Exploderad bromskiva 206 GTi

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
doggy_

Exploderade

Post by doggy_ »

Jag har en fråga grabbar.
Jag blev medlem här nu enbart för att kunna dela med mig angående detta.

Igår när jag åkte hem från jobbet i min pegga 206 GTI 01:a
Bilen har stått parkerad i 8 timmar på jobbet och inget konstigt hänt.
Satte mig i bilen och körde. Kände inga vibrationer eller att den gick trögt eller något.

Efter drygt 15 minuter så hör jag en riktigt högljud smäll.
Jag kollar i backspegeln och ser saker flyga från bilen.
När jag bromsar så tar bromsen först när jag trycker den i mattan.

Jag går ur bilen och ser att bromsskivan har exploderat!
Halva bromsskivan sitter kvar. Det ligger en stor skärva av bromsskivan inne i fälgen. Som bland annat slagit sönder halva fälgen typ med.

Nu är min fråga. Hur fasen händer detta när jag ligger och kör i 80 på en raksträcka?

Hade detta hänt i en kurva hade jag legat på sjukhus nu.
Hade det åkt en bil bakom mig så hade den varit totalförstörd(iaf fylld med bitar från en bromsskiva.)

Hjälp mig! Fick ringa bärgare och boxera bilen till närmsta verkstad.

//edit, ska tillägas att bilen var inne på årliga servicen på auktoriserad peugeot verkstad (Holmgrens) i Juli i sommar. Då fick jag rekommendation att byta bromsbelägg bak vilket jag också gjort. Inget om bromsskivorna.
hedis
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by hedis »

Jag förmodar att det är bak vi snackar om. Men det kan hända när skivan är tunnare än minimumtjockleken. Kan också vara ett fabrikationsfel som visat sig precis då pga förslitningar, skivan orkade väl inte hålla ihop längre. Men jag tror på det första.

Du ska i alla fall vara glad att det hände när det hände och inte när man busar eller liknande! :)
Peugeot 306 GTi -97     Bruksbil, på riktigt
Peugeot 306 GTi -97       Busbil
Peugeot 306 GTi -00          Inga planer?!

Är stolt ägare till den lägsta bilen i klubben
doggy_

Post by doggy_ »

Ja absolut jag menar bak.

Men asså ska detta kunna hända?
Borde inte en sån här sak påtalats för mig vid servicetillfället samt då jag bytte bromsbeläggen bak så sent som för 2 veckor sen.??

När det händer och det flyger delar. Hur mycket tror ni gått sönder?
Klarar jag mig med en totalreparation av bromsarna (skivor, ok, belägg)
eller kommer det tillkomma extra saker?

Jag är kass på bromsar och blev så förbannad så ville knappt kolla på skiten.

läckte ju iaf vätska och kolven ramlade ur när boxeraren drog upp bilen på flaket...
hedis
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by hedis »

Vet ju inget för säkert, men det hade varit lättast att mäta tjockleken. Vill inte dra hundra slutsatser där 99 av dem är fel, eller 100 ^^,

Sitter och funderar på om något kan ha kommit in i hjulet som gjort att det kan ha hänt.

Sen skulle nog ev fälgen behöva en renovering också, beroende på hur det ser ut.

Och ja, det borde påpekats om tjockleken på skivorna om de var för tunna, men samtidigt är det människor som gjort det. Man kan göra fel eller inte observera allt. Dock är det en jättetabbe tycker jag om man missat det.
Peugeot 306 GTi -97     Bruksbil, på riktigt
Peugeot 306 GTi -97       Busbil
Peugeot 306 GTi -00          Inga planer?!

Är stolt ägare till den lägsta bilen i klubben
doggy_

Post by doggy_ »

Holmgrens är ju som sagt en auktoriserad Peugeot verkstad.
Jag vet att de kommer kosta skjortan detta.
fasen bara bärgningen är ju 1500 och man kan ju inte påstå att bromsskivor ens kommer i närheten av försäkringen.

Men en service som är gjord där dom kryssat OK på bromsskivorna för mindre än 4 månader sedan.
Borde dom inte ta sitt ansvar för en sådan sak då?

Vad fasen är meningen med att serva bilen annars???
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Jag har varit med om exakt samma sak, har till och med dokumenterat det här på peugeotklubben någonstans, minns inte vart.

Skivan splittrades i tre delar, detta beror på att skivan gått varm en gång i tiden (förmodligen kört med anliggande handbroms lr liknande) där sprickor genomgående skapats. När Sprickan blivit tillräckligt stor så har den börjat separera sidleds så när du bromsar så pressas skivan omlott och fastnar instant mot oket och slår sönder både sig själv (skiva) och ok/infästning.

Min skiva var i begagnat nyskick och såg bra ut, ska se om jag hittar någon gammal bild.
Jag tror inte din bromsservice har med detta att göra, däremot kunde ju mekanikern sett om du haft sprickor i skivan kan man ju tycka.

Därav noll bromsverkan efter denna smäll. Och det smäller till rejält.

Detta kan hända alla bilar, inget specifikt peugeot.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
doggy_

Post by doggy_ »

Jaaacob wrote:Jag har varit med om exakt samma sak, har till och med dokumenterat det här på peugeotklubben någonstans, minns inte vart.

Skivan splittrades i tre delar, detta beror på att skivan gått varm en gång i tiden (förmodligen kört med anliggande handbroms lr liknande) där sprickor genomgående skapats. När Sprickan blivit tillräckligt stor så har den börjat separera sidleds så när du bromsar så pressas skivan omlott och fastnar instant mot oket och slår sönder både sig själv (skiva) och ok/infästning.

Min skiva var i begagnat nyskick och såg bra ut, ska se om jag hittar någon gammal bild.
Jag tror inte din bromsservice har med detta att göra, däremot kunde ju mekanikern sett om du haft sprickor i skivan kan man ju tycka.

Därav noll bromsverkan efter denna smäll. Och det smäller till rejält.

Okej intressant!
Nu var de ju så att jag låg på en raksträcka i 80 km/h utan att bromsa..
Vad tror du om det?
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

doggy_ wrote:
Okej intressant!
Vad tror du om det?

Jag höll väl 60-70 accelererade upp och körde över ett brunnslock i samband med att det guppade till så slogs det sönder. Behövs nog inte mycket till ojämnhet för att det ska haka.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
doggy_

Post by doggy_ »

Jaaacob wrote:
doggy_ wrote:
Okej intressant!
Vad tror du om det?

Jag höll väl 60-70 accelererade upp och körde över ett brunnslock i samband med att det guppade till så slogs det sönder. Behövs nog inte mycket till ojämnhet för att det ska haka.

Okej.
Ja asså jag som vanlig bilist utan erfarenhet av sånt här tycker ju iaf att det låter helt galet.

Vad skulle ni säga om det hände er? Och med vetskapen om att skivorna fått OK på servicen.
De är ju fasen som att serva bilen med rena papper och sen få 2:a på besiktningen. Fast nu hade de ju kunnat vålla personskador på både mig samt andra i trafiken
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

doggy_ wrote:Och med vetskapen om att skivorna fått OK på servicen.
De är ju fasen som att serva bilen med rena papper och sen få 2:a på besiktningen. Fast nu hade de ju kunnat vålla personskador på både mig samt andra i trafiken

Jag hade nog testat att pressa Holmgrens lite och känna av motståndet lite försiktigt först. Har du tur vill dom ha nöjda kunder och står för det.

Du hade förresten originalskivor? Inga hålborrade sportskivor eller så?
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
R.O.B.

Post by R.O.B. »

holmgrens är väl värnamo väl? inte mycket till övers för dem. de fixa en krockskada på 306an. efter tre år börja det bubbla. de tog det, juste nog, som ett dåligt jobb. tre månader sen bubblade det igen. sålde bilen i den vevan. litar inte på dem.

edit: eller heter de arvidssons? och holmgrens säljer saab?
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
S.Hedström
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by S.Hedström »

Väntar med spänning på Darts teorier om TNT eller liknande :happy1:
Peugeot 106
Peugeot 206
Mean Machine

Post by Mean Machine »

Hade jag sett på det här objektivt hade jag nog sagt att det hinner hända en hel del med en bromsskiva på fyra månader. Fast vänta nu, var såg jag den siffran? Nu ser jag två veckor, då är det lite annorlunda.

Höll på att göra en Igelhammar.
Skiter i vilken telefon du skriver ifrån.
205 GTI 1.9 -88 (Åtta nyanser av rött)
309 GTI16 -93 (Åtta hål i lacken)
306 Rallye -99 (Inga fel påträffade... Än.)
Lappen
Crew
Crew

Post by Lappen »

HellMek wrote:
doggy_ wrote:Och med vetskapen om att skivorna fått OK på servicen.

Jag hade nog testat att pressa Holmgrens lite och känna av motståndet lite försiktigt först. Har du tur vill dom ha nöjda kunder och står för det.

Du hade förresten originalskivor? Inga hålborrade sportskivor eller så?

Håller med Hellmek. Poängterar också det som han skrev att inte gå på som en bulldozer. Var lugn och saklig. Att komma in och gapa och skrika ger helt fel utgångsläge. Däremot kan du ju vara "skarp" i tonen och poängtera hur trafikfarligt det varit med slarvet.
Du har trots allt betalt för kontroll av bromsskiva. OM du nu betalt för det, kolla vad som ingått i servicen så det inte hänger upp sig på teknikaliteter.
Dock anser ju iofs jag att om man byter klossar så ska man ju kolla skivan med.
Allra minst så skall de ju stå för merparten av kostnaden anser jag.
(//Lappen
Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu
V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
Dart

Post by Dart »

Men tjena. Du har kört fyra månader sen service.
Saker och ting går sönder på bilar. Det enda sättet att vara säker på att inget går sönder på din bil är inte att serva den, det är att sälja den.

Hahaha, det här tycker jag är så jefla festligt! Så fort någon kommer in och
skriver i forumet om problem med sin pug blir alla som igelkottar!

Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES

Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
kimrl

Post by kimrl »

har hatt samme problem med at klossene satt på skiva så det ble en rar risting bak og skivene ble skit varme.
hos meg var det en kombinasjon feil på håndbremsmekanismen i calipperen og at lasteventilen hadde satt seg i feil posisjon så bremsene tok mere bak. fikset dette selv uten problemer. mine skiver eksploderete ikke....
Post Reply