And delsyntet, skall kolla, eftersom jag känner denna mek med (var nog jag som rekommenderade honom) och han inte är någon sopa generellt sett, jobbat som Citroen mek i ett antal år, vad som ligger bakom uttalandet. Han brukar gå torrskodd i tofflor.
Ingen kommentar till detta nedan Snillet eller övriga?
VoLappen wrote:En sak som jag kom att tänka på ang detta fel.
Jag hade en xsara td för något år sedan som också kändes lite orkeslös. På den så hade ventilsätena satt sig. Ett standardfel som inträffar efter 10-15k sas det. Antingen bytte man ventilsäten, dyrt och dessutom så blev det samma sak igen efter ett tag, eller så schimsade man om. Då blev det tätt och bilen gick som den skulle.
Men på dessa så kommer orken när den blivit varm så det har ingenting med något sådant att göra? Bara "felmappad" helt enkelt?
Lite konstigt är det ju egentligen med tanke på hur mycket bilar testkörs idag ändå.
(//Lappen Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
Det väsentliga är alltså en lååååg kallviskositet, eftersom tryckarna gärna vill pumpa upp sig lite mycket.
Del/Halvsyntet är ju ofta 10w, bör vara 5w eller 0w på dessa annars väsnas de lite och kan ibland stänga ventilerna för sakta, inte mycket men tillräckligt för att störa motorgången.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.