Peugeot 206 Startar inte

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
jappish84

Peugeot 206 Startar inte

Post by jappish84 »

Hallå!

Har en 206a -00 som fungerat bra fram till idag då den vägrar starta.

Har kollat en massa på forumet och hittat ett par trådar med liknande problem. Antingen Immobilizern och tillhörande skit eller något "flerfunktionsrelä"

Så här var det.

Jag gick ner till bilen och när jag skulle starta den så tänkte jag verkligen på att jag hörde bränslepumpen, så jag vet att den gick igång. Men sen vägrade bilen starta. Jag drog då ur batteriet i 15 minuter för att se om det hjälpte men den betedde sig likadant.

Då gick jag och hämtade reservnyckeln för att prova med den men det var samma skit.

Jag vågar nästan svära på att jag hörde bränslepumpen gå igång första gången.

Men en annan sak jag TYCKTE att jag såg var att motorlampan blinkade under startförsöken.

När jag efter ett tag gick ner till bilen för att testa igen så har den inte blinkat utan lyst med fast sken.

Jag kopplade loss batteriet igen i nån timme medan jag läste på forumet och gick ner igen för att testa, men nu låter inte pumpen alls, inte ens på första försöket efter att batteriet varit bortkopplat i 1 timme eller så.

Ska jag utgå från att bränslepumpen är död eller slutar den att pumpa bränsle (oändligt länge känns det som) om motorn inte går igång?

Tacksam för snabbt svar.
J_Römer

Post by J_Römer »

Har du fjärrlarm?
jappish84

Post by jappish84 »

Nej, bara fjärrlås,

brorsan kom felkodsläsare nu, så jag återkommer när vi testat lite
jappish84

Post by jappish84 »

Nu har vi testat få ut lite felkoder. Den ansluter till ECUn och visar allt ok

men bränslepumpen låter fortfarande inte. Har kollar alla relevanta säkringar och knackat lite på reläna. Ingen skillnad.

Ska söka lite hur man enkelt (hoppas) plockar bort bränslepumpen för att se om den är ok eller ej.
hedis
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by hedis »

På 205 så går pumpen först när du kör på startmotorn. Den går inte när man slår på tändningen. Kanske är samma trams på 206?
Peugeot 306 GTi -97     Bruksbil, på riktigt
Peugeot 306 GTi -97       Busbil
Peugeot 306 GTi -00          Inga planer?!

Är stolt ägare till den lägsta bilen i klubben
jappish84

Post by jappish84 »

Nej nej, den går på när man slår på tändningen. Jag vet att jag hört den många gånger. Jag brukar faktiskt låta den tystna innan jag startar bilen i vanliga fall.
ala
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by ala »

Ta bort sätet höger bak och ta bort locket så du ser tankarmaturen.
Montera en 12v (tex H7) lampa mellan den grova plusskabeln och den grön/gula jordkabeln.
Om lampan lyser (när du kör på starten)och pumpen inte låter så ligger felet i pumpen.
406 turbo
106 XT
jappish84

Post by jappish84 »

Tusen tack, det ska jag definitivt testa, på detta vis ser jag väl även om relät e kasst? (om lampan exempelvis inte tänds)
jappish84

Post by jappish84 »

Nu är jag inte vid bilen, men kan någon bekräfta att det är reläet som sitter högst upp till vänster (säkringsboxen i motorrummet) som ev behöver bytas? Att det är detta relä som drar igång pumpen?
jappish84

Post by jappish84 »

Image

Tittar jag rätt? Ser likadant ut under det lilla sätet, inga sladdar vad jag kan se

Sen så är det detta relä jag misstänker, eller är det fel?

Image
jappish84

Post by jappish84 »

Eller är det under denna plåten jag ska titta? Den verkar dock vara rätt jobbig att ta bort / återställa

Image
jappish84

Post by jappish84 »

Nu känns det som att jag spammar =)

Men detta är relät som sitter på den nu:

Image

Och detta är på biltema, kan det passa? Jag förstår mig faktiskt inte på kopplingen i dem:

Image

eller ev. artikelnummer 40-ED006 på mekonomen?
jappish84

Post by jappish84 »

Ok, så nu har jag förstått att jag måste ta bort denna plåt:

Image

Det såg jag här: http://my206xr.blogspot.com/2010/02/fuel-pump-replacement.html

Min fråga då är om det finns ett civiliserat sätt att ta bort plåten.

Har redan använt lite våld, är det våld som gäller?

Image
ala
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by ala »

Lugn och fin nu! :D

Borra ur poppnitarna i plåten så du kommer åt tankarmaturen.
Gör sedan strömmatningstestet med en lampa.
EFTER det så vet du om ström dit finns eller inte och kan gå vidare i felsökningen.
406 turbo
106 XT
jappish84

Post by jappish84 »

Hehe, jodå, rätt så lugn är jag...

Nu har jag plockat bort plåten och plasten och hittade detta:

Image

Image

Jag drog bort kontakten och mätte på röd och grön/gul och får ut 8V när jag vrider om tändningen. Den ligger sedan på konstanta 8V även när jag kör igång startmotorn och även när jag sedan stänger av och drar ut nyckeln :-s

Men det kanske har att göra med att de andra sladdarna inte är kopplade och det finns inget som säger till att den ska bryta?

När jag kopplar tillbaka kontakten till pumpen och testar låter ingenting (men det är ju bara 8V så det behöver kanske inte vara pumpen?)

Mäter jag igen (efter att ha kopplat tillbaka till pumpen och dragit ut den igen) så är den på 0V tills jag vrider om nyckeln.

Funderar på att dra 12V direkt från batteriet bara för att utesluta pumpen?
jappish84

Post by jappish84 »

Nu har jag varit nere och kopplat 12v direkt till pumpen, men den låter absolut ingenting. Så det verkar som att jag får beställa en ny pump.

Men jag undrar fortfarande varför det bara kommer 8v från bilen? Nån som har en aning?
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

jappish84 wrote:Nu har jag varit nere och kopplat 12v direkt till pumpen, men den låter absolut ingenting. Så det verkar som att jag får beställa en ny pump.

Men jag undrar fortfarande varför det bara kommer 8v från bilen? Nån som har en aning?

Kolla din mätare direkt mot batteriet, låter ju rätt skumt.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
jappish84

Post by jappish84 »

Ja, nej,

jag har kollat direkt mot batteriet och mot kablarna som jag drog från batteriet för att testa starta pumpen och där har jag ~12.2v

Nu har jag även mätt motståndet i pumpen mellan plus och jord och motståndet är oändligt. Bekräftar det att pumpen är körd?

Jag har mätt mellan röd och grön på bilden. Det är även på dessa kontakter jag matat 12v från batteriet.

Image

Men alltså, det kanske bara ska vara 8v till pumpen? Det kanske räcker. Ingen med en frisk 206 XS som kan mäta. Eller någon som har elschema?
ala
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by ala »

Du mäter mellan fel kablar!
De är de två i mitten på kontakten som är lite grövre än de andra som går till själva pumpen.
De klenare går till tankmätaren.
Den grova grön/gula är mycket riktigt jord men det är den vita kabeln bredvid som du ska ha 12v på när du kör på starten.
Det bästa sättet att mäta dem är som jag skrev innan med en ordentlig glödlampa tex en h7 med ett par kabelstumpar på som du kopplar på den vita kabeln och grön/gula kabeln med kontakten bortkopplad från pumpen.
Orkar lampan lysa så har du ström fram utan spänningsfall.
406 turbo
106 XT
jappish84

Post by jappish84 »

Va ju f*n vilken amatör jag e =)

Men nu var jag nere och testade igen.

Först mätte jag där man skulle, och får ~10.10V bara när jag drar runt startmotorn. (Men reläet ska väl starta den även på tändningen men där får jag bara 0V)

Sen testade jag +12V direkt till pumpen och jag hörde att den gick igång (så det var ju typ skönt)

Sen kom jag på att jag antagligen bränt tankmätaren iom. att jag matade 12v till den innan, (mätte upp till 8v bara tidigare) så jag kopplade tillbaka kontakten och mycket riktigt var mätaren på noll....crap, men jaja, skit samma tänkte jag.

Var på väg upp i lägenheten igen och kom på att jag inte testat starta den nu så jag gick tillbaka och då helt plötsligt funkade tankmätaren (så det var ju också typ skönt)

Bilen lät också något annorlunda nu, kändes som den hostade till då och då när jag försökte starta, men det kan ju bero på att lite soppa kommit fram iom. att jag körde igång pumpen nån sekund.

Vad är nästa steg?

Jag funderar på att gå ner och byta plats på reläna för att se om det gör någon skillnad, alla relän är ju av samma typ.

Och tack för hjälpen ala, var nästan på väg att beställa ny pump. Jag har ingen lampa hemma tyvärr, därför jag tog multimetern.
Post Reply