Byte av temp sensor

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Proppen

Byte av temp sensor

Post by Proppen »

I fredags var bilen inne på verkstad efter att jag fått upp "engine coolant temperature high" på displayen samt att temp mätaren stack i botten, på verkstaden fick dom fram felkoden P0118 ("motorkylmedelstemperaturkrets, hög insignal").Temp sensorn byttes ut och nu skulle allt vara okej enligt verkstaden, idag när jag körde bilen hände något märkligt... när tempen gått upp till ca 90 grader där den ska ligga så gick mätaren ner till ca 80 grader för att efter ett tag stabilisera sig på 90 grader igen, fick inget felmeddelande men så ska den väl inte bete sig?
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Helt normalt, temperaturen går upp tills termostaten öppnar, då sjunker tempen lite när vattnet börjar cirkulera och kallt vatten från kylen kommer in i motorn. Brukar vara särskilt tydligt på vintern.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Proppen »

Det konstiga är att när mätaren gått ner en bit första gången och sen upp igen kan den göra samma sak igen kort därefter, termostaten ska väl inte stänga och öppna igen efter att 90 grader uppnåtts?
krille!

Post by krille! »

Termostaten vet ju inte om tempen kommer stanna på en viss nivå eller variera, den öppnar o stänger när temperaturen den är anpassad för ändras upp eller ner.
Det är trots allt bara lite metall som beter sig på ett visst sätt vid en given temp utan att tänka på varför den gör så.
Proppen

Post by Proppen »

Det har du helt rätt i, den brukade dock inte göra så tidigare vad jag kan minnas...då gick mätaren upp till 90 grader och sen låg den där även när det var kallt ute, men så länge den inte dyker till 0 och ger felmeddelande så är det ju lugnt.
Post Reply