14497
Post Reply