Växellåda strular vid kall start
Växellåda strular vid kall start
Tjenixen.
Någon här som kanske kan hjälpa mig med lite tips.
Vi har en peugeot 307 2002 1.6 kombi.
När bilen är kall så det är svårt att växla tills bilen bli varm typ efter några minuter körning
Vintern är hemsk men sommaren funkar det utan större problem. Någon som har några tips?
Tack
Någon här som kanske kan hjälpa mig med lite tips.
Vi har en peugeot 307 2002 1.6 kombi.
När bilen är kall så det är svårt att växla tills bilen bli varm typ efter några minuter körning
Vintern är hemsk men sommaren funkar det utan större problem. Någon som har några tips?
Tack
33an wrote:Byt till en syntetiskt baserad växellådsolja.
Word. Redline-olja är ett relativt bra märke som är värt att testa en dyrare modell av.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
- danielr112
Jag hittade här tidigare följande,
http://www.peugeot-sport-club.com/forum/viewtopic.php?p=933087&sid=6c04aa6e3d4b28cffaacf7ec21261e50
Men han hade växellådan ute?
http://www.peugeot-sport-club.com/forum/viewtopic.php?p=933087&sid=6c04aa6e3d4b28cffaacf7ec21261e50
Last edited by Maxpayne on Fri Nov 26, 2010 14:06, edited 1 time in total.
Opel Kombo bra arbets häst
Citroen Evasion törstig bil
Peugeot 206 2001 Bra Bil för en billig pengar.
Peugeot 307 Kombi
Peugeot 307 Kombi
Maxpayne wrote:Jag hittade här tidigare följande,
tjena
de var jag som skrev den tråden, den bilden är från nätet, ville bara ha en bild så man ser vars man skulle fylla på, avtappningspluggen sitter mitt under lådan, går inte att missa, sen fyllde jag på 2 liter olja genom den svarta pluggen på bilden, kan vara lite trångt att komma ut påfyllningen men de går fint, en tunn slang och tratt sen är de bara hälla sakta
men jag är inte hundra att vi har samma låda, första peggan jag äger
kanske nån som vet bättre
Peugeot 307 kombi -04 2.0
- Pompe
- Administratör

växellådsolja mängden ska väl stå i bilens manual/handbok ?
kollade på nätet och hitta inget.
kollade på nätet och hitta inget.
Pontus Österlindh Peugeot Sport Club |
- Peugeot 208 GTi -12 -SÅLD
- Peugeot 206 GTi -00 - SÅLD
- DAEWOO MATIZ S = Skolådan! - SÅLD
- Peugeot 405MI16X (4x4) - SÅLD
- 205 GTi -92 Fransk import - SÅLD
Medlems Nr. 1725
Medlems Nr. 1725
- danielr112
-
Martin.sthlm
- Klubbmedlem

Nu när man startar bilen så det går inte att växla alls tycker jag (det går om man misshandla den) tills den bli varm och ändå det svårt och växla tills man kör fem minuter då blir den okej.
Undrar om det kommer och bli samma problem även efter olje byte, eller är det typ karanterat att bli bättre.? Forresten växellådaoljan bytt hos peugeot 2006 och sedan dess bilen har rullat tvo tusen mil.
Nu har jag hittat oljan som ni rekomonderade Redline hos meca.se ska köpa på måndag två liters 220 per liter.
Hittar man avtappnings plugg och nivå kontrol plugg lätt eller måste man ta bort vänstre hjulet?
Tack för all hjälp
Undrar om det kommer och bli samma problem även efter olje byte, eller är det typ karanterat att bli bättre.? Forresten växellådaoljan bytt hos peugeot 2006 och sedan dess bilen har rullat tvo tusen mil.
Nu har jag hittat oljan som ni rekomonderade Redline hos meca.se ska köpa på måndag två liters 220 per liter.
Hittar man avtappnings plugg och nivå kontrol plugg lätt eller måste man ta bort vänstre hjulet?
Tack för all hjälp
Peugeot 307 Kombi
Peugeot 307 Kombi
Maxpayne wrote:
Du vill ha *garantier* vid gratisråd på ett webforum? Hahahha denvalago.
Du köper tillräckligt bra syntet på biltema för 75/liter.
205 GTI och ett gäng italienskor.
Let´s travel in restrained elegance.
Let´s travel in restrained elegance.
Jag börjar nästan tro att din kopplingsvajer börjar bli dålig.. Hur pass långt ner tar den?
Frikopplar du verkligen när du växlar? det är frågan...
redlineoljan är bra, men dyr.
biltemaoljan funkar och är billig.
Har du ekonomin så.
Frikopplar du verkligen när du växlar? det är frågan...
redlineoljan är bra, men dyr.
biltemaoljan funkar och är billig.
Har du ekonomin så.
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Jag haft samma problem på min gammla peugeot 206 då gjorde jag precis som du sa biltema olja fast då var det en kombis som gjorde jobbet , men märkte jag inget skillnad, och nu vill inte ha biltemas olja. vill prova nån bättre lite dyrar men värt pengarna.
Peugeot 307 Kombi
Peugeot 307 Kombi
ÄR du säker på att du frikopplar när du trycker ner kopplingspedalen.. det kan vara så att den bara går ner en liten bit och självjusteraren glider, vilket gör att det blir extremt svårt att växla.
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
- Pompe
- Administratör

Maxpayne wrote:Nu när man startar bilen så det går inte att växla alls tycker jag (det går om man misshandla den) tills den bli varm och ändå det svårt och växla tills man kör fem minuter då blir den okej.
Tack för all hjälp
har samma fel på 405an, eller de är egentligen inget fel utan bara en jobbig sak när lådan är kall :]
såfort man kört några min så är problemet borta! inget jag stör mig på så jätte mycket men man måste ta i och tare lungt, som att växla en gammal traktor haha
oljan är felet, har dock bytt olja(olja från peugeot) för 2år sen men ska nog göra de snart igen för de är bara de som är problemet för mig iallafall! och då blire bättre olja som klarar kyla bättre :} inte billig junk
Pontus Österlindh Peugeot Sport Club |
Medlems Nr. 1725
Medlems Nr. 1725
Pompe wrote:Maxpayne wrote:Nu när man startar bilen så det går inte att växla alls tycker jag (det går om man misshandla den) tills den bli varm och ändå det svårt och växla tills man kör fem minuter då blir den okej.
Tack för all hjälp
har samma fel på 405an, eller de är egentligen inget fel utan bara en jobbig sak när lådan är kall :]
såfort man kört några min så är problemet borta! inget jag stör mig på så jätte mycket men man måste ta i och tare lungt, som att växla en gammal traktor haha
oljan är felet, har dock bytt olja(olja från peugeot) för 2år sen men ska nog göra de snart igen för de är bara de som är problemet för mig iallafall! och då blire bättre olja som klarar kyla bättre :} inte billig junk
Det ÄR skillnad på Redline och Biltema, särskilt på vintern. Det kan nog många på forumet intyga.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.