bakbromsen ligger på - 307:a

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
attis

bakbromsen ligger på - 307:a

Post by attis »

Fick anmärkning på besiktningen att vänster bak broms ligger på.

Idag rev jag isär oket och tyckte jag gjorde rent styrpinnarna (eller vad dom nu heter), och smorde upp. Filade även lite på anläggningsytorna på backarna. Satt väldigt lätt mellan metallblecken efter det.
Fungerade inte, samma fe, fortfarande trögtl. Rev då isär bromskolven/cylindern men där såg det fint ut.

Jag tog någon form av fett på styrpinnarna, skulle jag tagit något annat? Kan inte komma på fler saker att göra rent/smörja.

Läste att vissa haft problem med bromsslangen, att den pajar innifrån så vätskan inte rinner tillbaka. Har inte haft möjlighet att testa det.
Bilen är från 2003.

Ideér?
/Attis
Svinto

Post by Svinto »

retunerar handbromsvajern?
Röda bilar går snabbast!
attis

Post by attis »

Bra tips!

Borde ha tänkt på att kolla det, återkommer med resultat.
/Attis
33an

Post by 33an »

[quote="attis"]Bra tips!

Borde ha tänkt på att kolla det, återkommer med resultat.[/quote]

Är kabelhölje/tätningar skadade kan vatten rinna in och rosta/frysa så att vajern fastnar.
205 GTI och ett gäng italienskor.
Let´s travel in restrained elegance.
attis

Post by attis »

Kollade liten snabbis idag, även om handbromsvajern inte ser så fin ut så går det lika trögt när den är bortkopplad.

Har ännu inte testat om slangen är defekt.

De ställen som jag rödmarkerat på bilden smorde jag upp med fett, men jag inbillar mig att den ena fjädrade tillbaka lite bättre än den andra. Han jag ha använt för lite fett? Eller ska det vara luft kvar inne i den "cylindern" eller tvärt om ingen luft?

Själva bromscylinder/kolven är ju trög som attan, men ser fin ut invändigt. Finns det något sätt att verkligen veta om den fungerar som den ska? Det droppade visserligen bromsvätska ur nippelhålet när jag pressade på den. Men det är inte som på trumbromsar att man ser att kolvarna rör sig.

Image
/Attis
Svinto

Post by Svinto »

kan du skruva tillbaka kolven i oket?
Inte ovanligt alls att oken bak kärvar ihop tillslut...
Röda bilar går snabbast!
attis

Post by attis »

Svinto wrote:kan du skruva tillbaka kolven i oket?

Vet inte om jag förstår dig rätt, men jag har skruvat ut det en gång och sen tillbaka i "intryckt" läge. Eller menar du på något annat sätt?
/Attis
attis

Post by attis »

Slangen verkar inte defekt i alla fall.
Så jag rev isär allt igen, det lutar väl åt att kolven inte går tillbaka som den ska. Jag provade att ta bort backarna och sedan trycka på bromspedalen, då går kolven ut men inte tillbaka. Går inte att pressa tillbaka heller. Jag fattar inte riktigt hur det fungerar inne i cylindern/kolven. Finns det mer saker inne i cylindern som jag borde plocka väck utöver kolven? Isåfall, får man ihop det igen? Specialverktyg?
/Attis
pät

Post by pät »

Är det flytande ok bak? Isf kan det ju vara styrpinnarna (som du markerat röda) som är kassa så att oket kärvar fast på ett visst ställe. Så var det på min pegga fram iaf. Bara en tanke..

Om du trycker ut kolven utan belägg så stannar den väl där, kolven trycker ju bara emot bromsbelägget annars så det blir tryck på skivan. Lite kan det ligga emot utan att det gör någonting, har du hjulet i luften och snurrar så är det inte alltid det snurrar jättelätt.

Detta är mina erfarenheter av min gamla 309a iaf. Kan ju vara lite skillnad, vad vet jag..
Patrik
Peugeot 309 GTI16 -92
Föredetta bil:
309XS Nouveau -91
attis

Post by attis »

Kan inte svara på om det är flytande eller ej, vet inte vad det innebär :D

På vilket sätt kan man se om styrpinnarna är kassa då? Ser jämna och fina ut.

Ska köpa en rep sats på mekonomen idag. Får se om det blir någon skillnad, annars vetefan.

Jag kan leva med att det ligger emot lite, men tydligen inte besiktningsmannen. Så vill helst slippa ytterligare en ombesiktning och ev stresssituation som kan uppstå :)

Dum fråga kanske, men om jag nu smörjt upp allt på detta hjul (det som ligger an), är det väldigt osmart att inte göra samma på motsatta sida? Det tar visserligen inte så lång tid, men lägger den helst på något annat. Dessutom är det inget höjdarmek väder ute .
/Attis
headlight

Post by headlight »

attis wrote:Slangen verkar inte defekt i alla fall.
Så jag rev isär allt igen, det lutar väl åt att kolven inte går tillbaka som den ska. Jag provade att ta bort backarna och sedan trycka på bromspedalen, då går kolven ut men inte tillbaka. Går inte att pressa tillbaka heller. Jag fattar inte riktigt hur det fungerar inne i cylindern/kolven. Finns det mer saker inne i cylindern som jag borde plocka väck utöver kolven? Isåfall, får man ihop det igen? Specialverktyg?

Kolven måste skruvas tillbaka men polygrip eller liknande då handbroms funktionen är mekanisk i oken. (jag brukar sätta press med en tving sedan skruva in kolven) För att få in kolven hela vägen alltså..
Peugeot 307 -06
Peugeot 307 hdi fap -02 Till salu!
Peugeot 106 rallye -97 Brann upp :(
Peugeot 405 mi16 -89 såld!
Puggåt2006

Post by Puggåt2006 »

Att det är trögt är helt normalt.
Man behöver ofta verktyg för att pressa upp bromsoket efter byte av belägg eller skivor tycker jag.
Svinto

Post by Svinto »

Beläggen sitter inte fast alls?
Om du har haft isär det och smörjt allt och allt löper fint, och kolven går att trycka ut och pressa/skruva in samt h-vajer inte kärvar så finns det ju inte så mycke mera :?
Röda bilar går snabbast!
attis

Post by attis »

Svinto wrote:Beläggen sitter inte fast alls?
Om du har haft isär det och smörjt allt och allt löper fint, och kolven går att trycka ut och pressa/skruva in samt h-vajer inte kärvar så finns det ju inte så mycke mera :?

Näe, lite så jag känner också. :(
Monterar man däcket och snurrar det i luften så snurrar det ju lite, men det stannar ganska fort. Känner mest att jag inte vill åka på ytterligare en ombesiktning. Beror antagligen på hur grinig/nogrann besiktningsmannen är. Lär ju inte få samma person, men har dom väl anmärkt på det antar jag att det mer eller mindre måste snurra helt fritt, om den ska gå igenom.

Alternativet är att skaffa ett nytt ok.

Tack för alla svar förresten :)
/Attis
Post Reply