Hej alla,
Det går inte att öppna bakluckan alls förutom med nödöppningen (kryp in där bak och mosa in skruvmejsel i det lilla hålet). Glasluckan är inte öppen.
Jag har antagligen oxid i låset och har försökt att plocka ut det. Men jag vågar inte! =) Inredningen är i vägen och jag vågar inte bända bort den hur som helst. Plastplopparna vill inte lossa när jag bänder. Finns det något smart sätt att göra detta så det inte ser ut som kom och hjälp efteråt?
Tacksam för svar.
Byta låset i bakluckan 407 SW -05 (riva inredning)
Re: Byta låset i bakluckan 407 SW -05 (riva inredning)
McAngus wrote:Hej alla,
Det går inte att öppna bakluckan alls förutom med nödöppningen (kryp in där bak och mosa in skruvmejsel i det lilla hålet). Glasluckan är inte öppen.
Jag har antagligen oxid i låset och har försökt att plocka ut det. Men jag vågar inte! =) Inredningen är i vägen och jag vågar inte bända bort den hur som helst. Plastplopparna vill inte lossa när jag bänder. Finns det något smart sätt att göra detta så det inte ser ut som kom och hjälp efter
Tacksam för svar.
Du är på rätt väg.
De där plastpluggarna går oftast isönder så det är bara att ta i rejält och sen skaffa nya
406 turbo
106 XT
106 XT
HDI-Fap wrote:På de bilarna brukar de vara en microbrytare som krånglar. Microbrytaren signalerar att glasluckan är uppen och då kan du inte öppna stora luckan.
Den ska gå att göra rent så de fungerar flera år igen.
Men hur vet jag inte tyvärr
Sitter brytaren bakom plastkåpan i själva glasluckan eller i dörren bakom isoleringen där glasluckan låser fast?
- 406_Jonathan
Om brytaren är vad jag tror den är så sitter den på utsidan av rutan, under plastkåpan.McAngus wrote:HDI-Fap wrote:På de bilarna brukar de vara en microbrytare som krånglar. Microbrytaren signalerar att glasluckan är uppen och då kan du inte öppna stora luckan.
Sitter brytaren bakom plastkåpan i själva glasluckan eller i dörren bakom isoleringen där glasluckan låser fast?
406_Jonathan wrote:Om brytaren är vad jag tror den är så sitter den på utsidan av rutan, under plastkåpan.McAngus wrote:HDI-Fap wrote:På de bilarna brukar de vara en microbrytare som krånglar. Microbrytaren signalerar att glasluckan är uppen och då kan du inte öppna stora luckan.
När ni pratar om microbrytaren, menar ni då knappen som man öppnar låset med? För den sitter precis där du beskriver, utsidan av rutan under plastkåpan. Eller menar ni något bakom det mikroskåpiska hålet bredvid knappen?
- 406_Jonathan
McAngus wrote:406_Jonathan wrote:Om brytaren är vad jag tror den är så sitter den på utsidan av rutan, under plastkåpan.McAngus wrote:HDI-Fap wrote:På de bilarna brukar de vara en microbrytare som krånglar. Microbrytaren signalerar att glasluckan är uppen och då kan du inte öppna stora luckan.
När ni pratar om microbrytaren, menar ni då knappen som man öppnar låset med? För den sitter precis där du beskriver, utsidan av rutan under plastkåpan. Eller menar ni något bakom det mikroskåpiska hålet bredvid knappen?
Hittade följande (i min gamla tråd):
"Microbrytaren hittar du bakom handtaget av glasluckan. Precis där torkarbladet sitter. Dra ut den yttersta delen rakt ut. Brytaren syns direkt. Och den går att öppna och rengöra. Brukar vara full av smuts.
Jag har kopplat bort min. Öppnar luckan med fjärren. " skrivet av AdamL
Nu har jag fått tummen ur och fixat! Tog 10 minuter.
Det var bakluckans lås som gått sönder och det hade ingenting med glasluckan att göra. Beställde en bättre begagnad låskista, ungefär en sådan här: http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=20406673.
Inga problem att byta. Fick slita sönder plastplopparna som håller isoleringen och skära upp plastfilmen/fuktspärren. Skruvade även bort remmen man kan stänga luckan med. Bände lite lätt i isoleringen. Bytte låskistan och provade att den nya fungerade när jag låste (upp). Satte tillbaka allting i omvänd ordning och lappade fuktspärren med silvertejp. Ploppar får jag skaffa nya hos Peugeot-verkstan.
Det var bakluckans lås som gått sönder och det hade ingenting med glasluckan att göra. Beställde en bättre begagnad låskista, ungefär en sådan här: http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=20406673.
Inga problem att byta. Fick slita sönder plastplopparna som håller isoleringen och skära upp plastfilmen/fuktspärren. Skruvade även bort remmen man kan stänga luckan med. Bände lite lätt i isoleringen. Bytte låskistan och provade att den nya fungerade när jag låste (upp). Satte tillbaka allting i omvänd ordning och lappade fuktspärren med silvertejp. Ploppar får jag skaffa nya hos Peugeot-verkstan.