Detta blir mitt första inlägg någonsin på detta forumet så jag kan ju passa på att presentera mig.
Kallas Shortvalley, bor ensam i Göteborg. 18 år gammal och pluggar. Bilintresset har alltid funnits sedan tidig ålder och främsta intresset är väl snabbt och gott snabba bilar. Med liten budget blev första bilen en Peugeot 205 GTI - 90 och jag är jävligt nöjd. Har nu haft bilen i ca 2 månader men körkortet i två veckor bara.
Nu till trådens ämne då.
Min höger frambroms skrovlar så in i H-vete när jag bromsar, och även efter inbromsning vid lite snabbare inbromsningar. Jag var tidigare idag på verkstaden där min morfar jobbar och dom tog en koll på bilen och sa att jag måste byta för att bromsarna är helt slut. Minns inte exakt på ordet vad dom sa, men jag tror att det jag behöver är
17 Bromsok fram Ok skick - glider bra men skulle väl se finare ut med lite tvätt. kommer med "nya belägg". 200kr
Vad tror ni?
Tack på förhand[/u]
Nyss fyllda 18 med en nyinköpt Peugeot 205 GTI 1.9 årsmodell 90
Detta blir mitt första inlägg någonsin på detta forumet så jag kan ju passa på att presentera mig.
Kallas Shortvalley, bor ensam i Göteborg. 18 år gammal och pluggar. Bilintresset har alltid funnits sedan tidig ålder och främsta intresset är väl snabbt och gott snabba bilar. Med liten budget blev första bilen en Peugeot 205 GTI - 90 och jag är jävligt nöjd. Har nu haft bilen i ca 2 månader men körkortet i två veckor bara.
Nu till trådens ämne då.
Min höger frambroms skrovlar så in i H-vete när jag bromsar, och även efter inbromsning vid lite snabbare inbromsningar. Jag var tidigare idag på verkstaden där min morfar jobbar och dom tog en koll på bilen och sa att jag måste byta för att bromsarna är helt slut. Minns inte exakt på ordet vad dom sa, men jag tror att det jag behöver är
17 Bromsok fram Ok skick - glider bra men skulle väl se finare ut med lite tvätt. kommer med "nya belägg". 200kr
Vad tror ni?
Tack på förhand[/u]
Hej och välkommen! Detta är Jaacobs säljestråd så egentligen har ditt inlägg hamnat lite fel.
Du får ta reda på om dom på verkstaden menade att beläggen och skivorna är slut eller om dina ok är körda. Om det bara är belägg och skivor så är det bara att byta rakt av. Oken kan man renovera om det skulle vara de som är dåliga. Det är inget svårt men kan vara lite krångligt om man vill ta av oket från bilen då man behöver lufta och greja.
S.Hedström wrote:Hej och välkommen! Detta är Jaacobs säljestråd så egentligen har ditt inlägg hamnat lite fel.
Du får ta reda på om dom på verkstaden menade att beläggen och skivorna är slut eller om dina ok är körda. Om det bara är belägg och skivor så är det bara att byta rakt av. Oken kan man renovera om det skulle vara de som är dåliga. Det är inget svårt men kan vara lite krångligt om man vill ta av oket från bilen då man behöver lufta och greja.
Någon moderator kan väl splitta
Oj, ursäka mig. Får nog ta och läsa reglerna lite tydligare. För övrigt så har jag nu tagit reda på att det var nya belägg som behövs bara, på höger fram. Min morfar har sagt att jag inte borde köra, och jag upplever själv att det är lite obehagligt när det låter så jävla mycket så fort jag bromsar lite. Men tror ni det är lugnt att köra lite ändå, om man ska någonstans liksom? Eller vad kan det få för konsekvenser? Ni kan ju pma mig om ni känner för det eftersom jag har en stark känsla av att detta är offtopic...
Du bör ju definitivt inte köra mer förrän du bytt bromsarna. Du sabbar bara skivorna och i värsta fall även oken. Har du otur är det redan kört, men hör med din morfar som sagt. Att bara byta belägg är ingen konst och inte speciellt dyrt.
Tänk på att det finns två olika modeller -Bendix och Girling. Du kan bara ta reda på vilken det är genom att titta på den. Girling har en liten ögla i mitten på den översta kanten av belägget, bendix har det inte
Så här ser girlingbelägget ut:
Hittade ingen på Bendix
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator! SKÅNE ÄGER! just nu... 205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
Nu har du fått en egen tråd så skriv på Som Alex skrev så byt belägg innan du kör någonstans. Det kan rent av vara livsfarligt att köra om belägget är helt slut. Worst case scenario då alltså
finns det inte två typer av bendix dessutom? en symmetrisk o en asymmetrisk som på bilden? jag tar alltid med de gamla delarna, när det finns möjlighet, när jag skruvar tvånollfem... kan va en djungel med bromsar, tändkablar osv runt 90 känns det som.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
Jag gick ut för att kolla vad jag hade för bromsbelägg och då slog det mig att det kanske inte var något man kunde se bara sådär. Min styvfarsa sa att jag måste ta bort däcket och så innan jag kan se det, och sa att jag skulle skriva in mitt regnummer på mekonomen.se och kolla där, men det stod ej. Det finns ju Bendix för 200 kr på Biltema, och då är det till både vänster och höger va?
Någon som vet hur jag ska ta reda på om jag har bendix eller girling? Ska kolla instruktionsboken som jag hämtade i bilen nyss när jag var och kollade, och se om det står något
Alex wrote:Du kan bara ta reda på vilken det är genom att titta på den.
Du kan se det utan att ta av fälgen och nej det finns inte att ta reda på någon annanstans än att titta på vad som just sitter på din bil och ja det är alltid till båda sidor
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator! SKÅNE ÄGER! just nu... 205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
japp, under det rödlackade (oket) så sitter belägget. Öglan som jag beskrev innan syns tydligt i ovankant genom ett hål i det bredaste partiet på oket om du har Girling, syns den inte har du Bendix
Satsar en tjuga på att du har Girling eftersom det är en 90a, verkar som de blev vanligare med tiden
205mi16 Monte Carlo-91