Duns, kopplingspedalen i golvet på dotterns 205 GR.

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Znabb

Duns, kopplingspedalen i golvet på dotterns 205 GR.

Post by Znabb »

Mitt i Malmö centrum gick igår kopplingpedalen rätt i golvet på vår 205 GR och stannade där. Körde ändå in till Lund centrum och tillbaka utan koppling och det blev en annorlunda och mycket spännande resa.
Rulla fram till trafikljusen i friläge, stanna motorn, i med ettan och köra igång på startmotorn sedan växelbyten med känsla. :-)

Tog för givet att det var kopplingswiren som gått av så jag beställde en ny på Mekonomen för 265:-. Sökte här på forumet och fann en mycket bra beskrivning på hur man byter wiren. Man tackar!

Plockade bort underdelen av instrumentbrädan vid pedalerna. Det tog en stund innan jag hittade den dolda skruven under ventilationsgallret.

Det är tydligen enklast att montera bort hela pedalen när wiren skall bytas.
Image

Det visade sig att wiren var hel och att det var infästningen som var trasig. Skall ringa Peugeot imorgon och höra om den fortfarande finns att köpa lös.
Image
FR Autosport
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by FR Autosport »

Tyvärr är det NFP (no further production) på kopplingspedalen, så det kan blir väldigt svårt att hitta en ny. Det bästa tipset är att besöka en bilskrot och köpa alt. demontera bort. finns två olika varianter på dem. Modeller tillverkade före och efter 1990.

Det är annars samma på samtl. modeller så du kan ta från vilken modell som helst med undantag på årsmodellen som jag nämde ovan!

Lycka till!
Image
Motorsport and Performance for Peugeot & Citroen
www.fr-autosport.se
[email protected]
+46 70 386 54 34
Oreca - Skynam - CSC - PAM Sport - AC Sport
Znabb

Post by Znabb »

Tack för tipset.
Jag hade precis ett längre telefonsamtal med Peugeot Malmö och den trasiga bygeln syntes ej på kopplingspedalen i deras parts list. Däremot syntes en bygel i änden av kopplingswiren (kallas tydligen för kopplingskabel) vilket gav mig tanken att denna bygel kanske följer med wiren.
Jag har en ny wire på ingång från Mekonomen imorgon och håller nu tummarna så att dom vitnar att bygeln levereras med wiren.
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

Znabb wrote:Tack för tipset.
Jag hade precis ett längre telefonsamtal med Peugeot Malmö och den trasiga bygeln syntes ej på kopplingspedalen i deras parts list. Däremot syntes en bygel i änden av kopplingswiren (kallas tydligen för kopplingskabel) vilket gav mig tanken att denna bygel kanske följer med wiren.
Jag har en ny wire på ingång från Mekonomen imorgon och håller nu tummarna så att dom vitnar att bygeln levereras med wiren.

det var ett tag sedan jag bytte vajer, men jag har starkt för mig att den trasiga bygeln sitter på vajern. man byter således vajer genom att ta bort klipset och dra ut den pinnen. så det ska nog ordna sig med en ny vajer ska du se :)
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
Znabb

Post by Znabb »

Wiren från Mekonomen var av fel typ. Såg likadan ut förutom vid fästet till kopplingspedalen. Det var inte en metallbygel i änden som på den trasiga utan någon form av plast så den är förmodligen av den nyare typen för bilar från 1990 och uppåt.
Ok, åker över till Peugeot där jag snabbt inser att det finns en hel del wirar att välja mellan. De flesta biltillverkare går efter chassi- och motornummer vad gäller reservdelar men inte Peugeot.
Där skrev man på 80-talet in en fyrsiffrig kod någonstans i motorutrymmet och det är den som anger viken wire som passar. Hem igen och kolla under huven och mycket riktigt så finns det där en fyrsiffrig kod. Ringa tilbaka till Peugeot, vänta i 45 minuter för att sedan få reda på att wiren finns i Sverige och kostar istället för 265:- hos Mekonomen över 700:-. :shock:
R.O.B.

Post by R.O.B. »

http://www.returbilen.se/category.html? ... =937&anl=1

vet inte om din bil o junior delar delar (ser konstigt skrivet ut?!) men returbilen är ju aldrig fel... även om den i malmö är sunkigare än i helsingborg.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
Znabb

Post by Znabb »

Jag böjde mig för Peugeot och beställde wiren där. Den skulle komma om en dag eller så.

OT, Bjäre Moppers rules. :D
R.O.B.

Post by R.O.B. »

Znabb wrote:Jag böjde mig för Peugeot och beställde wiren där. Den skulle komma om en dag eller så.

det hemska att jag hittills bara vart med pga lägre försäkring... till kristi himmelfärds ska jag baske mig fått hop moppen o grabben ska med i barnstol bak å få lukta en massa tvåtaktsolja
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
Znabb

Post by Znabb »

R.O.B. wrote:
Znabb wrote:Jag böjde mig för Peugeot och beställde wiren där. Den skulle komma om en dag eller så.

det hemska att jag hittills bara vart med pga lägre försäkring... till kristi himmelfärds ska jag baske mig fått hop moppen o grabben ska med i barnstol bak å få lukta en massa tvåtaktsolja

Läste ett reportage om klubben och tycker det är riktigt kult med ett knuttegäng på veteranmoppar som terroriserar Bjärehalvön. :D
R.O.B.

Post by R.O.B. »

jag med mina 36år räknas som ungdom... men visst är det fräckt
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
Znabb

Post by Znabb »

Peugeot fick hem wiren i torsdags så glad i hågen begav jag mig dit för att hämta upp den men tyvärr var även den fel wire. Trots att jag har bilens alla uppgifter så kan inte Peugeot säga vilken wire som passar men man får fram ett troligt artikelnummer.
Jag följde då R.O.B.s råd och begav mig till Returbilen. Ingen av de 3 205:or som fanns inne hade likadan wire som min men på en av dom såg jag att bygeln var densamma. Av med bygeln och priset blev 0:- eftersom man ansåg den för liten för att ta betalt för. Man bockar och tackar. Hem och montera bygeln och efter provkörningar i helgen känns kopplingen kanon, t.o.m. bättre än förut eftersom jag nu justerat den korrekt.

Resultat till priset av 0:- vilket inte är så vanligt nu för tiden. :D
Veiko
Crew
Crew

Post by Veiko »

f*n så bra.
--------------------------------------------
307 SW 2,0 -03

"Man ska inte knarka om man redan är dum i huvet!"
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Gött mos. Så skulle det vara lite oftare. :wink:
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
R.O.B.

Post by R.O.B. »

nära till returbilen. nära till autofrance. nära till kontinenten. bara fördelar att bo här.

edit: nä... när det blåser så mycket att regnet faller horisontellt å pressas förbi listerna i fönstren så det ser ut som kokande vatten saknar man skogarna i småland.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
Znabb

Post by Znabb »

Duns i golvet ... igen. Usch vad tröttsamt!

Denna gång gick kopplingswiren av i den andra änden (vid växellådan). Har nu bestämt mig för att byta kopplingspedal (skall åka till Returbilen imorgon) till den nyare varianten med plast/nylon-fäste istället stålbygel vid pedalen då den wiren är svår att få tag på. Den nyare modellen är beställd på Mekonomen och kostar 265:-.
Znabb

Post by Znabb »

I förrgår var jag på Returbilen och hittade den nyare typen av kopplingspedal i en Junior. Tillsammans med en ny wire från Mekonomen så är nu kopplingen fixad och den känns mycket lättare.

Den nedre är den nyare typen.
Image
Post Reply