406 automatlådeproblem

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Kung_Bore

406 automatlådeproblem

Post by Kung_Bore »

Har en 406:a -00 med automatlåda. Den har gått snart 18500 mil. Ibland går växellådan in i nödläge och blinkar. Har hänt någon enstaka gång förut men blivit mer och mer vanligt. Det är när motorn är kall och det verkar också bli värre ju kallare det är ute. När motorn är varm växlar den som den ska. Är lådan på väg att ge upp?
Vad kan det bero på och vad skulle det kosta att fixa? Kan det bli bättre om man byter växellådsolja?
Har läst någonstans att man inte byter olja i dom lådorna men har också hört av en verkstad att den ska bytas var 3000:e mil, vilket stämmer? Vet inte när/om den är bytt på min bil.

Tacksam för svar!
Peugeot 406 ST 2.0 AUT -00
33an

Post by 33an »

Brukar finnas ett filter i automater som ska bytas med visst intervall.
205 GTI och ett gäng italienskor.
Let´s travel in restrained elegance.
Q Ball Racing

Post by Q Ball Racing »

finns inget filter och ingen bytes intervall på dom lådorna.

det vanligaste jag varit med om är att det finns metall spånor i oljan som stör flödet.
be en verkstad byta olja åt dig och sen kör ett tag och sen byt igen så du typ har spolat lådan. brukar kunna hjälpa.
A good friend will come and bail you out from jail... but, a true rider will be sitting next to you saying, damn.... that was fun.
Kung_Bore

Post by Kung_Bore »

Tack för svaren!

Har kollat lite på andra forum och jag verkar inte ensam om detta problem: http://www.howtomendit.com/answers.php?id=151278

Någon sa att det löser sig av en "software update" och "adaptive learning reset" Låter det rimligt?
Någon annan sa att man måste byta två solenoider?
Känns som att det inte behöver vara oljan utan nåt elektrisk?

Ska försöka hitta någon bra verkstad i närheten av där jag bor. Några tips på bra verkstäder i Värmland?
Peugeot 406 ST 2.0 AUT -00
Post Reply