Kraftigt vattenläckage
Kraftigt vattenläckage
Jag vet, Peugeotforum.. men med tanke på kunskaperna här så vänder jag mig hit ändå.
Min golf -09 läcker in helt sjukt mycket vatten. Golvet på passagerarsidan både fram och bak är helt fyllt av vatten och det ligger säkert uppemot 20-30 liter under golvmattan. Jag har sugit ut massvis med vatten med grovdammsugare och använt mängder av papper, men vattnet tar aldrig slut.
Det är endast golvet som är blött, jag har känt bakom handskfacket men där är det torrt så det kommer förmodligen inte därifrån. Alla rutor är uppdragna, listerna verkar täta. VART f*n KOMMER VATTNET ifrån?! jag blir tokig.
Jag har nybilsgaranti men när jag var på VW idag så säger dom att dom kan titta på det om TVÅ! veckor. Innan dess så har jag mögel i min bil, i värsta fall så bildas det rost och om jag har otur diverse elfel som följd eftersom det går kablar under golvet.
Någon som har vettiga tips på hur jag ska bära mig åt?
Min golf -09 läcker in helt sjukt mycket vatten. Golvet på passagerarsidan både fram och bak är helt fyllt av vatten och det ligger säkert uppemot 20-30 liter under golvmattan. Jag har sugit ut massvis med vatten med grovdammsugare och använt mängder av papper, men vattnet tar aldrig slut.
Det är endast golvet som är blött, jag har känt bakom handskfacket men där är det torrt så det kommer förmodligen inte därifrån. Alla rutor är uppdragna, listerna verkar täta. VART f*n KOMMER VATTNET ifrån?! jag blir tokig.
Jag har nybilsgaranti men när jag var på VW idag så säger dom att dom kan titta på det om TVÅ! veckor. Innan dess så har jag mögel i min bil, i värsta fall så bildas det rost och om jag har otur diverse elfel som följd eftersom det går kablar under golvet.
Någon som har vettiga tips på hur jag ska bära mig åt?
Volkswagen Passat Variant TDI170 DSG 4Motion 2011
- Richard Gustavsson
Tilltäppt dränering vid värmepaketet och i där luften tas i i kupén kanske.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Richard Gustavsson wrote:Tilltäppt dränering vid värmepaketet och i där luften tas i i kupén kanske.
Har kollat friskluftfilter och det är torrt och fint. Inga andra kanaler jag hittar som kan vara igentäppta...
Du som jobbar som bilmekaniker, hur löser man såna här problem?
Det ligger ju massvis med vatten under golvmattan både i framsätet och baksätet. Måste man riva ur hela bilens inredning och byta ut mattan? Det kommer bli mögelskador annars. Känns som det kan bli en riktigt dyr historia...
Sjukt störande! finns det något dräneringsrör från under vindrutan in mot kupén?
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
-
Martin.sthlm
- Klubbmedlem

Martin.sthlm wrote:om bilen står utomhus och du inte använder den, så skulle inte jag oroa mig för mögel då tempen ivarjefall här i stockholm är runt 0 C.
Jo men kör man värme i bilen så blir de ju över 8+ å det är ju där de elskar att växa sig stora starka och luktandes.
jobbigaste är väl elfelen som kan komma..
Peugeot Sport Club | CREW
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Jaaacob wrote:Sjukt störande! finns det något dräneringsrör från under vindrutan in mot kupén?
två dräneringsrör finns på vardera sida. jag ser inga tendenser vid dom att det skulle vara igenslammat. Jag blir tokig snart! får ringa runt till verkstäder lite utanför stan istället och försöka få hjälp tidigare. Det kommer förmodligen resultera i att man får byta ut hela golvmattan i kupén eftersom den redan nu vid intorkning är missformad...
Last edited by Kristian on Fri Nov 12, 2010 2:30, edited 1 time in total.
- FR Autosport
- Guldmedlem

Det här låter verkligen inte kul. Ring till en verkstad och få dom att riva ur inredningen och verkligen torka ur bilen ordentligt. Som man gör när man får fuktskador hemma. Det måste kunna gå att få en ersättningsbil som håller dig rullande från försäkringsbolaget eller på garantin. Om du förklarar omfattningen av problemet för ditt försäkringsbolag så kanske det kan vara en lösning.
Säkert är det lättare att lokalisera problemet när inredningen är ur. Vatten har ju en tendens att leta sig in i de minsta hålen och sprida sig snabbt. Med inredningen ur kanske man kan spola av bilen i tvätthallen och därefter se vart det letar sig in någonstans.
Torkningen är ju inte gjord i en handvändning direkt.. Så bilen måste ju få stå helt enkelt stå torrt och sedan byta ut de detaljer som blivit angripet av fukten, ex. golvmattan, ljudisolering etc..
Jag hoppas verkligen det löser sig för dig!
Säkert är det lättare att lokalisera problemet när inredningen är ur. Vatten har ju en tendens att leta sig in i de minsta hålen och sprida sig snabbt. Med inredningen ur kanske man kan spola av bilen i tvätthallen och därefter se vart det letar sig in någonstans.
Torkningen är ju inte gjord i en handvändning direkt.. Så bilen måste ju få stå helt enkelt stå torrt och sedan byta ut de detaljer som blivit angripet av fukten, ex. golvmattan, ljudisolering etc..

Motorsport and Performance for Peugeot & Citroen
www.fr-autosport.se
[email protected]
+46 70 386 54 34
Oreca - Skynam - CSC - PAM Sport - AC Sport
goopin wrote:Det här låter verkligen inte kul. Ring till en verkstad och få dom att riva ur inredningen och verkligen torka ur bilen ordentligt. Som man gör när man får fuktskador hemma. Det måste kunna gå att få en ersättningsbil som håller dig rullande från försäkringsbolaget eller på garantin. Om du förklarar omfattningen av problemet för ditt försäkringsbolag så kanske det kan vara en lösning.
Tyvärr kan jag inte vänta mig mycket hjälp av försäkringsbolaget eftersom det är ett garantiärende hos VW och försäkringen blir därmed aldrig inkopplad. Verkstaden som jag fick en tid om två veckor kunde anordna en bil....via Europecar som jag får hyra. Jag tycker inte att jag ska behöva betala för en ersättningsbil när det är ett garantiärende av den här omfattningen.
se på f*n, jag får nog ringa till folkvagn och be om ursäkt.
Deras reklam, Dass-auto, verkar stämma!
Åk till bilfirman vid en tidpunkt då det är mycket folk där. Prata med han/hon du köpte bilen av och var riktigt jävla högljudd om hur sopig bilen är och hur jävla kass service du får från verkstaden. Det fungerar oftast att bete sig som en baby om man gör det på rätt sätt för du kan säkert gissa vad de tycker om att få den typen av reklam.
Deras reklam, Dass-auto, verkar stämma!
Åk till bilfirman vid en tidpunkt då det är mycket folk där. Prata med han/hon du köpte bilen av och var riktigt jävla högljudd om hur sopig bilen är och hur jävla kass service du får från verkstaden. Det fungerar oftast att bete sig som en baby om man gör det på rätt sätt för du kan säkert gissa vad de tycker om att få den typen av reklam.
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES
Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
dado wrote:Vad jobbigt![]()
Kan det möjligen läcka in från bagageluckan? Kolla gummitätningar runt luckan och om det är blöt nånstans i bagaget.
Japp, det läcker in genom bakluckan med. Dock i väldigt små mängder. Det brukar ligga lite vatten i enpöl uppe på insynsskyddet då jag öppnar bakluckan ibland. Det tror jag läcker in genom railsen.
Jag har bestämt mig för att skita i det här nu. Jag har gjort allt jag kan på egen hand även fast jag har en nybilsgaranti som ska vara en trygghet och att man slipper göra något själv. Det får helt enkelt ligga vatten i bilen i två veckor så får VW ta konsekvenserna av merskador som uppstår.
Kristian wrote:Claes B wrote:Det är ju ofta runt vindrutan det rinner in, bytt ruta nån gång? Kan ju vara fabriksfel med för den delen.
Orginalrutan.. hittar inga springor runt rutan som skulle kunna ta in såpass stora mängder vatten
Om limmet släppt är det inget man ser, kan vara rejält svårt att upptäcka med om det rinner längs torpedväggen och ner på golvet.
radiatorz wrote:f*n vad drygt att få såna problem med så pass ny bil![]()
Vattenläckage här på forumet verkar ju inte vara helt ovanligt, men då har ju oftast bilarna några år på nacken.
Hoppas det löser sig för dig.
Ja, det verkar ju vara rätt vanligt på bilar från slutet på 90/början på 2000-talet, men en 2009 är lite att ta i tycker jag.
Jag har fått en tid på måndag nu iaf, ska bli intressant att se hur dom löser det.